شناسهٔ خبر: 54686487 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

پس از اجرای طرح هوشمند سازی مصرف آرد و نان در 10 استان صورت گرفت

خرید «نان کارتی» به تهران رسید

اشاره: طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان پس از اجرا در 10 استان به تهران رسید؛ طرحی که یک ماه قبل اجرای آن در استان زنجان کلید خورد و در حال حاضر بنا به اعلام وزیر اقتصاد، نان در بیش از ۱۰ استان کارتی شده است. قرار است تمام نانوایی‌ها به دستگاه‌های کارت خوان مخصوص مجهز شوند. به این شکل که مردم بعد از خرید نان کارت می‌کشند و پول نان یارانه‌ای را پرداخت می‌کنند و ازآنجاکه نانوایی آرد را به قیمت آزاد خریده است، دولت مابه‌التفاوت مبلغ نان یارانه‌ای تا قیمت اصلی نان را به‌حساب نانوایی واریز می‌کند. منتقدان اجرای این طرح به کمبود دستگاه کارت خوان در کشور و ایجاد فساد در پی سه نرخی شدن نرخ آرد اعتراض دارند که در ادامه گزیده‌ای می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران از اجرای فاز اول طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان در استان تهران از روز دوشنبه خبر داد. وی اظهار داشت: قیمت نان همان نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ است و هرگونه افزایش خارج از مصوبه غیرقانونی و با متخلفان برخورد خواهد شد.  حشمت‌الله عسگری روز یکشنبه در جلسه کارگروه آرد و نان استان با اشاره به عدم‌تغییر قیمت نان در سال جاری اظهار داشت: اجرای فاز اول طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان و نصب کارت خوان‌ها در سطح نانوایی‌های استان آغاز و تاکنون 6800 کارت خوان آماده و تحویل خواهد شد. وی با اشاره به ضرورت اجرای این طرح عنوان کرد: اجرای این طرح در سطح کشور باعث کاهش هدر رفت سالانه بیش از حدود چهار میلیون تن نان در کشور خواهد شد و از طرف دیگر با توجه به یارانه‌ای بودن آرد مورداستفاده نانوایی‌ها از قاچاق آن در سطح گسترده‌ای جلوگیری خواهد شد.
بیش از 2000 نانوایی کارت خوان ندارند
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در تشریح اجرای این طرح توضیح داد: در جلسه‌ای در استانداری تهران با ریاست حشمت‌الله عسگری، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، اعلام شد که ۶۸۰۰ دستگاه کارت خوان هوشمند در نانوایی‌های تهران نصب می‌شود. اتحادیه نیز اعلام کرد که آمادگی لازم برای نصب دستگاه‌ها را دارد و برای این اقدام ملی همکاری‌های لازم را دارد.
بیژن نوروز مقدم در همین رابطه گفت: به ۹ هزار واحد نانوایی کشور آرد یارانه‌ای پرداخت می‌شود، اما فعلاً به تعداد ۶۸۰۰ واحد، دستگاه کارت خوان هوشمند آماده برای نصب وجود دارد. بر اساس اعلام استانداری برای مابقی واحدهای نانوایی نیز این کارت خوان نصب می‌شود.
به گفته وی، بعد از نصب کارت خوان‌های هوشمند، فروش نان با این دستگاه‌ها انجام می‌شود، اما با توجه به این‌که فعلاً آرد یارانه‌ای به واحدهای نانوایی پرداخت می‌شود، شکل پرداخت یارانه نان تغییری نخواهد داشت.
نوروز مقدم متذکر شد: بعد از این‌که آرد نانوایی‌ها آزاد شود نیز دولت مابه‌التفاوت قیمت نان را به‌حساب نانوایان واریز می‌کند تا مردم کماکان نان را به قیمت قبل خریداری کنند.

