شناسهٔ خبر: 54648809 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سخنگوی دولت: تورم اوایل سال 1400 در هفتاد سال اخیر بی سابقه بود/ مسئولان دولت قبل واردات واکسن را تخیل می‌دانستند

سخنگوی دولت گفت: تورم اوایل سال 1400 در هفتاد سال اخیر بی سابقه بوده؛ آن هم تورمی که طی چهار سال بیش از 35 تا 40 درصد بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت شامگاه شنبه در برنامه جهان آرا گفت: تورم اوایل سال 1400 در هفتاد سال اخیر بی سابقه بوده؛ آن هم تورمی که طی چهار سال بیش از 35 تا 40 درصد بوده است.

وی افزود: همزمان با این مسئله، دهه‌ای را گذرانیم که اسمش را می‌شود گذاشت دهه ی از دست رفته، چون میانگین رشد اقتصادی چیزی حدود صفر بوده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت در اصلاحات اقتصادی اخیر، انتظار تورم کوتاه مدت را داشت ولی در بلندمدت انتظار داریم ریشه‌های تورم کاهش یابد، گفت: تورم زیر 15 درصدی پیش‌بینی شده توسط دولت به خاطر این طرح، به تورم قبلی افزوده شده است.

وی در پاسخ به ادعای برخی دولتمردان سابق درخصوص واردات واکسن قبل از دولت سیزدهم گفت: آمارهای گمرک، وزارت بهداشت و بانک مرکزی وقت روشن است؛ برخی مسئولان دولت قبل، واردات این حجم از واکسن را تخیل می‌دانستند؛ شخص رئیس جمهور با سران بعضی کشورها صحبت کرد و وقت گذاشت تا بخش زیادی از مشکلات حل شود البته بخشی هم به خاطر هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های داخلی بود.

بهادری جهرمی افزود: افزایش قیمت ناشی از طرح اقتصادی دولت، موقتی است.در آغاز دولت چهار هزار هزار میلیارد حجم نقدینگی موجود بود . اکنون هم حجم نقدینگی رو به افزایش است ولی باید معادل ان رشد اقتصادی هم افزایش پیدا کند، خوشبختانه در طول این مدت دولت در مدیریت بحران کرونا، موفق شد، رشد اقتصادی را اجرا کند. در نیمه اول ۱۴۰۰ ، رشد اقتصادی حدود ۳یا ۳/۵ بوده ولی در نیمه دوم به بالا ۵ رسید‌.

وی گفت: دولت بدهی خود را به بانک مرکزی کاهش داده است و همزمان توانسته رشد اقتصادی هم داشته باشد‌. وقتی تلخی تورم را می بینیم باید شیرینی رشد اقتصادی را هم ببنیم. 

سخنگوی دولت گفت: شعار دولت جان و نان مردم بود.امروز یک سال از انتخابات و ده ماه از تشکیل دولت می‌گذرد مردم دیدند که مسئله جان مردم مدیریت شد و امار فوتی ها به صفر و یک رسید.

بهادری جهرمی در پاسخ به این‌ سوال که گفته می‌شود این واکسن ها را دولت قبل تهیه کرده است بیان کرد: آمار گمرک روشن است، هرمقامی در هر دوره ای هر زحمتی کشیده است قابل تشکر است، هرجایی هم‌تخلفی شده باید پاسخگو مردم و خدا باشند، در حوزه کرونا آمار گمرک و وزارت بهداشت و بانک مرکزی وقت( برای تخصیص منابع) مشخص است. مسئولین دولت وقت که هنوز کابینه عوض نشده بود در جلسه ای به ریاست آقای رئیسی بیان کرده بودند که واردات واکسن بیش از آن مقدار قبل خیالی است و می‌گفتندکشور هایی که نیاز به واکسن دارند، میزان تولیدشان انقدر نیست که بخواهند به ما بفروشند.  

وی افزود: دولت باید بفهد که باید آستین خود را بالا بزند و به وسط مشکلات بیاید .رئیس جمهور هفته قبل به اصفهان رفت، درست در اوج نارضایتی مردم از وضعیت آب و زاینده رود و کشاورزی و مردم باید بدانند این دولت در میدان است و حرف آنها را میشنود و کار های کارشناسی رل در دست دارد.

سخنگوی دولت در رابطه با ساخت یک میلیون مسکن در سال تصریح کرد: ما متاسفانه در سال ۹۸ با جهشی در قیمت مسکن مواجه شدیم و قیمت مسکن ۳الی ۴ برابر شد. بعد از این جهش نرخ اجاره بها هم افزایش یافت و این یک واقعیت تلخ بود. این افزایش همزمان شد با بحران کرونا و به این واسطه ستاد کرونا مصوباتی را صادر کرد و دولت به شیوه دستوری اجاره بها را کنترل کرد‌. در شرایط کنونی که بحران کرونا مدیریت شده است فنر فشرده شده اجاره بها خود را رها کرده است ولی دولت برای کنترل اجاره بها فعال شده است تا فشار به مستاجر وارد نشود و از روش های مختلف دولت ورود کرد.

وی با بیان این جمله که دولت طرف مستاجران است، تصریح کرد: فشار تورمی به دهک های پایین بسیار بالا تر از دهک های بالاتر است. دولت هم به نفع این دهک ها ورود کرده و اقداماتی انجام داده و گاهی نیاز به اقداماتی است که در حوزه صلاحیت دولت نیست و حدود دوهفته است در شورای سران اقداماتی شده است.

سخنگوی دولت با بیان این‌جمله که وعده دولت ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال بود گفت: این طرح ساخت مسکن با جدیت در وزارت راه شروع شده است، بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن روی زمین جایابی شده است و در مرحله اجرا قرار دارد.در انتهای امسال شاهد افتتاح ها در حوزه مسکن هستیم. ساخت چند ده هزار مسکن مهر از دولت های قبل تکمیل نشده است . حدود۲ میلیون و پانصد مسکن، نیمی از آن در مرحله اجرا است و نیمی هم جایابی شده است.

بهادری جهرمی بیان داشت: بعد شناسایی از سوی وزارت راه، برای حدود ۵۰۰ میلیون مسکن خالی برگه مالیاتی صادر شده است.

وی در رابطه با وصول مطالبات ایران از دولت عراق خاطر نشان کرد: این دولت به مردم باور داشت.دولت در پشت تمام‌میزهای مذاکرات نگاه به مردم دارد.وقتی پشت دولت به مردم‌گرم باشد نوع مذاکره متفاوت می‌شود،  و دولت به تمام ظرفیت ها توجه کرده است .این دولت سعی کرد، پر تلاش تر ظاهر شود و شبانه روزی وقت بگذارد.وقتی دولت اینگونه تلاش کند بازارهای جدیدی به روی دولت باز میشود. 

وی در پاسخ به این‌ سوال که آیا دولت در پشت  پرده امتیاز جدید داده است که توانسته نفت بیشتر بفروشد گفت: این نیاز به پاسخ ندارد این دولت اهل امتیاز دادن نیست دولت بازارهای جدید شناسایی کرده و بازار های قدیم را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند. دولت سیاست خنثی سازی تحریم ها را در پیش گرفته و تاهمیشه هم در پیش خواهد گرفت در عین حال حق مسلم و ظلم‌مسلم به مردم را رها نکرده است.

سخنگوی دولت در رابطه با استعفای وزیر کار گفت: من دلیل استعفای ایشان را جویا نشدم. این دولت شعار مقابله با فساد دارد و کسی که با فساد مبارزه کند مدال می‌گیرد.

بهاری جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا علت اختلاف ایشان با مخبر دلیل استعفا بوده؟ گفت: من به عنوان شاهد عینی اختلافی ندیدم؛ البته طبیعتا اختلاف دیدگاه کارشناسی وجود دارد.

بهادری جهرمی اظهار کرد: دولت معتقد است کسی که مدیر دولت قبلی باشد الزاما نباید عوض شود ، این نگاه درستی نیست، مهم عملکرد وی است.

وی گفت: مدیران دولت جدید در انتخاب همکاران خود سختگیر هستند. کمیته ای سه نفره متشکل از وزیر کشور و وزیر مربوطه  آن حوزه و معاون اجرایی تشکیل شده است تا در رابطه با جابه جایی ها تصمیم‌گیری و اقدام کنند  یکی از ملاک های ارزیابی عملکرد مدیران نحوه عملکرد در جابه جایی مدیران ناکار آمد است.

ادامه دارد... 

برچسب‌ها:

نظر شما