شناسهٔ خبر: 54603467 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

احتمال تزریق واکسن «آبله میمون» به کادر درمان

صاحب‌خبر -
رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت،‌ با بیان اینکه «تاکنون هیچ مورد محتمل یا قطعی ابتلا به آبله میمون در کشور گزارش نشده است»، درباره اخباری مبنی بر انتقال هوابرد این ویروس تأکید کرد: انتقال هوابرد ویروس این بیماری تنها در شرایط خاص ممکن است و این راهِ معمولِ انتقال بیماری شناخته نمی‌شود.
بهزاد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این بیماری از طریق هوابرد انتقال داده نمی‌شود، اما احتمال انتقال به شکل قطرات تنفسی وجود دارد.
او تأکید کرد: انتقال ویروس از طریق قطرات تنفسی حداکثر تا دو متر امکان پذیر است، اما انتقال هوابرد یعنی خیلی سریع‌تر ویروس منتقل می شود که در واقع شاید افراد ساکن در یک اتاق بتوانند مبتلا شوند، البته در مورد آبله میمون عنوان می‌شود که امکان انتقال هوابرد چندان مطرح نیست، مگر اینکه در یک مکان درمانی اقداماتی شکل گیرد که منجر به تولید افشانه شود که در این صورت امکان انتقال هوابرد به وجود می‌آید.
امیری درباره تأثیر استفاده از ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس آبله میمون از طریق تنفسی، ‌ تصریح کرد: استفاده از ماسک هم می‌تواند مؤثر باشد.
وی همچنین گفت: انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی نیست، بلکه علت انتقال آن تماس نزدیکِ پوستی در زمان رابطه است. در کشورهای اروپایی دسته‌ای از مبتلایان شناسایی شده در بین گروه همجنس‌گرایان بوده‌اند.
وی درخصوص روند پایش مرزها در جهت شناسایی موارد مشکوک ورودی بیماری به کشور، اظهار کرد: اکنون مسافران تمامی مبادی مرزی بویژه از کشورهایی که تا کنون مورد مثبت بیماری آبله میمون  را گزارش کرده‌اند مورد بررسی قرار می‌دهیم و اگر علائمی مشکوک به بیماری داشته باشند فرد قرنطینه می‌شود و تا زمانی که پاسخ آزمایش اش نرسد در قرنطینه می‌ماند تا اقدامات کنترلی انجام شود. او تأکید کرد: تاکنون هیچ گونه مورد محتمل یا قطعی ابتلا به آبله میمون درکشور گزارش نشده است.
وی درباره احتمال از سرگیری مجدد تزریق واکسن آبله، گفت: فعلاً دستورالعمل کشوری این نیست که واکسیناسیون انجام شود، اما بعداً ممکن است برای گروه‌های در معرض خطر مانند کادر درمان به شکل محدود واکسیناسیون انجام شود، اما فعلاً واکسیناسیون به شکل عمومی نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری از جهان توصیه نشده است؛ درصورتی که نیاز به تزریق واکسن اعلام شود از فرمولاسیون جدیدتر استفاده خواهد شد.

نظر شما