شناسهٔ خبر: 54696605 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی:

۸۰ درصد صاحبان مشاغل استان مرکزی با اظهارنامه توافقی از مالیات معاف شدند

حبیبی کمیجانی گفت: تنها حدود ۳ درصد از مالیات‌های وصولی استان از مالیات صاحبان مشاغل است.

صاحب‌خبر -

حبیبی کمیجانی سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی در مورد مالیات مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

در عملکرد مالیاتی سال ۱۴۰۰ استان مرکزی از تعداد ۶۸ هزار مؤدی تاکنون حدود ۴۰ هزار اظهارنامه مالیاتی ارائه شده که از این میزان ۳۱ هزار نفر از صاحبان مشاغل اظهارنامه توافقی (تبصره ماده ۱۰۰) استفاده نموده که ۸۰ درصد آن‌ها نیز از مالیات معاف شده اند.

دراستان مرکزی تنها حدود ۳ درصد از مالیات‌های وصولی استان از محل مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل است و به همین دلیل افزایش در مالیات صاحبان مشاغل رشد چشمگیری در میزان وصولی استان ندارد.

هدف از بررسی تراکنش‌ها و دستگاه‌های کارتخوان شناسایی مؤدیان فاقد پرونده مالیاتی برای حرکت به سمت عدالت مالیاتی است چرا که مؤدیان مالیاتی شناخته شده همه ساله مقید به انجام وظایف و تکالیف قانونی خود هستند.

مؤدیان در نظر داشته باشند که براساس قانون تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان حساب‌های تجاری مشمول محاسبه مالیات می‌باشد و از این رو برای امسال اقدامات لازم برای تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی انجام شده تا درآینده دچار ابهام و مشکل در این زمینه نشوند.

براساس قانون، پایان خرداد ماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی و یا بهره مندی از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم است و برای همراهی با مؤدیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی را تا ۱۵ تیرماه تمدید کرد.

کاهش دغدغه فعالان اقتصادی و همراهی با مؤدیان مالیاتی دستور کار ادارات امور مالیاتی استان است و تراکنش‌های بانکی سال ۱۳۹۹ ملاک محاسبه مالیات نیست.

تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به منظور کمک به مؤدیانی است که از سطح درآمدی پایین تری برخوردار بوده و علاوه برآن اسناد و مدارک فعالیت‌های اقتصادی خود را نگهداری نکرده و قادر به ارائه اظهارنامه عملکرد بر اساس اسناد و مدارک مطابق قانون نبوده و مشمول جرائم کتمان درآمد می‌شوند.

اینگونه مؤدیان می‌توانند از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم بهره‌مند شوند و از آنجائیکه این تسهیلات برای همراهی هرچه بیشتر سازمان امور مالیاتی با مؤدیان است، رؤسای مالیاتی استان مرکزی همراهی و همدلی لازم را با کسبه خواهند داشت.

مؤدیان مطابق قانون باید تراکنش‌های تجاری خود را از حساب‌های شخصی جدا نمایند تا براساس فعالیت تجاری مؤدیان مالیات محاسبه شود، اما این تفکیک در سال‌های گذشته به درستی بوسیله مؤدیان انجام نشده و هم اکنون در محاسبه مالیات موجب بروز مشکلاتی برای مؤدیان و ادارات امور مالیاتی شده است.

برای همراهی با مؤدیان مالیاتی شناخته شده و فعالان اقتصادی دارای پرونده مالیاتی و رسیدگی به عملکرد سال ۱۳۹۹ اصل بر اعتماد مؤدیان محترم مالیاتی است.

سازمان امور مالیاتی در همراهی با مؤدیان مالیاتی تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان را ملاک محاسبه مالیات عملکرد سال ۹۹ مؤدیان قرار نمی‌دهد و برای عملکرد سال ۱۴۰۰ نیز که هم اکنون موعد ارائه اظهارنامه یا فرم تبصره ماده ۱۰۰ است، همراهی لازم را در تعیین مالیات‌ها با مؤدیان خواهند داشت.

نظر شما