شناسهٔ خبر: 54752712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

«نجیب میقاتی» نامزد انتخابی حزب‌الله، دیگر بار مأمور تشکیل دولت شد

عبور از بحران

صاحب‌خبر -

فائزه‌سادات یوسفی/ پس از رایزنی‌ها و رأی‌گیری در پارلمان لبنان، «نجیب میقاتی» موفق شد با کسب اکثریت آرا، دیگر بار مأمور تشکیل کابینه لبنان شود. او از 127 رأی جمع‌آوری شده، 54 رأی کسب کرد و در رتبه دوم «نواف سلام»، سفیر سابق لبنان و عضو حزب کتائب با 25 رأی قرار گرفت، این در حالی بود که 46 نفر رأی ممتنع داده بودند و سعد الحریری نخست‌وزیر اسبق لبنان و «روعة الحلاب» هم هرکدام یک رأی کسب کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المنار، انتخاب «میقاتی» که از آن به پیروزی حزب‌الله یاد شده است، بعد از آن به وقوع پیوست که حزب‌الله لبنان و فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان این کشور در رایزنی‌های پارلمانی، نجیب میقاتی را برای تشکیل کابینه و پست نخست‌وزیری پیشنهاد دادند. آنها اعلام کردند، لبنان به دولتی نیاز دارد که امور و منافع را برای لبنانی‌ها مدیریت کند. با این حال جناح نزدیک به غرب تلاش کردند تا با دادن رأی ممتنع، مانع از رأی مجدد پارلمان به میقاتی شوند. اما آرای ممتنع آنها در حدی نبود که بتواند به مقابله با 54 رأی موافق برود. بنابراین، پیروزی میقاتی بیانگر پیروزی حزب‌الله و همپیمانانش در عرصه سیاست داخلی لبنان است.
تلاش برای بازگشت آرامش
بنابر گزارش روزنامه الاخبار، عواملی که باعث شد میقاتی مجدداً مأمور تشکیل کابینه شود، سه علت بود. پیش از هرچیز این پیروزی وامدار حزب‌الله و امل بود که به سایر احزاب تأکید می‌کردند، با توجه به در پیش بودن پایان کار «میشل عون» که مطابق قانون پایان کار نخست‌وزیر هم خواهد بود، مدت باقی‌مانده از عمر دولت فعلی آنقدر کوتاه خواهد بود که نیازی به بحث و جدل درباره انتخاب نخست‌وزیر جدید نیست و بهتر است به جای مجادله‌های بیهوده به دولت فعلی اجازه ادامه کار داد. علاوه بر این، امریکا و فرانسه نیز حمایت نسبی خود را از «میقاتی» اعلام کرده بودند و عربستان نیز از مواضع قبلی خود علیه وی کوتاه آمده بود.
اکنون «میقاتی»، باید پنجمین دولت در دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» را تشکیل دهد. اما نکته مبهم و مهم این است، همان طور که اشاره شد، دوام این دولت تا تاریخ ۳۱ اکتبر آتی یعنی پایان دوره «عون» خواهد بود. بنابراین اگر میقاتی زودتر کابینه تشکیل ندهد بحران‌های سیاسی افزایش خواهد یافت. خصوصاً که بنابر اظهارات حزب‌الله برخی در تلاش هستند چوب لای چرخ‌ بگذارند و اجازه ندهند تا قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون، دستاوردی ثبت شود. بنابراین، حزب‌الله برای پایان دادن به موضوع بحرانی نبود کابینه در کشور به ابقای میقاتی که به گفته تحلیلگران یک میانه‌رو در لبنان است، تأکید داشت. بویژه که با توجه به وضعیت فعلی لبنان ولو یک روز بی‌دولت ماندن این کشور، می‌تواند زمینه را برای سودجویانی که خواهان ایجاد آشوب در این کشور هستند، فراهم کند. از همین رو حزب‌الله بر ضرورت تسریع در تشکیل دولت لبنان اصرار داشته و آن را کلید اصلی راه‌حل بحران‌ها می‌داند، زیرا دولت جدید در سایه توافق اکثریت و دور شدن فضای سیاسی از اختلافات تا حدودی آرامش را به بدنه حاکمیت لبنان بازخواهد گرداند.
دغدغه اتحاد در دولت میقاتی
این تلاش برای بازگشت به آرامش را می‌توان در نخستین سخنان «نجیب میقاتی» پس از انتخابش به عنوان مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان مشاهده کرد. او گفت که دست خود را «با صداقت تمام، صمیمیت و بی‌جانبداری» بدون استثنا به سوی همه دراز می‌کند و به این ترتیب تلاش کرد با تجمیع تمام احزاب سیاسی برای کمک به تشکیل کابینه، دایره اختلافات آنها را کمتر کند و اعلام کرد همه طیف‌ها را در نظر می‌گیرد. مشخص است که میقاتی سعی می‌کند بحران‌های داخلی را کاهش دهد و بر خلاف دیگر اعضا به اختلافات دامن نزند.
در همین حال مواضع میقاتی در قبال اسرائیل، تا حدودی منطبق بر مواضع حزب‌الله و حفظ منافع ملی استوار است. بنا بر گزارش ایرنا از اسکای‌ نیوز عربی، پیش‌تر نجیب میقاتی با موضع تدافعی نسبت به ورود کشتی اسرائیلی به میدان گازی مورد مناقشه «کاریش» و عبور از خط دریایی ۲۹ برای استخراج گاز در منطقه هشدار داده بود. او تأکید کرده که رژیم صهیونیستی می‌خواهد یک بحران جدید ایجاد کند و به دنبال تحمیل یک عمل انجام شده به لبنان است.
 تداوم ولو کوتاه‌مدت کار «میقاتی» در حالی رقم خورده است که اقتصاد لبنان سال‌ها است با بحران، رکود و تورم همراه است. بحران انرژی و برق و همچنین به دنبال آن کرونا و انفجار هولناک بندر بیروت و کشمکش‌های سیاسی بعد از آن، این وضعیت را بدتر کرده است. مسائل معیشتی و ضروری، مردم را در تنگنا قرار داده است و هر لحظه انتظار بروز اختلافات و درگیری‌ها در جامعه لبنان می‌رود. در همین ارتباط حزب کتائب نیز با اعلام اینکه لبنانی‌ها به دنبال تغییر رویکرد فعلی در کشور هستند و تحمل این وضعیت وخیم اقتصادی برای مردم بسیار سخت است، ابراز امیدواری کرد که دولت هر چه سریع‌تر تشکیل شود.
اکنون با آنچه در سابقه سیاسی لبنان وجود دارد، باید منتظر بود که احزاب مخالف چه نقشی در ایجاد کابینه بازی می‌کنند و آیا با کارشکنی و سنگ‌اندازی‌ها دوباره انسداد سیاسی را در لبنان به جریان می‌اندازند یا خیر؟


برچسب‌ها:

نظر شما