شناسهٔ خبر: 54708648 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابراز نگرانی کاخ سفید درباره احتمال اعدام آمریکایی‌های بازداشتی در اوکراین

نیویورک - ایرنا- کاخ سفید نسبت به احتمال اعدام آمریکایی‌های بازداشت شده در جنگ اوکراین از سوی روسیه ابزار نگرانی کرد.

صاحب‌خبر -

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا  اعلام کرد اینکه روسیه اجرای مجازات اعدام برای دو آمریکایی اسیر شده را رد نمی‌کند، وحشتناک است.

این مقام  شورای امنیت ملی دولت بایدن گفت:  ما هنوز در حال تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو فرد هستیم. اینکه یک مقام دولتی در روسیه حتی مجازات اعدام  برای این دو فرد را  پیشنهاد کرده، وحشتناک است. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد و اطلاعات لازم در این زمینه را بدست خواهیم آورد.

کربی گفت مهم نیست که چشم انداز مجازات اعدام واقعی باشد یا فرضی، در هر صورت نگران کننده است.

وی توضیح داد: چه روس ها در حرف خود جدی باشند و به فکر اعدام این دو آمریکایی باشند یا آنها این مساله را به عنوان پیامی به رئیس جمهوری و مردم آمریکا بدانند، در هر دو حالت این امر نگران  کننده است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نیز که نامش بیان نشده ، گفته است که واشنگتن به شدت با موضع روسیه مبنی بر اینکه آمریکایی های اسیر شده در اوکراین مشمول کنوانسیون ژنو نیستند، مخالف است .

این مقام آمریکایی گفته است که واشنگتن موضع خود را در مورد این موضوع به دولت روسیه منتقل کرده است.

کرملین اعلام کرده است آمریکایی‌هایی که در اوکراین اسیر شده‌اند مزدورانی بوده‌اند که  فعالیت‌های غیرقانونی داشته و باید مسئولیت جنایت خود را بر عهده بگیرند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری ریا، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: افراد (آمریکایی های) بازداشت شده مشمول کنوانسیون ژنو نمی شوند، زیرا آنها سربازان عادی نیستند.

به گفته وی، آنها به سمت نظامیان روسی تیراندازی کرده و جان آنها را به خطر انداخته بودند.

بر اساس گزارش های رسانه ای، دو آمریکایی که در کنار نیروهای اوکراینی مشغول جنگ با نیروهای روسیه بودند بیش از یک هفته است، مفقود شده‌اند. یک کانال نزدیک به روسیه همان زمان در تلگرام از بازداشت دو آمریکایی در نزدیکی خارکف خبر داده بود. 

این دو فرد با نام‌های الکساندر جان رابرت دروک، ۳۹ ساله، از ایالت آلاباما و اندی تای نگوک هوین ۲۷ ساله، از آلاباما حدود یک هفته است که مفقود هستند. 

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، رسانه‌های روسیه روز جمعه تصاویری از دو شهروند آمریکایی اسیر شده در اوکراین را منتشر کردند که می‌تواند اولین تایید اسارت این دو فرد بدست نیروهای روسیه باشد.

به گزارش ایرنا از رویترز، روزنامه ایزوستیا کلیپ ویدئویی از مصاحبه کوتاه با اندی هوین ۲۷ ساله از شهر هارتسل در ایالت آلاباما منتشر کرد. کانال راشا تودی نیز تصویری از مردی به نام الکساندر دروک ۳۹ ساله، اهل توسکالوسا، آلاباما منتشر کرده است.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: به من در مورد این موضوع اطلاع داده شده است. ما از موقعیت آن‌ها خبری نداریم، اما می‌خواهم تکرار کنم که آمریکایی‌ها اکنون نباید به اوکراین بروند. دوباره می‌گویم: آمریکایی‌ها نباید به اوکراین سفر کنند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در  چهارمین ماه خود به سر می برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

نظر شما