شناسهٔ خبر: 54588032 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هنرهای با قدمت و بی‌قیمت!

عمارت تاریخی چهلستون این روزها میزبان هنرمندان و تولیدات هنری آنها از هرمزگان و اصفهان است؛ غرفه‌هایی که با ذوق و سلیقه خالق خود همچون نقاشی رنگارنگی خودنمایی می کند و البته در کنار این زیبایی حضور هنرمندانی همدل که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و گوش شنوایی برای شنیدن طلب می‌کنند نیز پررنگ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، نام و نشان اصفهان با هنر و صنایع دستی عجین شده و شهرها و روستاهای متعدد این استان نیز با این هنر صنعت‌های گران‌سنگ قرین و هم‌نشین است. افزون بر ۶۰ هزار هنرمند، هنرهای گوناگون دستی و سنتی در این استان را تولید و تماشایی می‌کنند و سه شهر کاشان در هنر نساجی سنتی، گلپایگان در منبت و شهرضا در سفال در کنار یک روستای ملی به نام مهرگرد از توابع بخش وردشت شهرستان سمیرم به‌عنوان روستای ملی بافته‌های داری، تمام قد در کنار آوازه هنر، فرهنگ و تمدن اصفهان ایستاده‌اند.

علاوه بر اینها، بالاترین نشان‌های کشوری و جهانی نشان ملی مرغوبیت را نیز داراست که در بخش کشوری با ۵۲۸ نشان و در بخش بین‌الملل، ۱۱۵ نشان مرغوبیت صنایع دستی را از آن خود کرده و به ثبت رسانده است. پس نشان به نشان همه این اعداد و ارقام ملی، جهانی و منطقه‌ای، باید نصف جهان را نمایشگاه بزرگ صنایع و هنرهای دستی، سنتی، محلی و حتی عشایری دانست و از این دریچه وسیع به آن نگریست.

این روزها و به بهانه روز و هفته صنایع دستی و هنرهای سنتی نمایشگاهی از آثار و تولیدات هنرمندان این حوزه در باغ موزه چهل‌ستون اصفهان برپا شده و پذیرای علاقه‌مندان است. نمایشگاهی که به گفته یکی از غرفه داران حاضر در آن اگر تبلیغات بیشتری روی آن می‌شد، دست کم حضور چشم‌گیرتر مردم و حتی گردشگران داخلی و خارجی در زمان برپایی آن را شاهد بودیم.

امسال هرمزگانی‌های خونگرم با سه غرفه از رودوزی‌های این استان گرمسیری، میهمان اصفهانی‌ها در چهل‌ستون هستند. نمد و بافته‌های داری سمیرم، سفره بافی ورزنه، گره‌چینی اصفهان، اسطرلاب‌سازی اصفهان، کاشی معرق و هفت‌رنگ، سازهای سنتی، طلاکوبی اصفهان، زری‌بافی، منبت چوب برخوار، چلونگری تیران‌وکرون، گیوه‌دوزی جرقویه، چرم‌دوزی چادگان، خراطی خمینی‌شهر، کاربافی، پلاس‌بافی و پوشاک سنتی خوروبیابانک، یلمه دهاقان، چاپ کلاغه‌ای (باتیک) شاهین‌شهر، سفال و نقاشی زیرلعاب شهرضا، گلیم و جاجیم فریدن، سفال سنتی فلاورجان، زیلوبافی کاشان، منبت چوب گلپایگان، رودوزی‌های الحاقی و حصیربافی لنجان، کاربافی مبارکه و ارغوان‌بافی نجف‌آباد ۲۴ غرفه دیگر این نمایشگاه را شامل می‌شوند که همگی در حاشیه حوض بزرگ عمارت چهل‌ستون برپا شده‌اند.

حضور هرمزگانی‌ها در ۱۵۰ نمایشگاه داخلی و خارجی

فائقه عسگری سرپرست گروه هنرمندان صنایع دستی استان هرمزگان درباره حضور در این نمایشگاه می‌گوید: اصالتاً اهل بندر لنگه هستم، اما در روستای بلندوی بندرعباس کارگاه دارم و مشغول کار و تولید لباس‌های زنانه محلی و بندری هستم.

وی ادامه می‌دهد: به همراه ۱۱ نفر از استان هرمزگان در نمایشگاه حضور یافته ام، حصیربافی، نقش حنا و خوس‌دوزی (روزدوزی‌های سنتی و گلابتون دوزی)، سه هنری است که در سه غرفه استان ما در نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است.

به گفته وی، نقش حنا از قدیم‌الایام در بندرعباس و دیگر نقاط استان مرسوم بوده و قدمت زیادی دارد، اما امروزه این هنر در طرح‌ها و اشکال مختلف کار می‌شود.

