شناسهٔ خبر: 54663990 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل امور مالیاتی بوشهر:

پذیرش اظهار نامه و اسناد کتبی و شفاهی مودیان در تعیین مالیات آنها اصل است

بوشهر - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت: مودیان بخش مشاغل استان بوشهر توجه داشته باشند که تنها شیوه رسیدگی مالیاتی تغییر کرده است و هر اسنادی که فرد در قالب اظهار نامه مالیاتی و حتی شفاهی ارائه کند مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد رستمی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران، در ارتباط با جو ایجاد شده پیرامون مالیات ۱۴۰۰ اصناف، بیان کرد: بخشی از این فضای نگرانی به خاطر توجه به ضرایب سود است، در حالی که این ضریب‌ها در حال تغییر و تنها ملاک سنجش درباره مودیان مالیاتی است که اطلاعاتی از آنها در دسترس نباشد.

وی  افزود: مودیانی که معتقدند اطلاعات حساب بانکی و دستگاه کارت خوان آنها حاوی فعالیت غیر تجاری است و اتکا به این اطلاعات برای تعیین مالیات آنها واقعی نیست، می‌توانند اظهار نامه مالیاتی خود را تسلیم کنند و در بررسی آن نیز اسناد کتبی و حتی شفاهی افراد مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر یادآور شد: پیش از این اظهار نامه به همراه سوابق مالیاتی ملاک تعیین مالیات مودیان قرار می‌گرفت.

رستمی ادامه داد: به منظور حذف تراکنش‌های غیر تجاری حساب بانکی مودیان در بخش مشاغل، ۷۰ درصد این تراکنش ملاک تعیین مالیات پرداختی آنها قرار گرفته است و امسال افرادی که تراکنش حساب آنها از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تجاوز نکند مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شوند و از تسلیم اظهار نامه مالیاتی معاف هستند.

وی اعلام کرد: سال گذشته ۲۲ هزار مودی مالیاتی استان بوشهر  بر اساس این تبصره از تسلیم اظهار نامه معاف شدند.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر افزود: سال گذشته تنها ۱۸۰ میلیارد تومان از درآمد مالیاتی استان بوشهر از مودیان حقیقی وصول شد که از این میزان نیز تنها ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از واحدهای صنفی اخذ شده است.

رستمی اعلام کرد: ۹۰ درصد مالیات وصول شده استان بوشهر در سال گذشته از واحدهای پتروشیمی اخذ شده است.

پذیرش اظهار نامه و اسناد کتبی و شفاهی مودیان در تعیین مالیات آنها اصل است

سهم مشاغل در در آمد مالیاتی استان کمتر از یک درصد است

وی اظهار کرد: اگر بدنبال ایجاد یک نظام اقتصادی پایدار در کشور هستیم، باید به سوی نظام مالیاتی حرکت کنیم که این اتفاق افتاده است اما در این مسیر تلاش می‌شود تا فشاری به جامعه هدف به ویژه مشاغل تحمیل نشود.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر عنوان کرد: کمتر از ۱ درصد درآمد مالیاتی استان بوشهر در سال ۱۴۰۰ از کسبه اخذ شده است.

وی یادآور شد: سال ۱۴۰۰ بیش از ۸ هزار میلیارد تومان مالیات در این استان وصول شد که حدود ۳ درصد از درآمد مالیاتی کشور را شامل می‌شود و ۵ هزار میلیارد آن شامل مالیات بر ارزش افزوده است و ۳ هزار میلیارد آن را مالیات مستقیم تشکیل می‌دهد.

رستمی گفت: برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان مالیات در این استان وصول شود.

 مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر اظهار کرد: مالیات حقی بر گردن همه مشاغل و اصناف است و چنانکه مالیات حقوق‌بگیران از درآمد آنها در هر ماه کسر می‌شود واحدهای صنفی هم باید به این فرهنگ مالیاتی برسند و آن را پرداختی نا به حق ندانند.

بوشهر پایین‌ترین رشد وصولی مالیات را در میان استان‌های کشور دارد

رستمی اعلام کرد: استان بوشهر در سال ۱۴۰۰ پایین‌ترین رشد وصولی مالیات را در میان استان‌های کشور تجربه کرده است.

وی افزود: با این حال سال گذشته ۱۰۵ درصد میزان پیش‌بینی شده برای سهم استان بوشهر از درآمد مالیاتی کشور وصول شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر عنوان کرد: این استان رتبه یازدهم را در تحقق بودجه مالیاتی کشور دارد که وصول مالیات از واحدهای پتروشیمی بیشترین تاثیر را در کسب این جایگاه داشته است.

رستمی عنوان کرد: بیشترین درآمد مالیاتی استان بوشهر از مودیان حقوقی خصوصی (مانند پتروشیمی‌ها) دریافت می‌شود و پس از آن اشخاص حقوقی دولتی بیشترین میزان را دارند.

وی افزود: بسیاری از پتروشیمی‌های مستقر در استان بوشهر مشمول قانون فعالیت در مناطق محروم و معاف از مالیات هستند اما مالیات بر ارزش افزوده یکی از واحدهای پتروشیمی استان به تنهایی ۸۰ درصد از وصولی استان در این بخش را به خود اختصاص داده است.

رستمی یادآور شد: استان بوشهر حدود ۵۸ هزار مودی حقیقی و ۴ هزار مودی حقوقی مالیاتی دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر اعلام کرد: آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی پایان خرداد ماه و برای شخصیت‌های حقوقی تا پایان تیر ماه است.

وی گقت: هر چند پیش بینی می‌شود مهلت تسلیم اظهار نامه مشاغل ۱۵ روز تمدید شود اما مودیان مالیاتی انجام این مهم را به روزهای پایانی موکول نکنند.

نظر شما