همکاری بانک‌ها با ستاد نان
میثم جعفری، دبیر اطلاع‌رسانی ستاد نان با اشاره به حضور بانک‌ها در این طرح توضیح داده بود: بانک مرکزی و چند بانک در حال طراحی مدلی هستند و ١۵ استان آزمونِ این طرح شدند که از طریق پوز و پایانه فروش نصب‌شده در نانواها مشخص می‌شود که مردم چقدر نان خریده‌اند تا به همان میزان آرد به آنها اختصاص پیدا کند و اضافه‌تر از آن، آردی به نانواها اختصاص پیدا نمی‌کند. همچنین این موضوع موردبررسی قرار می‌گیرد که چقدر آرد به نانواها اختصاص پیداکرده و چقدر نان پخت و در اختیار مردم قرارگرفته است. بنا به تأکید جعفری، موضوع مهم این است که مردم نان را با قیمت بالاتر خریداری نمی‌کنند و به هیچ‌وجه قیمت نان بالا نمی‌رود، اما دولت در این طرح نظارت می‌کند که این آرد فقط به پخت نان اختصاص پیدا کند. همچنین مابه‌التفاوت هزینه‌های این فرایند به‌حساب نانوا واریز می‌شود.

آرد را چند نرخی کردیم
برخی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، چند ایراد به این طرح وارد می‌دانند. ایراد اولی که سید کاظم دلخوش، نماینده مجلس وارد کرده، این بوده که آرد را سه نرخی کرده است؛ فانتزی و شیرینی‌پزی، آزاد و تعاونی؛ اتفاقی که به اعتقاد دلخوش، فساد به بار می‌آورد و راه دزدی را هم باز می‌کند. ایراد دومی که دلخوش گرفته، این است که برای اداره و مدیریت این دستگاه‌ها که به نانوایان می‌دهند، در کل کشور نزدیک به ۱۰ هزار نفر کارمند در بانک‌ها درگیر می‌شوند که این عدد را اگر در هزینه‌ها، مالیات، بیمه و امکاناتی که باید ایجاد شود، ضرب کنیم، هزینه‌های بالایی را ایجاد می‌کند. حالا بماند که ۴، ۵ هزار نفر هم از بازرسی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باید درگیر نظارت بر اجرای این کار شوند.
دلخوش درعین‌حال عنوان کرده؛ یارانه مابه‌التفاوت قیمت‌ را می‌خواهند به نانوا بدهند و مردم باید کارت بکشند. از کجا معلوم که چند کارت باید بکشند؟ از کجا مشخص می‌شود که مردم چقدر مصرف دارند؟ باید یارانه نان را مستقیم به‌حساب مردم می‌ریختند تا مردم آن را برداشت کنند.

دولت بی‌جهت وارد مسائل حاشیه‌ای شده است
در همین حال، علی قنبری، معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبر آنلاین گفت: دولت متأسفانه در بخش‌های مختلف دچار گرفتاری‌ها و مشکلات زیادی است و بی‌خود هم خود را وارد افزایش قیمت‌ها و دخالت در بازار و کنترل بازارها کرده است؛ در صورتی که دولت نمی‌تواند در چند جبهه بجنگد و در بازارهای مختلف دخالت کند؛ به خصوص این‌که نان که مصرف عمومی دارد، به اعتقاد من به این شکل ورود به مسئله نان هزینه‌بر است و تشکیلات نظارتی قوی و دستگاه الکترونیکی دقیق می‌خواهد.
او گفت: من فکر می‌کنم دولت بی‌موقع وارد این قضایا شده؛ این در حالی است که باید مسائل اقتصادی و درآمد مردم و مشکل نقدینگی را حل کند. دولت باید سعی کند بخش سرمایه‌گذاری را تقویت کند؛ هم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و هم سرمایه‌گذاری خارجی.
قنبری تأکید کرد: ورود بی‌جهت به مسائل حاشیه‌ای، هم وقت دولت را می‌گیرد و هم مردم را سرگرم مسائل حاشیه‌ای می‌کند. این‌گونه اقتصاد کشور متزلزل می‌شود.

نظر شما