شناسهٔ خبر: 54691837 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زبان فارسی زنده مانده تا ایران زنده و یکپارچه بماند/ جزئیاتی از نخستین جشنوارۀ ملی آیین سخن

رادیو ایران با همکاری شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا، در جهت نگهبانی، توسعه و ترویج زبان فارسی، نخستین جشنوارۀ ملی آیین سخن را برگزار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی جشنوارۀ آیین سخن، کاظم داداشی، قائم مقام شبکه رادیویی ایران در رابطه با نخستین جشنواره ملی آیین سخن گفت: اگر امروز شاهد آن هستیم که «نخستین جشنوارۀ ملی آیین سخن» در آستانۀ برگزاری است، از نقش سه عامل مهم در کنار سایر عوامل نباید غافل شد: «اهمیت راهبردی پاسداشت زبان فارسی»؛ «نقش رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری در نگهبانی از زبان فارسی» و «جایگاه شبکۀ رادیویی ایران در منظومۀ رسانه‌ای کشور و وظیفۀ ذاتی این شبکه در پاسداشت زبان، خط و ادبیات فارسی».

وی تصریح کرد: «فارسی» میراث گرانبهایی است که با پشتوانه‌ای از شاعران، نویسندگان و پژوهشگران بزرگ، فراز و نشیب‌های فراوانی را در طول تاریخ از سر گذرانده و اکنون بر زبان ما ایرانیان و بلکه کشورهایی دیگر جاری است و با دستان ما به خط و نوشته در می‌آید. به تعبیری ما فارسی حرف می‌زنیم، فارسی می‌خوانیم، فارسی می‌شنویم، و فارسی می‌نویسیم؛ و به همان نسبت، به این زبان عشق می‌ورزیم. این پدیدۀ فراگیر و متکثّر، هیچگاه در تعارض نبوده‌است با گویش‌ها و لهجه‌های متنوع و گوش‌نوازی که در سراسر این مرز و بوم پهناور وجود داشته و دارند و رنگین‌کمانی از همدلی را نقش زده‌اند. 

وی در ادامه گفت: زبان فارسی زنده است و زنده مانده است تا ایران زنده و یکپارچه بماند. پر واضح است که بی‌توجهی به زبان فارسی و ابعاد وجودی آن، به مثابه نادیده گرفتن تاریخ و جغرافیای این کهن‌بوم پهناور است. آنجا که پای هویت‌یابیِ جمعی ایرانی-اسلامی به میان می‌آید، در میان مؤلفه‌هایی همچون سرزمین مشترک، فرهنگ مشترک، تاریخ مشترک و دین مشترک، بی تردید زبان فارسی می‌درخشد. 

داداشی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌کنندگان در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان فرمودند: «کاری کنید که در دنیا دیگران محتاج دانش شما باشند؛ مجبور باشند زبان شما را یاد بگیرند تا به دانش شما دست پیدا کنند؛ این کار ممکن است.» سهل‌انگارانه و نابخردانه است اگر زبان فارسی را محدود به شعر و شاعری و محصور در چارچوب ادب و عرفان و مانند آن بدانیم. قرار گرفتن زبان فارسی در جایگاه یک زبان مرجع –آنچنان که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم هست-  زمانی امکان‌پذیر است که پرچمداران این حرکت خطیر که همانا اصحاب فرهنگ و رسانه از آن جمله‌اند، همۀ ظرفیت‌های زبان فارسی را کشف کنند و به رخ بکشند. 

این کارشناس ارشد رسانه گفت: و حالا در روزگاری که صرف نظر از سهل‌انگاری‌های کم و بیشِ خودمان، بدخواهان ایران و ایرانی، آگاهانه و هوشمندانه، به شکل‌های مختلف و خاصّه با ابزار رسانه، زبان فارسی را و اقوام ایرانی را هدف گرفته‌اند و از این رهگذر، کمر به اختلاف‌افکنی بسته‌اند، بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند که ما در رسانه‌ها کجا ایستاده‌ایم و چه می‌کنیم. درک وضعیت موجود، طبیعتاً اولین و اساسی‌ترین اتفاقی است که باید بیفتد. و وقتی این مقدمه به کفایت و کمال فراهم شد، همۀ امکانات باید برای تحقق یک هدف والای دینی و ملی که همانا پاسداشت زبان فارسی است، تجهیز شود.

وی تأکید کرد: آنجا که رهبر فرزانۀ انقلاب فرمودند: «من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم، زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است» و یا فرمودند: «زبان فارسی قرن‌های متمادی است که عمدتاً به ‌وسیله‌ شاعران بزرگ حفظ شده و این گونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم»، صورت مسأله روشن است، آنچنان که تکلیف هم روشن. 

قائم مقام رادیو ایران افزود: و در این کارزار بزرگ، رادیو ایران به عنوان فراگیرترین رسانۀ شنیداری کشور، سال‌هاست با در نظر گرفتن همۀ ابعاد زیستی و زایندگی زبان فارسی، تلاش دامنه‌داری را  شروع کرده است. تلاشی که از یک سو موضوع پاسداشت زبان و ادبیات فارسی را در سطح معاونت صدای جمهوری اسلامی به مقوله‌ای مهم و راهبردی تبدیل کرده است، تا آنجا که افزون بر توجه جدی‌تری که در جریان برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی رادیویی به این مهم معطوف داشته شده است، شکل‌گیری «شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا» را می‌توان از دستاوردهای ارزشمند و جریان‌ساز این تلاش بی‌وقفه دانست؛ و از سوی دیگر  مبتنی بر اندیشه‌ای فراسازمانی، با نهادهایی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری‌هایی شکل گرفت تا ظرفیت‌های موجود در هر یک از این نهادها نیز به عرصۀ حراست از زبان، خط و ادبیات فارسی وارد شود.

قائم مقام شبکۀ رادیویی ایران در پایان با اشاره به عزم جدی این شبکۀ رادیویی در  برگزاری هرچه باشکوه‌تر نخستین جشنوارۀ ملی آیین سخن، گفت: جان کلام آن که فارسی را پاس می‌داریم، زیرا گفته‌اند
«قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری».

انتهای پیام/ ت 1121

نظر شما