شناسهٔ خبر: 54762600 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر:‌ بودجه را برای خودم نمی‌خواهم/بنا قهر کند او را با گونی می‌آورم

تهران- ایرنا- مجمع سالانه فدراسیون کشتی امروز از ساعت ۱۴ آغاز و با حواشی و صحبت‌های جنجالی علیرضا دبیر رییس فدارسیون و محمد پولادگر معاون وزیر همراه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سالیانه فدراسیون کشتی در حالی با چهار دقیقه تاخیر و راس ساعت ۱۴ برگزار شد که در آغاز مجمع، علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی که اخیرا بر سر بودجه قهرمانی این فدراسیون حرف و حدیث‌هایی با سیدمحمد پولادگر داشته، به محض ورود نصراله پریچهره مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها به مجمع، سراغ معاون قهرمانی وزارت ورزش را گرفت و  اعلام کرد اگر تاخیری در شروع مجمع ایجاد شود، مقصر پولادگر است. معاون وزیر ورزش اما با چند دقیقه تاخیر در جلسه حاضر شد که با رای اعضا، پولادگر رئیس مجمع اعلام شد.

در این جلسه تاکید شد باید رییس مجمع انتخاب شود. دبیر هم در واکنش گفت: آقای پولادگر پولی که به ما نمی‌دهد، اما ما حرمت وزیر را نگه می‌داریم. پیشنهاد من این است که معاون وزیر، رئیس مجمع باشد.
رئیس هیات فارس در این مجمع گفت: از مقام عالی وزارت درخواست دارم و سوالم این است آیا کشتی برای وزارت اهمیت دارد یا خیر؟ وقتی بار ورزش روی دوش کشتی است آیا باید بودجه ورزش قطع شود؟ رسول خادم به خاطر مواضع وزارت رفت و مجمع اجازه نمی‌دهد آقای دبیر با این ناملایمت‌ها برود.

محمد پولادگر معاون وزیر ورزش در واکنش ما یک اساسنامه داریم که مصوبه مجلس خبرگان و هیات وزیران را دارد. در اساسنامه قید شده رئیس مجمع وزیر است. دوستان کم لطفی می‌کنند و یک طرفه قضاوت می‌کنند چون باید صحبت‌های ما را هم بشنوند.

همچنین پولادگر با گلایه از دبیر خطاب به او گفت: شما مدام حرف می‌زنید و به همه توهین می‌کنید. من از گزارش حسابرس فدراسیون قانع نشدم.

دبیر هم در جواب بخش اول صحبت‌های پولادگر بیان کرد: واقعا برای شما متاسفم. در ادامه وقتی حسابرس توضیحات تکمیلی ارائه کرد، دبیر از پولادگر پرسید آیا می‌خواهید دوباره درخصوص گزارش حسابرسی رای‌گیری کنیم چون شما بار اول قانع نشده و رای ندادید.

پولادگر اما تاکید کرد که مجددا قانع نشده و دبیر در جواب گفت؛ شما که هیچ وقت درخصوص کشتی قانع نمی‌شوید.

دبیر در این مجمع گفت: من آتش به اختیارم، کار خودم را می‌کنم چون یک فدراسیون کشتی داریم. کشتی خیلی بزرگتر از وزارت ورزش است و بخشی از فرهنگ ماست. امروز باید شفاف‌سازی است. اگر می‌گویم "من" منظورم فدراسیون است. حرفی غیرکارشناسی باشد مقابل آن می‌ایستیم.

وی ادامه داد: من شنیدم فقط خبرنگاران کشتی مجوز حضور یافته و خبرنگار غیر خارج شده است. ما دستور جلسه داریم که طبق آن کار می‌کنیم. طبق دستور جلسه هم باید گزارش حسابرس ارائه شود.

