شناسهٔ خبر: 54763292 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایتی از یک خبر | تحریم‌های آمریکا، مانع امدادرسانی به زلزله‌زدگان افغانستان

تهران- ایرنا - سازمان‌های امدادرسانی بین المللی درحالی برای تامین کمک‌های فوری به مناطق زلزله‌زده افغانستان همگام با انجمن‌های این کشور برای نجات بازماندگان زلزله ۶.۱ ریشتری تلاش می‌کنند که تحریم‌های غرب مانع انجام به موقع امدادرسانی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، چهار روز از وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد چهارشنبه در مناطق ولایت‌های «پاکتیکا» و «خوست» واقع در شرق افغانستان با تلفات بیش از هزار کشته و ۲ هزار مجروح نگذشته بود که حوالی ساعت ۱۰ صبح روز گذشته دومین زمین‌لرزه در «گیان» واقع در ولایت «پاکتیکا» دستکم ۵ نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی به جا گذاشت. این درحالی است که مقام‌های دولت طالبان هشدار دادند شمار تلفات و مجروحان ممکن است افزایش پیدا کند.

بدین ترتیب از نخستین ساعات وقوع زلزله با درخواست کمک دولت موقت طالبان از جامعه بین الملل، تلاش‌ها برای کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده آغاز شد، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا این روند با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

پیشینه

برپایه گزارش شبکه «الجزیره» قطر، بسیاری از آژانس‌های بین المللی به کندی برای مهیا کردن کمک‌های فوری برای بازماندگان زلزله افغانستان تلاش می‌کنند، اما مشکلات بر سر امدادرسانی و کمک به افغانستان از سوی جامعه جهانی موضوعی تازه نیست.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت سال گذشته در افغانستان، آمریکا تحریم‌های سنگینی را علیه این کشور اعمال کرد که همواره باوجود هشدارها درباره بحران انسانی در این کشور مانعی برای هرگونه کمک‌رسانی بوده و هست.

اهمیت موضوع 

براساس گزارش‌دفتر سازمان ملل متحد، سازمان‌های جهانی از جمله "برنامه غذای جهانی سازمان ملل متحد" با اعلام ارسال ۱۸ کامیون مواد غذایی، "سازمان بهداشت جهانی" با ارسال ۱۰ تُن دارو و تجهیزات پزشکی ضروری و "کمیسریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد" با ارسال محموله‌های ضروری مانند پتو و چادر در تلاشند تا از زلزله‌زدگان افغان پشتیبانی کنند اما این روند به آهستگی و با چالش‌های بسیاری مواجه است.

به علاوه تحریم‌های بانکی که توسط آمریکا علیه دولت موقت طالبان اعمال شده است، شرایط انتقال پول را برای کمک‌رسانی بسیار پیچیده کرده است و تاخیر بسیار زیادی در نقل و انتقال پول به این کشور وجود دارد.  

چنین به نظر می رسد موسسات و بنیادها در افغانستان به دلیل فقدان منابع و ضعف زیرساخت ها که به واسطه جنگ و بحران‌های اقتصادی و مالی تحمیل شده بر این کشور طی دو دهه کارایی لازم برای پاسخگویی و واکنش به موقع در زمان وقوع بحران‌های اینچنینی را از دست داده اند.

بلوکه شدن دارایی های مردم افغانستان از سوی آمریکا، یکی از موانع امدادرسانی سریع به مردم این کشور است. درصورتی که بخشی از این دارایی ها با هدف تسریع در امدادرسانی به زلزله زدگان آزاد شود، حرکت مهمی درجهت کمک به مردم افغانستان انجام خواهد شد.

در همین حال، خبرگزاری صدای افغان (آوا) اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران پیشتاز ارسال کمک های بشردوستانه برای زلزله زدگان افغانستان بوده است و امروز نیز چهارمین محموله‌ کمک‌های ایران توسط یک فروند هواپیمای ترابری نظامی، در فرودگاه منطقه «خوست» افغانستان فرود آمد.  

ارزیابی

درحالی که آمریکا و دولت‌های غربی با ادعاهای حقوق بشری همواره شعارهایی در زمینه بحران‌های انسانی و لزوم کمک‌رسانی به مردم سر می دهند اما در زمان وقوع بحران‌ها و حتی حوادث طبیعی برخوردی کاملا متضاد دارند چرا که در واقع اعمال تحریم‌ها مانع کمک‌رسانی و انجام فعالیت‌های بشردوستانه می شود. غرب رسما با اعمال تحریم و محدودیت علیه دولت‌ها، به ملت‌ها و مردم بیشترین آسیب را می رساند.  

حال در رسانه‌های غرب به جای تمرکز بر یافتن راه حل برای انجام و ادامه عملیات امدادرسانی، این موضوع مطرح است که آیا دولت موقت طالبان می تواند از پس این آزمایش بزرگ  امدادرسانی به مردمش برآید و گویی تنها موضوع بی اهمیت در این حادثه طبیعی، نجات جان انسان‌هایی است که با عطف به شعارهای زیبا و تهی سازمان‌های جهانی می بایست نقطه آغازین هرگونه فعالیتی بدون درنظرگرفتن شرایط سیاسی باشند.  

نظر شما