شناسهٔ خبر: 54719042 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با دستور دستگاه قضایی لبنان؛

بازداشت رئیس کل بانک مرکزی لبنان

دستگاه قضایی لبنان به بازداشت «ریاض سلامه» رئیس کل بانک مرکزی این کشور اقدام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما‎‎‎‎ از بیروت؛ منابع قضایی و امنیتی لبنان گزارش دادند نیرو‌های امنیتی این کشور سه شنبه شب به منظور اجرای حکم قاضی «غاده عون» دادستان کل منطقه جبل لبنان برای احضار «ریاض سلامه» رئیس کل بانک مرکزی این کشور، به منزل او حمله کردند.

قاضی عون این احضاریه را ماه فوریه و بعد از آنکه ریاض سلامه برای پاسخگویی به برخی سوالات و تکمیل تحقیقات در زمینه پرونده‌های فساد خود در دادگاه حاضر نشد، صادر کرد.

وی ماه مارس ریاض سلامه را به استفاده از اموال نامشروع و همچنین برادر کوچک تر وی را به پولشویی متهم کرد، اما ریاض سلامه با ادعای اینکه هیچ گونه تخلفی انجام نداده است، حاضر به پاسخگویی نشد.

«رجا سلامه» برادر ریاض سلامه حدود دو ماه در بازداشت بود تا اینکه ۱۲ مه با قرار وثیقه ۳.۷ میلیون دلاری آزاد شد.

طبق حکمی که دادستان کل منطقه جبل لبنان صادر کرده است نیرو‌های امنیتی این کشور باید ریاض سلامه را بازداشت کنند و به دادستانی ببرند.

چند روز قبل نیز منابع لبنانی از آغاز دور تازه‌ای از تحقیقات قضایی علیه رئیس بانک مرکزی لبنان، در کشور‌های اروپایی خبر دادند.

این منابع اعلام کردند اختلاس، جعل، پولشویی و فرار مالیاتی جرم‌های کم و عادی نیستند، اما همه اقدامات غیرقانونی ریاض سلامه در این زمینه با سکوت سیاسی در لبنان همراه بوده است.

در این میان سوئیس و بیش از هشت کشور اروپایی حرکت بزرگی را در جریان تحقیقات بین المللی علیه ریاض سلامه آغاز کرده اند و رئیس بانک مرکزی لبنان اکنون تحت پیگرد و تعقیب قانونی این کشور‌ها قرار دارد.

این منابع تاکید کردند با توجه به اینکه ریاض سلامه ریاست کمیسیون تحقیقات ویژه را نیز برعهده دارد می‌تواند موانع زیادی در راه پیگرد قانونی خود ایجاد کند.

بر اساس این، همکاری لبنان با کشور‌های اروپایی و جامعه بین المللی برای رسیدگی به پرونده ریاض سلامه اهمیت بالایی دارد و همین مسئله قضات لبنانی را بر آن داشته است تا در این پرونده وارد عمل شوند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد تحقیقات درباره ریاض سلامه شامل همکاران و نزدیکان و خانواده وی نیز خواهد شد.

نظر شما