شناسهٔ خبر: 54611822 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گزارش «ایران» از تداوم روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا که از 4 روز گذشته آغاز شده است

دلار روزی 500 تومان ارزان شد

ریزش نرخ ارز در بازار ادامه دارد. طی دو روزی که بانک مرکزی برنامه ویژه خود را برای مهار نوسانات ارزی آغاز کرد، نرخ انواع ارز در حال عقبگرد است؛ به طوری که ظرف 48 ساعت دلار حدود 2 هزار تومان ارزان شده است.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران:  این در حالی است که فعالان بازار و کارشناسان اعتقاد دارند که در روزهای آینده این روند نزولی همچنان ادامه خواهد یافت. طبق اعلام فعالان بازار در این روزها به طور متوسط روزانه 500 تومان از قیمت دلار کم شده است، روندی که امید زیادی به بازگشت دلار به زیر 30 هزارتومان و سپس جاگیری در کانال‌های قیمتی کمتر ایجاد کرده است. مشاهدات میدانی از بازار آزاد ارز حاکی از خروج نسبی دلالان است. سفته‌بازانی که طی هفته‌های اخیر بشدت در بازار فعال شده بودند، با اقدامات بانک مرکزی و تغییر شرایط  از بازار خارج شده‌اند.

با مجوز بانک مرکزی، صادرکنندگان می‌توانند با قیمت توافقی ارز خود را در بازار بفروشند و صرافی‌ها نیز می‌توانند تمام نیازهای واقعی متقاضیان ارز را در بازار پاسخگو باشند؛ این مجوز ارزی موجب شده است بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی و تنها با استفاده از ارزهای حاصل از صادرات، بازار شاهد افزایش عرضه و کاهش نوسانات قیمتی باشد.


تداوم شیب منفی قیمت ارز در روزهای آینده
در همین خصوص رئیس کانون صرافان ایران گفت: قیمت ارز از 33 هزار و 600 تومان در 2 روز گذشته به 31 هزار و 500 تومان در روز چهارشنبه کاهش یافت و روند نزولی نرخ ارز در روزهای آینده هم ادامه‌دار خواهد بود. در واقع قیمت ارز طی دو روز 2 هزار تومان کاهش یافته است و این روند نزولی ادامه‌دار خواهد بود.
کامران سلطانی‌زاده‌ در گفت‌‌و‌گو با فارس با اشاره به آخرین وضعیت قیمت ارز در بازار غیررسمی اظهار داشت: از دو سه روز گذشته که بحث خرید ارز صادرکنندگان به صورت نامحدود توسط صرافی‌ها اجرایی شده است، قیمت ارز در بازار غیررسمی روند نزولی به خود گرفته است. وی اظهار داشت: مردم نیز می‌توانند از صرافی‌ها ارز بخرند و این روند باعث شده که بازار غیررسمی به سمت صرافی‌ها سوق پیدا کند و به صورت موردی نیز ارز به همه تعلق می‌گیرد. سلطانی‌زاده گفت: درحال حاضر با عرضه ارز صادرکنندگان، عرضه نسبت به تقاضا افزایش یافته است و این موضوع موجب شده قیمت ارز شیب منفی بگیرد.


سلطانی‌زاده گفت: بانک مرکزی در 13 روز آینده چند مصوبه خوب در دست دارد که اجرای آنها نیز به ریزش قیمت دلار کمک می‌کند.
رئیس کانون صرافان ایران تأکید کرد: بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز بسیار هوشمندانه عمل کرده است، زیرا بدون استفاده از ذخایر ارزی خود و صرفاً با تغییر یک بخشنامه توانسته است بازار را به سمت ریزش بیشتر هدایت کند. بانک مرکزی بزودی شیوه جدید فروش ارزهای خانگی و ارز در دست مردم را به صرافی‌ها ‌اطلاع‌رسانی خواهد کرد.


