شناسهٔ خبر: 54601658 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خلأهای قانونی در صیانت از حقوق عامه‌ از زبان دادستان کل کشور/ آخرین جزئیات قصورها در ساختمان متروپل

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری گفت: اکنون فاقد قانون جامع در زمینه حقوق عامه و صیانت از آن هستیم البته لایحه آن در قوه قضاییه تهیه شده و در آینده نزدیک به دولت تقدیم می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس؛ حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در مراسم افتتاحیه کمیته صیانت از حقوق مردم با اشاره به فرمایشات امیرالمؤمنین اظهار کرد: ایشان خطاب به مردم فرمودند خداوند متعال برای من که امروز زمام امور جامعه‌ اسلامی را به دست گرفته‌ام به عنوان ولی امر و حاکم بر شما حقی قرار داده است و شما نیز بر من که حاکم جامعه هستم، حقی دارید.

وی ادامه داد: حق وسیع ترین چیزها در بیان و وصف است اما در مرحله انصاف و عملبسیار سخت و مشکل است. در قرآن کریم نزدیک ۳۰۰ مرتبه واژه حق به کار برده شده است. 

دادستان کل کشور با اشاره به قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر این معارف است، نسبت به حقوق مردم اهتمام جدی شده و موضوع حقوق مردم و حقوق بشر بسیار مهم و قابل توجه است.

وی با اشاره به عهدنامه مالک اشتر گفت: حضرت امیرالمؤمنین منشوری به او دادند که حکومت خود را بر اساس معارف مشخص و بایدها و نبایدهایی بناسازد. نظام جمهوری اسلامی ایران که برمبنای این معارف است.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به حقوق مردم اهتمام جدی وجود دارد. در قانون اساسی، سیاست های راهبردی و... موضوع حقوق بشر و حقوق مردم یک امر بسیار مهم است. 

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: ما موظف هستیم که حقوق بشر را در بخش های فرهنگی، دستگاه قضا و در همه حوزه هایی که حاکمیت نظام جمهوری اسلامی عهده دار آن است، اولا آن را بشناسند و ثانیا در اجرای آن اهتمام لازم را داشته باشند. 

وی با اشاره به نیمه اندک و خالی لیوان و ضعف ها و اشکالات گفت: آنطور که بایسته و شایسته در حوزه اداره کشور به مردم خدمات ارائه نمی شود. 

حجت‌الاسلام منتظری اظهار کرد: گاهی کوتاهی در حقوق مردم موجب خسارت های وسیع و گسترده می شود که جبران ناپذیر است. فوت ۴۳ نفر و خسارت گسترده مالی در ریزش ساختمان متروپل نمونه ای از این کوتاهی ها است. 

وی افزود: گزارش ما در خصوص ساختمان متروپل کامل است و همچنین گزارش از سوی هیئت اعزامی دولت و مجلس شورای اسلامی به گزارش ما نزدیک است که بخش عمده ای از علت حادثه تلخ ریزش ساختمان متروپل، قصور دست اندرکاران ساخت و ساز این ساختمان بود که در نتیجه این قصور جانباختن، مصدوم شدن و خسارات مالی مردم شده است. 

دادستان کل کشور تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی لازم است که نسبت به ترک فعل ها قانون گذاری کند، اکنون در قوانین ما در این خصوص نواقصی وجود دارد که باید رفع شود. 

وی بیان کرد: برخی از مدیران به وظایف خود عمل نمی کنند و منجر به آسیب های موجود شده است‌. صیانت از حقوق عامه طی چند سال اخیر در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته است که کاش از ابتدای انقلاب اسلامی هم قوه قضا و هم قوه مجریه نسبت به این موضوع توجه لازم را داشتند. 

حجت‌الاسلام منتظری گفت: لایحه صیانت از حقوق عامه به مجلس شورای اسلامی تهیه و به زودی به دولت تقدیم خواهد شد.

وی ادامه داد: دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی العموم موظف به نظارت مستمر و پیگیری وظایف دادستان ها است. همچنین دادستان‌ها وظایف زیادی به عهده دارند که ابزار لازم آن را ندارند و با دستور العمل‌ها اقداماتی انجام می شود که کافی نیست، ان شاالله با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی این نواقص برطرف شود‌.

لزوم هم‌افزایی و عدم تداخل در وظایف هم

دادستان کل کشور با اشاره به آیین نامه ستاد حقوق بشر گفت: این ستاد موظف راه اندازی کمیته حقوق بشر است‌. دادستان کل و دادستان های سراسر کشور باید با هم‌افزایی، هم‌کاری و تبادل اطلاعات داشته باشند که این امر نیز نیازمند بررسی علمی است. همچنین باید به عدم تداخل به امور دستگاه‌ها توجه داشت‌. ما به خود اجازه ورود به وظایف دستگاه هایی اجرایی نمی دهیم. اما موظف به نظارت انجام وظایف مدیران هستیم که بخشی از آن برعهده حوزه سازمان بازرسی و بخشی دیگر آن برعهده دادستان ها است. 

نواقص را پنهان نکنیم، بلکه آن‌ها را رفع کنیم

وی ادامه داد: تشکیل کمیته صیانت از حقوق مردم منجر به تقویت تعامل و همکاری بین بخش های دستگاه قضا می‌شود. بزرگترین افتخار ما ارائه خدمت سالم‌تر و بهتر به مردم است و اگر نقصی هم وجود دارد به جای لاپوشانی کردن، سعی کنیم نواقص را رفع کنیم. 

دادستان کل کشور گفت: مردم تنها مردم تهران نیستند و افراد ذی الحق فقط مرکزنشینان نیستند، بلکه تمامی افرادی که در روستا ها و در دورترین نقاط کشور زندگی می‌کنند با کسانی که در مرکز زندگی می کنند از یک نوع حقوق برخوردارند. 

انتهای پیام/

نظر شما