شناسهٔ خبر: 54588762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

عبدالملکی استعفا داد ، زاهدی وفا سرپرست شد

پایان کار وزیر

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی / حجت‌الله عبدالملکی دیروز با نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور استعفای خود را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد.
بخشی از متن استعفای وی چنین است: با سلام و تحیات و آرزوی توفیق و عافیت؛ ضمن تشکر از حسن‌نظر جنابعالی به اینجانب جهت تصدی مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قدردانی از اعتماد مجلس محترم شورای اسلامی، به‌منظور افزایش هماهنگی در دولت، استعفای خود را از این سمت اعلام می‌نمایم.
حجت‌الله عبدالملکی متولد سال ۱۳۶۰ شهرری و دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه است. همچنین عضو هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با حکم مقام معظم رهبری، عضو هیأت مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور، مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، رئیس شورای اطلاع‌رسانی و رئیس هیأت اندیشه‌ورز و رئیس کارگروه انتشار اوراق قرض‌الحسنه کمیته امام خمینی(ره) بوده است.
علاوه بر آن عبدالملکی رئیس گروه مطالعات اسلامی بیمه و دبیر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیما نیز بوده است. از سوی دیگر وی تاکنون فعالیت‌هایی همچون تألیف ۸ عنوان کتاب در حوزه‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کرونا و الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت و ده‌ها عنوان مقاله علمی و پژوهشی در حوزه اقتصاد داشته است.

191 رأی موافق عبدالملکی را وزیر کرد
در سوم شهریور ماه سال 1400 نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حجت‌الله عبدالملکی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم رأی اعتماد دادند. عبدالملکی با ۱۹۱رأی موافق، ۷۷ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم شد که در آرای اخذ شده این جلسه ۵ رأی باطله نیز وجود داشت.
نامه استعفای عبدالملکی
در متن استعفای عبدالملکی خطاب به آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور آمده است: با سلام و تحیات و آرزوی توفیق و عافیت؛ ضمن تشکر از حسن‌نظر جنابعالی به اینجانب جهت تصدی مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قدردانی از اعتماد مجلس محترم شورای اسلامی، به‌منظور افزایش هماهنگی در دولت، استعفای خود را از این سمت اعلام می‌نمایم.
عبدالملکی در ادامه نوشته است: اینجانب در طول حدود ۳۰۰ روز فعالیت در این وزارتخانه، همه تلاش خود را برای خدمت صادقانه به مردم عزیز کشور به‌کار بستم و از همراهی صمیمانه همکاران این وزارتخانه در این مدت تشکر می‌کنم. خود را سرباز کوچک نظام اسلامی و دولت مردمی می‌دانم و تا پای جان در مسیر تحقق آرمان‌های رفیع آن و تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی مجاهدانه تلاش خواهم کرد و از هیچ‌گونه خدمتی در این عرصه فروگذار نخواهم کرد ان‌شاءالله.

عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور شد
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز عنوان کرد: وزیر کار دومین بار متوالی استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرد که  مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار گرفت.
وی گفت: عبدالملکی از دولت جدا نخواهد شد و قرار است به عنوان مشاور رئیس‌جمهور با دولت همکاری کند. همچنین زاهدی وفا به عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد.
زاهدی وفا سرپرست وزارت کار شد
طی حکمی از سوی آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور، محمدهادی زاهدی‌وفا به سمت «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این حکم از تلاش‌ها و خدمات حجت‌الله عبدالملکی در دوره تصدی مسئولیت تشکر کرده است.
متن حکم رئیس جمهور بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای محمدهادی زاهدی‌وفا
براساس اصل (۱۳۵) قانون اساسی و با توجه به مراتب شایستگی و سوابق اجرایی جناب‌عالی، به موجب این حکم به عنوان «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب می‌شوید.
امید است با اتکال به خداوند متعال و اهتمام به «عدالت‌محوری»، «روحیه انقلابی»، «مردم‌داری»، «پاکدستی و فسادستیزی»، «قانون‌مداری»، «مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی» و تعامل با هیأت محترم وزیران در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور مجدانه بکوشید.
توفیقات روزافزون آن جناب را در انجام شایسته وظایف محوله، خدمت‌رسانی به مردم، تحقق آرمان‌های نظام اسلامی و بویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از درگاه خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
همه چیز درباره زاهدی‌وفا
محمدهادی زاهدی‌وفا متولد سال ۱۳۴۲ در تهران و دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه اتاوا در کانادا است. زاهدی‌وفا دارای سوابق مدیریتی همچون شورای اقتصاد، معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت نهم، شورای پول و اعتبار و شورای عالی انرژی، کمیسیون اقتصادی دولت، نماینده وزارت اقتصاد در شوراها و کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی تحقیقات و فناوری است. علاوه بر آن در رزومه وی فعالیت در بخش‌هایی مانند رئیس هیأت مدیره هلدینگ صنایع نوین، عضو شورایعالی الگوی اسلامی ایرانی، عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و رئیس هیأت مدیره رایتل نیز وجود دارد. زاهدی‌وفا درحوزه‌های علمی نیز فعالیت‌هایی داشته است که شامل سردبیری مطالعات امنیت اقتصادی، استادیاری دانشگاه امام صادق(ع)، مدیر مسئولی دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی می‌شود. در دولت فعلی نیز (دولت سیزدهم) وی معاون اقتصادی معاونت اول ریاست جمهوری بود.
علاوه بر آن وی تاکنون سوابقی همچون سابقه عضویت در کارگروه ویژه نفت، شورای عالی آمار، شورای آمایش سرزمین، شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی، کارگروه طرح تحول اقتصادی، ستاد تنظیم بازار، کمیته ملی اهداف توسعه هزاره، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی، شورای عالی تدوین برنامه پنجم و کارگروه تدوین ضوابط حمایت از صادرات غیرنفتی را در کشور به عهده داشته است.

نظر شما