شناسهٔ خبر: 5468598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در برنامه نگاه یک/3 و پایانی

شمخانی: محتوای متن را فدای توافق نمی‌کنیم/ نفر اول فهرست درخواستی برای مصاحبه هستم

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما محتوای متن را فدای توافق نمی‌کنیم. محتوا و متن توافق را فدای تعجیل و شتاب زدگی یا زمانبندی خاص نخواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه برنامه نگاه یک شبکه اول سیما در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: آنها برای خودشان یک ترتیبی از قلدری و کدخدایی را ترسیم کردند، ما هم عزت، اقتدار و دفاع از توانمندی ذاتی و بومی خود را تعریف کردیم. ما در فضای چالش به دنبال تامین منافع خود هستیم و آنها به دنبال مهار ایران هستند.

شمخانی خاطرنشان کرد: مهار ایران هدف آنهاست. مهار یک اقدام تعاملی و صلح جویانه نیست. اینجا جنگ بین اراده‌هاست، هر کس اراده‌ قوی‌تر داشته باشد می‌تواند بهره مناسب‌تری ببرد و مذاکره کار دشواری است.

وی گفت: ما محتوای متن را فدای توافق نمی‌کنیم. محتوا و متن توافق را فدای تعجیل و شتاب زدگی یا زمانبندی خاص نخواهیم کرد. موضوع هسته‌ای یک موضوع کشوری و فراتر از دولت‌هاست و به همین دلیل نیازمند مفاهمه و همگرایی است و نیازمند این است که توافق در اجماع صورت گیرد و اگر نخواهد صورت گیرد نیز باید در اجماع باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: محتوای فنی به نحو شایسته‌ای باید محقق شود و توافق خوب توافقی است که پیامدهای پس از توافق یا عدم توافق موقعیت راهبردی و استراتژیک ایران را اعتلا ببخشد. 

شمخانی در خصوص اصرار آمریکایی‌ها برای بازرسی از سایت‌های نظامی ایران گفت: آنچه را به عنوان تحریم بر کشور ما به شکل ظالمانه‌ای اعمال شد، به نحوی تقاص اتهامی بود که آنها حالا دنبال اثبات آن هستند. کل تهدیدی که انجام دادند بر مبنای اسناد واهی بود.

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما ایران را از حق طبیعی‌اش محروم کردید آن هم به خواست اسرائیل، 12 سال است به اشکال مختلف آنچه را می‌خواستید نظارت و بازرسی کردید، حال به دنبال چه چیزی هستید؟ حال بر این اصرار دارید که باید مراکز نظامی را بازرسی کنیم. 

شمخانی دوباره پرسید: حالا به دنبال اثبات چه مدعایی هستید؟ برای چه به دنبال این اقدامات هستید؟ ایران به شکل شفافی نشان داده که مراکز هسته‌ایش کجاست و ... و ایران ترسیم کرده در افق چشم انداز 1404 در موضوعات کلیدی در منطقه وضع برتری پیدا کند. 

شمخانی با اشاره به سابقه 12 ساله بازدیدها و نظارت آژانس بر تاسیسات هسته‌ای و بعضا غیر هسته‌ای ایران و دریافت اطلاعات کامل فعالیت‌های گذشته و جاری کشورمان در حوزه هسته‌ای اظهار داشت: در صورت فاصله گرفتن آژانس از رویکرد سیاسی، این حجم از همکاری برای مشخص شدن اهدف صلح‌آمیز صنعت هسته‌ای ایران کافی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات ناشی از درخواست آژانس برای بازرسی از تأسیسات نظامی گفت: با توجه به رویکرد سیاسی و سابقه نامناسب آژانس در این زمینه در صورت اجازه بازرسی توقعات طرف مقابل قابل مدیریت نخواهد بود.

