شناسهٔ خبر: 54752086 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

امیرعبداللهیان: امیدواریم با واقع‌بینی آمریکا در آینده نزدیک به توافق برسیم

صاحب‌خبر -

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که ظهر امروز پنج شنبه در محل وزارت امورخارجه برگزار شد، گفت: ملاقات خوبی امروز با آقای لاوروف داشتم، در مورد مهم ترین مسائل روابط دوجانبه، همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با هم گفت‌وگو کردیم. به آقای سرگئی لاروروف وزیر خارجه روسیه و هیات همراه خوشامد می‌گویم. ما امروز در مورد موضوعات بین المللی و منطقه‌ای با هم گفت‌وگو کردیم.
وی تصریح کرد: همچنین در مورد معاهده همکاری‌های جامع و بلند مدت میان دو کشور گفت‌وگو کردیم. این ایده قبل از سفر ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان به روسیه و دیدارشان با آقای پوتین قرار داشت مطرح بود، امیدوار هستیم به زودی جلسات کارشناسی برای نهایی کردن مفاد این موافقتنامه برگزار شود و تصویب آن در دولت ایران و روسیه و پارلمان های دو کشور را پشت سر بگذاریم.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در مورد دو سند دیگر که از صنعت‌های زیربنایی برای همکاری‌های ما در حوزه ایجاد و فعالیت مراکز فرهنگی و همچنین همکاری در زمینه امنیت بین‌المللی اطلاعات میان دو کشور است رایزنی کردیم که خوشبختانه در روزهای گذشته در هیئت دولت جمهوری اسلامی به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. وزیرامورخارجه تاکید کرد: ما توافق کردیم که دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را برگزار کنیم.همچنین همکاری در سایر حوزه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، علم و فناوری و سایر موضوعات در دستور کار دو طرف قرار گرفت و توافقات خوبی را داشتیم.
وی ادامه داد: همچنین در پروژه‌های راه آهن از جمله تکمیل خط راه آهن رشت- آستارا کشور توافق خوبی را داشتیم و امیدوار هستیم هر چه زودتر با سرمایه‌گذاری مشترک بتوانیم این پروژه را نهایی کنیم.
امیرعبداالهیان تاکید کرد: در دروازه همکاری‌های علمی توافق کردیم که مرکز نوآوری فناوری و فناورانه ایجاد شود و این موضوع در سفر اخیر آقای ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و امروز بر اجرایی شدن هر چه سریعتر این موضوع توافق کردیم. همچنین در مورد همکاری‌های دو کشور در حوزه لغو روادید متقابل مورد بررسی قرار گرفت و ما در جمهوری اسلامی ایران آمادگی داریم لغو عمومی روادید میان دو کشور به صورت متقابل انجام شود و برای لغو روادید تجاری در گام اول با هدف افزایش مبادلات تجاری دو کشور گفت‌وگو کردیم.
وی افزود: در مورد بخش‌های تخصصی ما در این رابطه ایده‌هایی وجود دارد که به زودی نهایی خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب در دنیای امروز است و واقع شدن ایران در مسیر ترانزیت شمال جنوب و شرق به غرب یک مزیت ویژه‌ای را در اختیار کشور ما قرار داده است.وزیر امورخارجه ادامه داد: اولین محموله از روسیه به هند از مسیر کریدور شمال و جنوب انتقال پیدا کرد و این یک تجربه موفق بود و بخشی از مسیر به صورت ریلی و بخشی در دریا به صورت کشتی‌ها انجام شد که این تجربه مسیر ترانزیت شمال و جنوب را با این ظرفیت جدید هم مورد آزمون قرار داد و بخشی از حجم تبادل تجاری از این به بعد از این مسیر دنبال خواهد شد.

نظر شما