عسگری رودوزی سنتی در انواع مختلف آن را هنر دیگر زنان بندری عنوان می‌کند و می‌گوید: این هنر به شکل سنتی و مدرن کار می‌شود در گذشته تنها برای لباس و شلوار مرسوم بود، اما امروزه در شکل مدرن آن برای دست بند و کیف نیز استفاده می‌شود.

این هنرمند هرمزگانی که حدود ۲۷ سال سابقه کار هنری دارد و در بیش از ۱۵۰ نمایشگاه داخلی و خارجی حضور داشته است، اظهار می‌کند: امروزه گلابتون‌دوزی حتی روی بدلی‌جات مشتریان خاص خود را دارد و حتی به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا نیز صادر می‌شود.

مدیر گروه هنرمندان حاضر در نمایشگاه چهل‌ستون اصفهان از حمایت مسئولان از هنرمندان نیز می‌گوید: مسئولان در کنار ما هستند، اما ما هنرمندان باید روی پای خودمان بایستیم و برای رونق کار خود تلاش کنیم.

عسگری می‌افزاید: یک هنرمند نباید دغدغه موضوعاتی مانند بیمه را داشته باشد، خود من با ۲۷ سال سابقه تنها ۱۱ سال بیمه دارم و خودم را پیش از موعد بازنشسته کرده‌ام چرا که توان مالی پرداخت حق بیمه ماهانه را ندارم.

هنرهایی که قدمت دارند و قیمت ندارند

روستای ملی مهرگرد؛ پیش به‌سوی جهانی شدن

زینب خانبازی از دیگر هنرمندانی است که از شهرستان سمیرم در این نمایشگاه حضور یافته و در غرفه این شهرستان که متخص «بافته‌های داری» است آثار خود برای عموم به نمایش درآروده است، می‌گوید: ۲۳ سال است سابقه کار در گلیم، گبه و جاجیم‌بافی دارم، اما تنها دو ماه است که بیمه شده‌ام.

وی با اشاره به وجود سه فروشگاه و چهار کارگاه صنایع دستی بافته‌های داری در روستای مهرگرد سمیرم تصریح می‌کند: تولید گلیم و به‌ویژه گلیم چاک‌دار که مشتریان بیشتری هم دارد، به شکل اختصاصی و ذهنی با استفاده از طرح‌های عشایری و قشقایی با رنگ‌های طبیعی در این کارگاه‌ها انجام می‌شود.

این بانوی هنرمند سمیرمی با بیان اینکه بیشتر هنرمندان این رشته کارت صنایع دستی دارند، می‌گوید: ۱۲۰ بافنده در روستای مهرگرد و سایر روستاهای بخش وردشت سمیرم فعالیت دارند که بیمه نیستند و درخواست اصلی آنها همین موضوع بیمه است.

خانبازی در پاسخ به این سوال که آیا ملی شدن روستای مهرگرد تأثیری در رونق کسب و کار و فعالیت‌های سنتی و هنری داشته است؟ اظهار می‌کند: این امر تأثیر زیادی در چرخه اقتصادی و فرهنگی روستا داشته و تا جهانی شدن روستای مهرگرد جای کار زیادی برای انجام و اقدام وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی سمیرم علاوه بر کسب دو تندیس از جشنواره‌های جهانی، سال ۹۸ موفق به دریافت چهار نشان ملی و دو نشان جهانی دریافت شدند و در بهمن ماه سال گذشته نیز ۱۱ نشان ملی مرغوبیت کسب کردند.

هنرهایی که قدمت دارند و قیمت ندارند

فقط تعریف و تمجید می‌کنند!

مهدی شمس‌علی، پیشکسوت هنر زری‌بافی اصفهان از علاقه‌های خود به این رشته این گونه می‌گوید: نیم قرن تجربه در این رشته کم نیست در این راه سختی‌های بسیار کشیده‌ام اما هیچ گاه از علاقه من به این هنر کم نشد.

وی ادامه می‌دهد: ۲۰ سال است در چهار راه تختی اصفهان موزه دارم، در طول ۶۵ سال کار در هنرستان هنرهای زیبا و اداره میراث فرهنگی حضور در نمایشگاه‌های خارجی و داخلی تجربه زیادی را به دست آورده‌ام.

این هنرمند پیشکسوت می‌گوید: وقتی بازدیدکنندگان هنر زری‌بافی را می‌بینند؛ تعریف و تمجید بسیار می‌کنند حتی برخی علاقه بسیاری به رشته نشان می‌دهند، اما خبر از سختی و ظرافت کار ندارند.

وی اظهار می‌کند: امروزه تعداد هنرمندان زری‌باف سرجمع به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد و تنها برای بقا و احیای این هنر تلاش‌هایی انجام می‌شود.

