شناسهٔ خبر: 54700426 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

طرح وزارت بهداشت برای حل بیماران صعب‌العلاج از افتخارات دولت...

اقتصاد ایران: وزیر بهداشت با بیان اینکه اساسنامه‌ای درباره بیماری‌های صعب العلاج تدوین شده، گفت: این اساسنامه در دستور کار هیأت وزیران قرار دارد که در صورت تصویب، یکی از افتخارات دولت و مجلس خواهد بود که معضلات این گروه از بیماران را حل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی صبح امروز سه شنبه ( ۳۱ خرداد ماه) در صحن علنی مجلس با موضوع پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران صعب‌العلاج و خاص اظهار داشت: یکی از نکات مهمی که می‌توانیم عدالت اجتماعی را ایجاد کنیم و به مردم خدمت کنیم بیمه است. در رابطه با بیمه در سال‌های متمادی مشکلات بسیار زیادی داریم و باید سعی کنیم مشکلات را تا حد امکان حل کنیم. 

وی افزود: بیمه‌ها باید بتوانند به قدری توانمند شوند که خدمات سلامت را ارائه کنند. امروز مسئله دارو مطرح است و در مسئله دارو بیمه‌ها باید بیمه‌ها به قدری توانمند باشند که قیمت انواع دارو‌ها را تأمین کنند.

وزیر بهداشت گفت: عمده خدمات بیمه‌ها به منابع تخصیص‌یافته و قدرت بیمه‌ها باز می‌گردد. با توجه به مشکلات بسیاری که در دو سال اخیر داشتیم و حجم زیاد بیماران کرونایی تحت پوشش، منابع ما صرف درمان این بیماران شد. طبق برآوردها، هزینه هر مریض کرونایی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون بوده است. از طرفی هم درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها به شدت کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: البته زحمات مدافعان سلامت برای درمان بیماران کرونایی با کار سه شیفت و مطالبات آن‌ها نیز یکی از معضلات و مشکلات وزارت بهداشت است.

عین اللهی با اشاره به مطالبات بیمه‌ها اظهار داشت: امروز بیمه‌ها مطالبات بسیاری دارند که حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. اخیراً هم رهبر انقلاب در صندوق توسعه ملی موافقت کردند تا وزارت بهداشت و دولت اجازه داشته باشند تا منابع مورد نیاز را در این خصوص به کار بگیرند.

 

وی ادامه داد: هنوز در بیمه مطالبات بسیار زیادی از گذشته داریم و امیدوار هستیم با مساعدت نمایندگان محترم این مشکل رفع شود. البته امیدوارم با مساعدت نمایندگان و کمیسیون تلفیق مجلس احتمالاً بخشی از مطالبات ما امسال وصول شود.

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم تامین مطالبات بیمه‌ها تصریح کرد: مسئله مهم بیمه وصول مطالبات و تخصیص اعتبارات است تا بیمه‌ها بتوانند به مردم خدمات ارائه کنند. ما اعتقاد به همگانی شدن بیمه‌ها داریم و در این راستا از دی‌ماه سال گذشته در حدود ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت آسیب پذیر در حاشیه شهر‌ها و مناطق کم برخوردار را به صورت آزمایشی و رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم.

وی افزود: امسال با توجه به موفقیت در طرح آزمایشی که سال گذشته داشتیم، اسامی سه دهک پایین را از وزارت رفاه دریافت کردیم و از تعداد ۵ میلیون و ٣٩٧ هزار و ۵١٠ نفر، تعداد ۵ میلیون و ٢۶۴ هزار و ۴٠۴ نفر را به صورت فعال تحت پوشش بیمه قرار دادیم و امکان دریافت خدمات را برای این عزیزان فراهم کردیم. البته اگر ۴٠٠ هزار نفر سال گذشته را نیز در نظر گرفته و به این مبلغ اضافه کنیم باید بگوییم که این تعداد به ۵ میلیون و ۶۶۴ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

وزیر بهداشت گفت: طبق آماری که داریم حدود ۹۵ درصد از مردم کشور تحت پوشش بیمه هستند و ۵ درصد بعدی خود مراجعه نکردند. در این راستا وزارت بهداشت آمادگی دارد تا با مراجعه این افراد آن‌ها را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. البته این ۵ درصد جز سه دهک پایین نیستند بلکه افرادی هستند که از نظر مالی نیز متمکن هستند، اما خود مراجعه نکرده‌اند تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. این راستا آماده هستیم تا این افراد را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

وی ادامه داد: تحت پوشش قراردادن مردم از افتخارات دولت و مجلس است، اما گام بعدی افزایش و ارتقای کیفیت خدمات بیمه‌ای است. این مورد نیز عمدتاً به منابع و اعتبارات ما باز می‌گردد که بتوانیم با خدمات و دارو‌های تحت پوشش را افزایش بدهیم. وزارت بهداشت به دنبال این است که تفاوتی که در ارز وجود دارد به بیمه‌ها پرداخت کنیم تا از این طریق بتوانیم وضعیت دارو‌ها را به نحو احسن پوشش دهیم.

عین‌اللهی با اشاره به کیفیت و عمق خدمات بیمه‌ای و کاهش پرداختی از جیب مردم اظهار داشت: اکنون میزان سهم پرداختی سازمان بیمه سلامت در سه دهک پایین جامعه در بستری ۹۵ درصد است و در سربالایی ۸۰ درصد است. البته امیدواریم تا بتوانیم این سهم را افزایش بدهیم. این میزان در افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیتی به ترتیب به 100 درصد و 85 درصد ارتقا یافته است.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه درباره هزینه‌های درمانی برای بیماران اوتیسم و معلولان بهزیستی، پیشنهاد پرداخت ۷۰ درصد تعرفه خصوصی و توانبخشی را به شورای عالی بیمه ارائه کرده‌ای، بیان داشت: اگر این موضوع در این شورا به تصویب برسد از یکی از شهرستان‌های محروم به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد. همچنین پیشنهاد تعرفه خدمات خصوصی ناباروری ۷۰ درصد را به هیأت دولت داده ایم که بعد از تصویب در هیأت وزیران به اجرا در می‌آید.

وی افزود: از مجلس برای اختصاص بودجه به بیماران صعب العلاج که با اجرای بسته مربوطه، پرداخت از جیب مردم کاهش محسوسی خواهد داشت، متشکرم. برای اینکه شورای عالی بیمه بتواند پوشش کامل خدمات را داشته باشد باید منابع آن مشخص شود که هنوز در امسال اجرا نشده و هر وقت انجام شود، بسته‌های ما که آماده است به سرعت در شورای عالی بیمه بارگذاری خواهد شد.

عین اللهی گفت: اساسنامه‌ای درباره بیماری‌های صعب العلاج، تدوین شده است. گروه‌های تحت پوشش و نوع ارائه خدمات به آن‌ها نیز مشخص است و در دستور کار هیأت وزیران قرار دارد که در صورت تصویب، یکی از افتخارات دولت و مجلس خواهد بود که معضلات این گروه از بیماران را حل می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما