شناسهٔ خبر: 5468581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در برنامه نگاه یک/۲

شمخانی: آمریکا راهبرد متناقضی در منطقه دارد/ تهدیدات هیچ تاثیری در هیچ یک از بندهای توافق هسته‌ای نخواهد داشت

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: کشورهای حاضر در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عراق باید توضیح دهند چه کارنامه قابل قبولی در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه برنامه نگاه یک و درباره پاسخ ایران به هرگونه ماجراجویی به هر گونه جنگ‌های نیابتی گفت: بحث حضور تکفیری‌ها در 40 کیلومتری مرزهای ایران، مربوط به وضعیت فعلی نیست و مربوط به گذشته است.

وی با بیان اینکه ایران سه خط قرمز در عراق دارد، عنوان کرد: تهدید مرزهای ایران، تهدید بغداد و تهدید عتبات عالیات، این سه خط قرمز برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

شمخانی تصریح کرد: ایران به کمک ملت عراق که شامل شیعه، کرد، سنی و مرجعیت هستند و حمایت از آنان توانسته گروه‌های تروریستی در عراق را تضعیف کند و اگر ایران از اتفاقات عراق، پشتیبانی نمی‌کرد، حتما وضعیت این کشور تغییر می‌کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و دفاعی ایران تمامی اقدامات تروریستی در عراق و در نزدیکی مرزهای ایران را رصد و آنها را خنثی کرده‌اند.

وی با اشاره به تلاش گروه‌های تروریستی برای نفوذ به ایران از طریق مرزهای غربی گفت: حضور تهدیدآمیز گروه‌های تروریستی در 40 کیلومتری مرزهای ایران مربوط به سال 1393 است که ما توانستیم آنها را به صدها کیلومتر عقب‌تر برانیم، ضمن اینکه نیروهای امنیتی ایران هم اکنون بر قرارگاه‌های شیطانی گروه‌های تروریستی که هم اکنون بسیار آسیب پذیر هم هستند، مسلط است.

شمخانی درباره عملکرد ائتلاف بین‌المللی شکل گرفته علیه داعش در عراق، افزود: تشکیک بسیار زیادی در ائتلاف تشکیل شده با حضور 60 کشور برای مبارزه علیه داعش وجود دارد، چرا که اقدامات و عملکردشان به هیچ وجه مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عراق با محوریت آمریکا شکل گرفته است در حالی که همین ائتلاف بین‌المللی با محوریت آمریکا در سوریه از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، لذا آنها باید پاسخ دهند چرا ائتلاف تشکیل شده بین‌المللی، علیه سوریه هم اکنون علیه دولت حاکم دمشق اقداماتی را در راستای تضعیف آن انجام می‌دهد. پس باید گفت که آمریکا در منطقه راهبرد متناقضی دارد.

شمخانی تصریح کرد: کشورهای حاضر در ائتلاف بین المللی علیه داعش در عراق باید توضیح دهند که چه کارنامه قابل قبولی درباره مبارزه علیه گروه‌های تروریستی داشته‌اند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص طرح تجزیه عراق اظهار داشت: طرح تجزیه کشورهای اسلامی، ریشه در اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی آمریکا دارد و مربوط به شرایط حال نیست. 

وی افزود: احساس مردم عراق این است که مزایای در کنار هم بودنشان برتری و غلبه بر منفعت تجزیه تاکتیکی دارد، ضمن اینکه آمریکا و غرب می‌دانند که قادر به تجزیه عراق نخواهند بود.

شمخانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: آمریکایی‌ها زمانی به شروع مذاکرات با ایران گرفتند که به این جمع بندی رسیدند که اعمال تهدید نظامی علیه ایران قابل تصور نیست. همچنین آنها متوجه شده بودند که آنها می‌توانند آغازگر جنگ علیه تهران باشند ولی به هیچ وجه پایان دهنده آن نیستند. ضمن اینکه قادر نخواهند فناوری بومی هسته‌ای ایران را از بین ببرند.

وی گفت: آمریکایی‌ها تهدید نظامی علیه تهران را کنار گذاشته‌اند، ضمن اینکه آنها متوجه شده بودند که برنامه هسته‌ای ایران متوقف نشده و حتی پیشرفت‌های زیادی نیز داشته است، لذا آنها در نهایت به دنبال مذاکره با ایران برآمدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: آمریکایی‌ها برای رسیدن به منافع حداکثری و راضی کردن برخی متحدان نامشروع منطقه‌ای مانند رژیم صهیونیستی هر از گاهی بر طبل تهدید دم می‌زنند که البته طبلی توخالی است.

شمخانی اظهار داشت: آمریکایی‌ها ضمن مذاکره با ایران زیر سایه شبح تهدید، تحریم‌ها علیه تهران را ادامه می‌دهند و سعی می‌کنند که متحدان ایران را تضعیف کرده و سر پنجه‌های آنها را از بین ببرند.

وی گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران زیگزاگی و هیجان زده نیست، بلکه اصولی رفتار کرده و دارای صبر و بصیرت استراتژیک است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در اواخر دولت قبل جان کری در یکی از کشورهای منطقه اعلام کرد که ما برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسیم.

وی افزود: در تصمیم گیری ایران، تهدیدات هیچ تاثیری ندارد، زیرا ما مبتنی بر توانمندی ذاتی خود هستیم و دارای مردمی متحد و نیروی مسلحی مقتدر و ضد بیگانه می‌باشیم. لذا تهدیدات هیچ تاثیری در هیچ یک از بندهای توافق هسته‌ای نخواهد داشت.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

نظر شما