رابطه مستقیم خشکسالی و چلنگری

امین دادخواه، مسئول غرفه چلنگری تیران و کرون دغدغه اصلی حرفه و هنر چلنگری را خشکسالی می‌داند و می‌گوید: فروش بیشتر ما وابسته به بارندگی است چرا که گله‌دار یا چوپان در سال‌هایی که مراتع سرسبز و غنی است اقدام به خرید زنگوله می‌کنند، اما در خشکسالی‌ها و با کم شدن پوشش مرتعی، تعداد دام‌هایشان را کم می‌کنند و کمتر هم زنگوله می‌خرند.

وی تاکید می‌کند: چلنگری سخت و زمان بر است و با کاربرد قطعات فلزی زیاد، زبانه‌کاری، طاق‌بندی و جوش‌طاق همراه است.

این هنرمند نیز بیمه را دغدغه اصلی خود می‌داند و می‌گوید: مشخص نیست چرا شهرستان‌ها سهمیه بیمه در میراث فرهنگی ندارند و هر بار هم که مراجعه می‌کنیم همین نبود سهمیه را به ما پاسخ می‌دهند.

هنرهایی که قدمت دارند و قیمت ندارند

سفال زیر لعابی، هنری انحصاری و ابتکاری

«شهرضا، شهر ملی سفال و نقاشی زیرلعابی» عنوانی است که در سر در غرفه شهرضای امروز و قمشه دیروز نصب شده است. معصومه راضی‌نیا، سفالگر شهرضایی و اصالتاً قشقایی در غرفه حضور دارد که در خصوص هنرش می‌گوید: نقاشی زیرلعابی عنوان کارهایی است که انجام می‌دهم که به شکل انحصاری و تخصصی تولید می‌کنم.

وی خاطرنشان می‌کند: طرح‌ها همه خلاقانه و انحصاری هستند و ترکیبی از نقش‌های گلیم و فرش قشقایی با ماهی به‌عنوان برند هنر سفال شهرضا در آنها کار شده است.

این بانوی هنرمند ادامه می‌دهد: نقش ماهی حکم امضای هنرمندان شهرضایی را دارد و در کنار انار در طرح‌های اصیل این خطه بکار می‌رود.

وی با بیان اینکه ۳۵ کارگاه سفال در شهرضا شهر ملی سفال فعالیت دارد، اظهار می‌کند: سفال این خطه قدمتی بالای هزار سال دارد و بیشتر به شکل کوزه بوده است، اما لعاب‌کاری از زمان صفویه رونق داشته و در کارگاه‌های تاریخی شهرضا برای دربار صفوی کار می‌شده است.

راضی‌نیا تصریح می‌کند: ترکیب طرح گل، مرغ و ماهی شهرضا در کنار فرش، گلیم و جاجیم قشقایی‌های مقیم شهرضا در طول زمان با مراودات اقتصادی و فرهنگی و تأثیر پذیرفتن از یکدیگر و زندگی در کنار همدیگر حاصل شده است به گونه‌ای که در آثار هنری من، تلفیق هنر شهرضا و ایل قشقایی در کنار هم، کارهایی انحصاری و ابتکاری ایجاد کرده است.

این هنرمند سفالگر با تاکید بر موضوع صادرات محصولات هنری می‌افزاید: صادرات بحث پیچیده‌ای است که با وجود گرانی مواد اولیه سخت و پیچیده‌تر هم شده است از همین‌رو اگر دولت حمایتمان کند، دیگر دغدغه مالی نخواهیم داشت و روی هنر و آثارمان تمرکز خواهیم کرد.

وی تاکید می‌کند: هنرها و صنایع سنتی و دستی قدمت دارند و در واقع قیمت ندارند و اگر هم ارزش مالی روی آنها می‌گذارند دلیلی بر این نیست که ارزش این کارها محدود به یک عدد باشد.

راضی‌نیا نیز با ابراز گلایه از نداشتن بیمه اظهار می‌کند: هنرمند نباید فقط به دید فروش آثار هنری در نمایشگاه حضور یابد بلکه با حضورش در این عرصه زمینه تبلیغ کار و آشنایی او با سایر هنرمندان، مدیران، مردم و علاقه‌مندان به عنوان رابطان و مخاطبانی که خودشان مبلغ خوبی برای کارهایشان هستند فراهم می‌شود و همین باعث ترقی و توسعه کارهایش خواهد بود.

هنرهایی که قدمت دارند و قیمت ندارند

همزمان با فرارسیدن روز جهانی صنایع دستی، بیست‌ویکم خردادماه نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی استان‌های اصفهان و هرمزگان با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، نماینده مردم اصفهان در مجلس و دیگر مسئولان شهری اصفهان و هرمزگان در کاخ چهل‌ستون اصفهان برگزار شد.

گزارش از: محمود افشاری، خبرنگار سرویس فرهنگ‌وهنر خبرگزاری ایمنا

نظر شما