شناسهٔ خبر: 54730215 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزایش شمار تلفات زلزله افغانستان؛ 1500 کشته و 2000 زخمی/ درخواست طالبان از آمریکا/ درخواست کمک پاپ

صاحب‌خبر -
افزایش شمار تلفات زلزله افغانستان؛ 1500 کشته و 2000 زخمی/ درخواست طالبان از آمریکا/ درخواست کمک پاپ
خبرگزاری آریا- بنابر اعلام رسانه ها شمار کشته های زلزله افغانستان به 1500 نفر و زخمی های این حادثه به 2000 نفر افزایش یافت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، شمار کشته های زلزله افغانستان امروز (پنجشنبه) به 1500 نفر و زخمی های این حادثه تلخ به 2000 رسید.
«شرف‌الدین مسلم» معاون وزارت دولت طالبان در امور رسیدگی به حوادث طبیعی دیروز (چهارشنبه) در یک نشست خبری اعلام کرد که تلفات زلزله در شرق افغانستان به بیش از 1000 کشته و 1500 زخمی افزایش یافته است.
بامداد روز چهارشنبه (1 تیرماه) زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی 6.1 ریشتری در 27 مایلی (حدود 43کیلومتری) «خوست» افغانستان به وقوع پیوست.
به گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا، این زمین‌لرزه در عمق 31.6مایلی (حدود 50کیلومتری) زمین رخ داد.
ملاهبت الله آخندزاده، رهبر طالبان نیز به دنبال زلزله در افغانستان که باعث جان باختن شمار زیادی از مردم این کشور گردید از تمام نهادهای کمک رسان بین‌المللی خواسته تا به زلزله زدگان کمک کنند.
مقامات طالبان اعلام کردند که کمک رسانی به مناطق آسیب دیده ادامه داشته و به احتمال زیاد آمار تلفات افزایش خواهد داشت.

طالبان خواستار آزادسازی پولهای بلوکه شده مردم افغانستان توسط امریکا شد
سخنگوی دولت طالبان با حضور در برنامه چراغ سرخ شبکه سحر افغانستان آخرین اقدامات طالبان در زمینه امدادرسانی به زلزله زدگان را تشریح کرد.
"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی دولت طالبان با حضور در برنامه چراغ سرخ شبکه سحر افغانستان اظهار داشت از صبح امروز امارت اسلامی اقداماتی را انجام داده است از جمله اینکه به دستور رئیس الوزرای محترم جلسه عاجلی با هدف جهت تشکیل ستاد حوادث غیرمترقبه برگزار شد. این ستاد با حضور وزرای سلامت و بهداشت ، دفاع و فرهنگ ، کشور و ....تشکیل شد و قرار شد افراد آنها خود را به سرعت جهت امداد رسانی به مناطق آسیب دیده برسانند. همچنین مقرر شد به مبلغ 100 میلیون افغانی مواد غذایی ، لوازم خانگی ، چادر و ... تهیه شود. از وزارت دفاع نیز درخواست شد که تمامی امکانات زمینی و هوایی را به منظور کمک رسانی به آسیب دیدگان فراهم کند و بنا شد وزارت بهداشت داروهای مورد نیاز و تیم های امدادی را هرچه زودتر به موقعیتهای آسیب دیده ارسال نماید و به افراد آسیب دیده رسیدگی نمایند.
وی افزود: نهادهای بین المللی ، هلال احمر و بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران ، پاکستان، روسیه و برخی کشورهای دیگر آمادگی خود را برای کمک به افغانستان اعلام کرده اند.
وی در ادامه سخنان خود خواستار آزادسازی پولهای بلوکه شده مردم افغانستان توسط امریکا شد و درخواست کرد کشورهای همسایه از مردم افغانستان حمایت امدادی و معنوی نمایند.

درخواست پاپ از کشورهای جهان برای کمک به افغانستان
پاپ فرانسیس از کشورهای جهان خواست به افغانستان کمک کنند تا این کشور با اثرات زلزله ویرانگر مقابله کند.
به گزارش الجزیره، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، چهارشنبه شب گفت: در چند ساعت گذشته زمین لرزه ای در افغانستان قربانیان و خسارات زیادی برجای گذاشت. همدردی خود را با مصدومان و زلزله زدگان اعلام می کنم و به ویژه برای کسانی که جان خود را از دست دادند و خانواده هایشان دعا می کنم.
وی در ادامه افزود: امیدوارم با کمک همگان بتوانیم از رنج مردم عزیز افغانستان بکاهیم.

ارسال دو هواپیما کمک‌های اولیه از سوی ایران به زلزله زدگان افغانستان
سفارت ایران در کابل اعلام کرد که به دنبال زلزله در مناطق جنوبی افغانستان دو هواپیما کمک‌های اولیه به این مناطق ارسال شده است.
سفارت ایران در کابل دیروز (چهارشنبه) در توئیتی نوشت: «مع الاسف وقوع زلزله در افغانستان تلفات سنگینی را بجای گذاشته و منجر به کشته وزخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان این کشور گردیده است. این سفارت ضمن ابراز تسلیت و همدردی با ملت شریف افغانستان، اقدامات کمکی لازم از جمله ارسال دو هواپیما حاوی کمک های اولیه را به عمل آورده است.»
این در حالی است که سخنگوی دولت ایران با تسلیت وقوع زلزله در افغانستان، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران مانند سایر موضوعات انسانی کنار مردم افغانستان خواهد بود و کمک‌های لازم را انجام خواهد داد.
هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز از آمادگی کامل جهت امدادرسانی، ارائه کمک های بهداشتی و درمانی و پشتیبانی از عملیات امدادرسانی به شهروندان افغانستانی خبر داده بود.
در همین راستا تیم‌های جست‌وجو و نجات، درمان اضطراری، نیروهای امدادی، داوطلبان و کادر درمان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل به سر برده تا در صورت درخواست کمک، نیروهای جمعیت هلال احمر به محل سانحه اعزام شوند.

نظر شما