دبیر با انتقاد از پولادگر ادامه داد: ۶ ماه است که معاون وزیر را در فدراسیون کشتی ندیده‌ایم. تا زیرساخت‌ها درست نشود نمی‌توان کار کرد. آن‌وقت دوستان می‌گویند تو لاکچری زندگی می‌کنی! کدام لاکچری؟! اگر حسن یزدانی که سرمایه کشتی ماست روی تشک طبی نخوابد بدنش قفل می‌کند. 

وی در تشریح دلیل برکناری رئیس هیات تهران گفت: وقتی با معاون قهرمانی بحث می‌کنم شخصی و از روی هوای نفس نیست. با هیات‌های استانی هم همین رفتار را دارم. در کشتی با کسی تعارف ندارم. ۱۱ سال مشخص نیست درآمد هیات تهران به کجا می‌رفت. چرا باید آنجا را بخش خصوصی بگیرد؟ اصلا نمی‌خواهم بگویم سهامداران آن‌جا چه کسانی بودند! خانه کشتی ۷۰ سال رها شده بود. من هم باید آن را رها کنم؟ نمی‌توانم. چون من علی دبیر کشتی هستم.

رئیس فدراسیون کشتی تصریح کرد: یک میلیارد کمک های نقدی به رئیس هیات کشتی تهران دادیم، اما تا لامپ و شیرآلات سالن هفتم تیر را برده‌اند، آیا این درست است؟

دبیر همچنین با اشاره به بودجه‌ای که وزارت کمک کرده، گفت: شما کمتر از یک سوم به ما کمک کرده‌اید و فدراسیون‌ها بدانند من یک سوم بودجه‌ام را می‌گیرم. فدراسیون‌های دیگر می‌گویند عدالت! برادران من ما یک سوم بودجه خود را از وزارت می‌گیریم. خودشان می‌گویند ۴.۵ میلیارد داده اند اما ما ۳۸.۵ میلیارد هزینه کرده‌ایم. اگر قرار بود هزینه جام‌های دیگر را هم بدهیم نمی‌توانستیم این هزینه‌ها را مدیریت کنیم.

رئیس فدراسیون کشتی خطاب به معاون وزیر ورزش عنوان کرد: دیشب با بذرپاش صحبت کردم، این مبلغ ۷۰ میلیاردی از تبصره ۱۴ مشخص نیست به ما پرداخت شود بعد شما چطور بودجه‌ای که برای خودمان است را نمی‌دهید. بودجه وزارت باید ۵ برابر باشد اما به فدراسیون‌های دیگر بگویید ما رقیب آنها نیستیم. هر کس باید طبق آورده خود برداشت کند.

وی دبیر با اشاره به شاخص‌های تعیین شده برای پرداخت بودجه، تصریح کرد: هر شاخصی وزارت بگذارد کشتی ۸۰ درصد جلوست‌. می‌گویند همه چیز کشتی شده اما شما سفرهای ما را ببینید. تکواندو، کاراته، وزنه‌برداری تاج سر ما هستند اما ببینید چند سهمیه گرفته‌اند. من بمیرم اگر این بودجه را برای خودم بخواهم.

دبیر با اشاره به هزینه‌های اعزام کشتی، خاطرنشان کرد: ۷۰ میلیارد بحث دیگر است و امسال کمیته ۹ میلیارد داده پس کمیته هم به خاطر بودجه مجلس دیگر به ما نباید پول بدهد. اعزام‌های کشتی و هزینه شرکت در مسابقات زیاد است‌. من گفتم این هزینه‌ها برای شما دست شما را می‌بوسم اما بروید از پیمان فخری بپرسید نتوانستند این هزینه‌ها را تقبل کنند. دبیر با اشاره به قهر بنا، گفت: بنا قهر نکرد چون قهر می‌کرد با گونی او را می‌آوردم. در شورای برون‌مرزی می‌گویند چرا چند مربی به سفر می‌بری؟ من نمی‌توانم بچه‌ها را در هتل تنها بگذارم و از طرفی چند مربی هم باید در تمرین باشند.