دلارهای خانگی در مسیر صرافی‌ها
در پی ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز، دلارهای خانگی نیز به‌منظور فروش در صرافی‌ها وارد بازار شده و همین امر نیز موجب شده است قیمت دلار نسبت به چند روز گذشته حدود ۲ هزار تومان کاهش داشته باشد.
احمد لواسانی، رئیس سابق کانون صرافان به ایرنا گفت: قیمت دلار طی چند روز گذشته، به‌طور میانگین روزانه 500 تومان کاهش یافته است و این روند قیمتی همچنان در بازار ادامه دارد. آن‌طور که این فعال بازار ارز می‌گوید: در برخی از صرافی‌های شهر تهران قیمت دلار به زیر 31 هزار تومان هم رسیده است و تعدادی از صرافی‌ها با این قیمت معاملات را ثبت کرده‌اند. او تأکید دارد، بخشنامه ارزی بانک مرکزی و مجوزهای جدید به صرافی‌ها موجب شد، صادرکنندگان خرد و 100 درصد خصوصی هم بتوانند از محل فروش ارزهایشان با قیمت توافقی در صرافی‌ها 25 درصد درآمد خود را افزایش دهند.


این فعال بازار ارز در پاسخ به اینکه «آیا صرافی‌ها دلارهای خرد و خانگی را می‌خرند»، گفت: صرافی‌ها مشکلی در خرید دلارهای خانگی تا سقف 10 هزار دلار ندارند ولی از آنجا که بازار رو به ریزش است، نگرانی صرافی‌ها خرید ارزهای کلان و با حجم بالا است.
لواسانی ضمن تأکید بر اینکه «طی روزهای گذشته بیشتر فروشنده در بازار داشتیم تا خریدار»، گفت: دلارهای خانگی با حجم خرد این روزها وارد بازار شده‌اند و اکثر مردم از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها قصد فروش دارند. رئیس سابق کانون صرافان با بیان اینکه در بازار ارز تقاضا به‌صورت جدی وجود ندارد، ادامه داد: صرافان بیشتر نگران خرید ارز هستند، چون باید ارز را با مسئولیت خود خریداری کنند، زیرا روند کاهشی قیمت ادامه خواهد داشت.
وی توضیح داد: در بحث فروش ارز بر اساس مصوبه بانک مرکزی سقف ۲ هزار دلار برای هر نفر در مصارف سایر (خرید ارز از صرافی با کارت ملی و بدون مدارک مسافرتی، درمانی، دانشجویی و...) در نظر گرفته شده است. منظور از مصارف سایر، مصارفی است که دلیلی ندارد و فرد بر اساس نیاز خود ارز می‌خرد.


بازگشت آرامش به بازار طلا
به دنبال عقبگرد قیمت‌ها در بازار ارز، در بازار طلا و سکه هم شرایط تغییر کرده است به طوری که قیمت‌ها در بازار طلا نیز روند نزولی به خود گرفته است. دراین باره رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: کنترل بازار ارز موجب ریزش قیمت طلا و سکه در بازار شده و در صورت تداوم این وضعیت، آرامش در بازار طلا ادامه‌دار خواهد بود. ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با مهر در مورد وضعیت بازار طلا و سکه، اظهار کرد: زمانی که بازار ملتهب شود، مسئولان اقتصادی برای کنترل التهاب برنامه‌ریزی می‌کنند، در همین رابطه نیز با کنترل بازار ارز، بازار طلا طی یکی دو روز گذشته از التهاب خارج شد.
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران افزود: طبیعتاً وقتی بازار از نظر قیمتی کنترل شود، آرامش نسبی در بازار حاکم می‌شود؛ در واقع زمانی که التهاب از بازار برداشته می‌شود، قیمت‌ها روند نزولی به خود می‌گیرند، البته کاهش نرخ اونس جهانی نیز در این بخش، اثرگذار بوده است. وی در مورد وضعیت خرید و فروش نیز گفت: خرید و فروش انجام می‌شود اما مثل 20 روز پیش نیست و تقاضا کمتر شده که البته طبیعی است، زیرا التهابات زیاد بود و قیمت بعد از مدتی شروع به ریزش کرد. محمدولی با بیان اینکه در صورت تداوم کنترل‌ها، آرامش در بازار طلا و سکه حکمفرما می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی در بازار طلا سخت است چرا که هر نگاهی روی قیمت‌ها اثر می‌گذارد، اما اگر وضعیتی که از دیروز ایجاد شده تداوم یابد، این روزها، روزهای با آرامشی در بازار طلا خواهد بود. در یکی دو روز اخیر شاهد ریزش قیمت سکه از کانال ۱۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و بازگشت به کانال ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی هستیم که به نظر می‌رسد این روند نزول قیمت در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد.
 

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما