شناسهٔ خبر: 54607887 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس‌جمهور در دیدار رئیس مجلس ارمنستان:

سیاست اصولی ایران حمایت از تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه است

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: معتقدیم گفتگو میان کشورهای منطقه تنها مسیر حل و فصل مسائل است و دخالت بیگانگان، گره مسائل و مشکلات منطقه را کور می‌کند.

صاحب‌خبر -

رئیس جمهور عصر چهارشنبه در دیدار «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ارمنستان با اشاره به اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه مناسبات با همه کشورهای همسایه و دوست از جمله ارمنستان است، گفت: دو کشور ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی، صنعت، صدور خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی دارند و کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی باید راهکارهای ارتقای سطح تعاملات تهران و ایروان را بررسی و در مسیر تحقق این راهکارها گام‌های عملی بردارد.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تمام کشورهای منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه طرح، تعامل و گفتگویی برای تامین صلح و آرامش با محوریت و نقش‌آفرینی کشورهای منطقه حمایت می‌کند و معتقدیم گفتگو میان کشورهای منطقه تنها مسیر حل و فصل مسائل است و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها نمی‌تواند گرهی از مشکلات باز کند، بلکه گره مسائل و مشکلات منطقه را کور می‌کند.

آقای «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ارمنستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش اهمیت زیادی برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری و ترانزیتی با ایران قائل است، ضمن قدردانی از مواضع سازنده کشورمان نسبت به تحولات منطقه، گزارشی از آخرین تحولات قفقاز ارائه کرد و گفت: امیدواریم جمهوری اسلامی ایران با نگاه به آینده نقش فعال‌تری در تحولات منطقه ایفا کند.

ارمنستان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که از زمان اجرایی شدن قرارداد ایران و اوراسیا مورد توجه بیشتر بازرگانان و تجار کشور قرار گرفته است. به گفته سفیر این کشور در تهران، رابطه تجاری بین ایران و ارمنستان بسیار طولانی است و در ۲۸ سال اخیر بیشترین حجم مبادلات تجاری بین ۲ کشور در زمینه انرژی و گاز بوده است.

بنا به آماری که سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت ارائه داده، درحال حاضر حجم صادرات ایران به ارمنستان  ۵۰۰ میلیون دلار است که از نظر دو طرف این حجم از صادرات قابل افزایش به رقم ۱ میلیارد دلار است و البته نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

دیروز نیز محمدباقر قالیباف در دیدار با آقای آلن سیمونیان با انتقاد از کندی پروژه های حمل ونقلی میان دو کشور گفته بود «تهران و ایروان  باید بتوانند از تجارت محدود به ۵۰۰ میلیون دلار به تجارتی با سود بالغ بر چندین میلیارد دلار برسند.»

هم‌اکنون سوخت‌های فسیلی، محصولات پلاستیکی، مواد شیمیایی معدنی و فلزات گران‌بها، محصولات سرامیکی، مواد معدنی گوگرد، آهک، خاک، نمک، گوگرد، سیمان و گچ، آهن و فولاد، هندوانه، انواع میوه و مرکبات، شیشه و ظروف شیشه‌ای و محصولات کشاورزی مانند پسته و آجیل و عسل از جمله مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به ارمنستان هستند.

نظر شما