شناسهٔ خبر: 54629286 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رونمایی از دو کتاب در حوزه موسیقی سنتی خواف

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف گفت: دو عنوان کتاب در حوزه موسیقی سنتی این شهرستان روز جمعه در آیینی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

محمود باعقیده، گفت: این کتاب‌ها شامل "فریاد" با ۴۱۱ صفحه و "وردوره" در قطع رحلی با ۲۲۸ صفحه توسط مسعود ذاکری رودی، پژوهشگر حوزه موسیقی سنتی خواف به رشته تحریر درآمده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف گفت: کتاب فریاد در خصوص آشنایی با مبانی موسیقی، ساز دوتار، موسیقی مقامی و معرفی استادان و مقام‌های موسیقی مقامی خواف تالیف شده که برای پژوهش و تدوین این کتاب، مقالات زیادی مورد مطالعه قرار گرفته و ضمن مصاحبه با اساتید منطقه، نغمه‌ها و اشعار مرتبط جمع آوری شده است.

باعقیده گفت: کتاب وردوره نیز در مورد بازی‌های آیینی خواف تدوین شده است که تاریخچه رقص، شناخت و اصول رقص‌های آیینی، سازشناسی و شناخت لباس محلی شهر خواف از جمله فصل‌های این کتاب است.

او گفت: حفظ و نگهداری از میراث غنی هنری ایران و منطقه خواف و ارایه آن به نسل‌های آینده مهم است و با توجه به اینکه هم اینک با توجه به فقدان محتوا و آهنگسازی خوب، موسیقی‌های نامناسب ذهن جوانان را تخریب می‌کند، حمایت از موسیقی سنتی ضروری است.

نظر شما