شمخانی افزود: پیش از این و به دلیل فراهم شدن امکان گفت‌وگوی کارشناسان آژانس با برخی متخصصان هسته‌ای کشور، اطلاعات این عزیزان به دست دشمن رسید و سه نفر از عناصر مبتکر و خلاق هسته‌ای کشور به شهادت رسیدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای هیچ هدف دیگری غیر از صلح‌آمیز را دنبال نمی‌کند. آنها باید به دنبال حل مسائل فنی باشند نه تحقیر ملی.

وی در خصوص بازرسی‌های فراتر از پروتکل الحاقی گفت: بسیاری از کشورها معتقدند که ایران نباید استثنا باشد و تیم مذاکره کننده نیز این را نپذیرفته و با حمایت‌های ملت ایران از تیم مذاکره کننده این رویا محقق نخواهد شد.

شمخانی در خصوص مقابله با این درخواست‌های غیر واقعی گفت: میز مذاکره میز دعوا و جدل است، با نگرانی‌ها نباید برخورد ساده‌انگارانه کرد.

وی با ذکر این نکته که طرف مقابل بیشتر از ایران نیازمند مذاکره است، تصریح کرد: موضوعات را به موضوعات جناحی تبدیل نکنیم و همدیگر را متهم به خیانت و واژه‌های بی بستر و زمینه نکنیم و نسبت به همدیگر سوء نیت نداشته باشیم. کسانی که دلسوز و دلواپس هستند می‌توانند کمک کنند نگرانی‌ها و دلواپسی‌هایشان رفع شود.

شمخانی با بیان اینکه رهبری فرمودند ما در مذاکرات هسته‌ای چیز پنهانی نداریم، عنوان کرد: مراحل هسته‌ای مراحل حساسی شده و اجماع ملی مهم است.

وی درباره اینکه آیا اطلاعات مربوط به مذاکرات در اختیار مردم قرار گرفته است؟ خاطرنشان کرد: می‌شود باز هم اطلاعات را در اختیار مردم قرار داد. اگر فریادی داریم بر سر دبه درآوران در بیاوریم نه به سر مذاکره کنندگان.

شمخانی همچنین گفت که او اولین کسی است که در فهرستی که طرف مقابل خواسته با آنها مصاحبه کند. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص افراد دیگر عنوان کرد: مشخص نیست چه سؤالی دارند، 23 نفر هستند که مذاکره کنندگان ما این درخواست را قبول نکردند.

شمخانی خاطرنشان کرد:‌ مسیر مذاکره ما یک تصمیم اصولی است و به دنبال رسیدن به توافق هستیم ولی توافق خوب، همه تلاشگران این صحنه به دنبال تحقق توافق هستند، ولی اگر توافق شد به این معنا نیست که همه مسائل اقتصادی ما فردا حل می‌شود. این افزودن مطالبات غیر واقعی است. حصول توافق از لحاظ روانی آسایشی ایجاد می‌کند، ولی اینگونه نیست که همه مشکلات اقتصادی ما حل می‌شود.

وی گفت: مشکلات اقتصادی ما تنها مرتبط با تحریم نیست. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی موثرترین راه برای بی اثر کردن تحریم‌ها و دشمنی آمریکا را تقویت دست مذاکره کننده و مقابله با درک غلط طرف مقابل برشمرد.

شمخانی گفت: باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی، سکویی که آنها سوار شدند را خنثی کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص ادامه تحریم‌ها علیه ایران بعد از توافق نیز گفت: این مطالبه آنهاست ولی اینگونه نیست که ما به این وضعیت تن داده یا بدهیم. آنها یک بار می‌گویند رئیس جمهور اختیاراتی دارد که منفک از کنگره است و تحریم‌های ما تحریم‌های مبتنی بر قطعنامه شورای امنیت است. هم وزن سازی اقدامات ما با گام‌هایی که بر می‌دارند چاره اقدام است.

به باور وی آنها به دنبال این هستند که این اهرم (تحریم) را که احساس می‌کنند برنده‌تر از جنگ نیابتی و حمله است، به منظور حفظ قدرت مهار ایران به شکلی نگه دارند.

انتهای پیام/

نظر شما