وی ادامه داد: شورای برون مرزی یک سرمربی و ۲ مربی تصویب کرده و من حتما به حرف شما گوش نمی‌دهم. بنا حق داشت و من هم گفتم آتش به اختیارم‌. من نمی‌دانم سیستم کاراته و تکواندو چیست اما بد است تیم من پزشک ندارد و از پزشک روسیه و آمریکا بخواهم کمک کنند.

اصلا وزارت نمی‌پرسد و من هم نمی‌گذارم استرس به تیم وارد شود. اگر من نبودم، بنا، سوریان و درستکار ۲۰ بار رفته بودند. من این نخبه‌ها را نگه داشتم‌.

علیرضا دبیر و محمد پولادگر بارها در این جلسه با هم درگیری لفظی پیدا کردند. پولادگر در مجمع خطاب به اعضا، عنوان کرد: به نظر من آقای دبیر کم لطفی کرده و شما هنوز آن را ادامه می‌دهید. عدالت اصلی تعادل است و باید در هزینه‌ها رعایت توازن کنیم. همه فدراسیون‌ها دوست دارند ماشین اختصاصی داشته باشند و این خیلی خوب است آیا می‌توان برای همه هزینه کرد؟ این هزینه‌ها غیرضروری است.

دبیر خطاب به او گفت که این هزینه‌ها از وزارت نبوده و پولادگر هم خطاب به او جواب داد اجازه دهید من هم حرف بزنم. من بلد نیستم جدل کنم یک ساعت گوش کردم. دبیر گفت که شما ارتباط‌تان با فدراسیون‌های دیگر است. پولادگر هم عنوان کرد که متلک گفتن و نیش زبان زدن تخصص آقای دبیر است. وقتی رستورانی ساختید که می‌تواند بیرون‌بر باشد به هر حال از منابع دولت است.

دبیر گفت که شما آدم متدینی هستید، پولادگر پاسخ داد من به ظاهر متدین هستم. پولادگر خاطرنشان کرد: به ما یک بودجه اعلام کردند و بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه تعیین کرده بود برای ورزش قهرمانی ۳۷۰ میلیارد بود. در ادامه اعتراضات دبیر، معاون وزیر ورزش تهدید کرد اگر دبیر ادامه دهد مجمع را ترک می‌کند.

پولادگر با اشاره به پرداختی‌های وزارت ورزش، تصریح کرد: سال قبل ۸۵ درصد بودجه به فدراسیون‌ها تخصص یافت و کشتی ۱۰۰ درصد اعتبارات را گرفت. کشتی همیشه حمایت شده و کم لطفی است. از بودجه ۳۸ میلیاردی، ۳۹ میلیارد کشتی گرفته است. ما بودجه کشتی را صفر نکردیم. همین بودجه صفر را کشتی ۴.۵ میلیارد گرفته است‌. امسال بودجه‌ای که برای کل فدراسیون‌ها تخصیص دادند ۲۷۷ میلیارد بود یعنی از سال قبل هم کمتر. در کنار آن ۳۰۰ میلیارد مجلس تخصیص داد.

معاون وزیر ورزش یادآور شد: آنچه اتفاق افتاده ما نه تنها نمی‌توانیم به فدراسیون‌ها پول بیشتری بدهیم بلکه کمتر هم می‌شود. در ادامه سوال دبیر این بود: شما چطور بودجه ۷۰ میلیاردی مجلس را تصویب کردید نه ۶۹ میلیارد؟ پولادگر جو درست می‌کند تا فدراسیون‌های دیگر موضع بگیرند چون ۲۱ سال علیه کشتی بودند. من مثل شما نیستم دنبال معاون وزیری باشم. شما درکی از ورزش قهرمانی ندارید.

پولادگر خاطرنشان کرد: این موضوع فقط برای کشتی نیست و حتی تیروکمان که ۱۲ میلیارد تصویب شده امسال پول نگرفته است‌. از طرفی من ماساژور خط نزدم، خبرنگار خط زدم! آقای دبیر ورزشکار بود من رئیس فدراسیون، او فقط توهین می‌کند.

نظر شما