شناسهٔ خبر: 54605579 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

روسیه لب تیغ اخراج؟/ انسجام اوپک پلاس در تیررس جنگ

نمایندگان اوپک گفتند، برخی از اعضای اوپک در حال بررسی ایده تعلیق مشارکت روسیه در توافق تولید نفت هستند، زیرا تحریم‌های غرب و ممنوعیت نسبی اروپا شروع به تضعیف توانایی مسکو برای تولید بیشتر نفت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معافیت روسیه از اهداف تولید نفت خود می تواند به طور بالقوه راه را برای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر تولیدکنندگان در سازمان کشورهای صادرکننده نفت هموار کند تا به میزان قابل توجهی نفت خام تولید کنند، چیزی که ایالات متحده و کشورهای اروپایی آنها را برای انجام آن تحت فشار قرار داده اند.

روسیه، یکی از سه تولیدکننده بزرگ نفت جهان، سال گذشته با اوپک و ۹ کشور غیرعضو اوپک به توافق رسید که هر ماه نفت بیشتری تولید کند، اما اکنون انتظار می‌رود تولید آن در سال جاری حدود ۸ درصد کاهش یابد. نمی توان مشخص کرد که آیا روسیه با معافیت از اهداف تولید توافق موافقت می کند یا خیر.

نمایندگان گفتند تاکنون هیچ فشار رسمی به اوپک برای جبران کمبود احتمالی نفت روسیه وارد نشده است اما برخی از اعضای خلیج فارس برنامه ریزی برای افزایش تولید در چند ماه آینده را آغاز کرده اند.

تولید نفت افزایش پیدا خواهد کرد؟

۱۳ عضو اوپک و ۱۰ تولیدکننده غیراوپک به رهبری روسیه قرار است روز پنجشنبه با یکدیگر دیدار کنند، زمانی که انتظار می رود افزایش برنامه ریزی شده ۴۳۲۰۰۰ بشکه در روز را تصویب کنند، بخشی از یک سری افزایش ماهانه تولید نفت که برای بازگرداندن تولید به سطح قبل از همه گیری طراحی شده است، تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک با هم خود را اوپک پلاس می نامند.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی گفته‌اند که این توافق برای تثبیت بازار نفت در طول حمله روسیه به اوکراین کافی نیست، اما اوپک پلاس از این امر امتناع کرده است.

سخنگوی وزارت انرژی روسیه گفت که تا نشست اوپک پلاس در روز پنجشنبه اظهار نظر نخواهد کرد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

223227

برچسب‌ها:

نظر شما