شناسهٔ خبر: 54580860 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

استقرار سامانه اطلاعات مدیریت پروژه در شرکت مهندسی و توسعه گاز

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد ایجاد سامانه‌ای پیشرفته برای مدیریت پروژه در حال اجراست که با استقرار آن گامی مهم برای شفاف‌سازی عملکرد زیرمجموعه‌های این شرکت پروژه‌محور برداشته می‌شود. 

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا، رضا نوشادی در این باره گفت: در تلاشیم این سامانه مدیریتی به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شود که لایه‌هایی از آن قابل استفاده برای عامه مردم باشد و امکان بهره‌گیری سهل‌الوصول برای پاسخ به ابهام‌ها، پرسش‌ها و مطالبه‌گری برای رسانه‌ها فراهم شود.

وی با بیان اینکه امکان بهره‌گیری از این زیرساخت از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران میسر خواهد شد، افزود: با این اقدام، شرکت به‌عنوان خط‌شکن و پیش‌قراول در پاسخگویی به مردم شناخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تشریح ضرورت استقرار سیستم‌های اطلاعات مدیریت پروژه در این شرکت، تأکید کرد: پروژه‌ها به‌دلیل ماهیت متنوع و غیرتکراری، ساختاری متفاوت از کارهای روزمره سازمان‌ دارند، از این رو مدیریت پروژه‌ها همواره مشکل‌تر از امور عادی شرکت بوده و نیازمند توجه بیشتر به ابعاد مختلف و متغیر کار است.

نوشادی ادامه داد: مدیریت برای تصمیم‌گیری در چنین ساختاری،  نیازمند اطلاعاتی دقیق، سریع، روزآمد و کارآمد است تا بتواند تصمیم‌های خود را براساس پشتوانه‌ای معتبر بگیرد، به‌ویژه آنکه شرکت‌های پروژه‎‌محور همواره برای مدیریت قراردادهای خود با مشکلات فراوان روبه‌رو هستند و جمع‌بندی، پیگیری و تهیه گزارش‌های مدیریتی و کسب اطلاعات جامع و کامل پروژه‌ها برای مدیران، دشوار و زمان‌بر بوده است.

وی توضیح داد: سامانه مدیریت پروژه باید نبض حرکت اطلاعاتی را در سطوح مجریان و پیمانکاران تا سطح مدیران راهبردی و دیگر افراد ذی‌نفع در پروژه‌ها به‌دست گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین با بیان اینکه سیستم‌های اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS) مجموعه‌ ابزارهای مورد استفاده برای جمع‌آوری و سامان‌دهی اطلاعات موجود در یک پروژه هستند، گفت: مدیران پروژه از این تکنیک‌ها برای جمع‌آوری، یکنواخت‌سازی و توزیع اطلاعات به شکل الکترونیکی استفاده می‌کنند.

نوشادی ادامه داد: سیستم‌های اطلاعات مدیریت پروژه(PMIS) کمک شایانی به برنامه‌ریزی، برآورد بهتر هزینه‌ها، تعیین بودجه، مدیریت زمان و فرآیند تکمیل پروژه (Closing) می‌کنند.

وی در تشریح علل استقرار PMIS در شرکت با بیان اینکه که ستون فقرات چرخه درآمد سازمان‌های پروژه‌محور از اجرای پروژه‌هاست و از این رو باید با کیفیت بیشتری به نظارت پروژه‌ها پرداخت، بیان کرد: پروژه‌های بزرگ به‌دلیل تعدد مشاوران و پیمانکاران با چالش مدیریت بهینه اطلاعات پروژه و ارتباط بین‌سازمانی روبه‌روست و شرکت به‌دلیل تنوع، پراکندگی جغرافیایی، پیچیدگی نیاز به ابزاری برای تجمیع و تحلیل اطلاعات پروژه دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه این سامانه اکنون برای استقرار مراحل EPC پروژه‌ها انجام می‌شود و پس از آن به همه مراحل پروژه‌ها، از ابلاغ تا تحویل به بهره‌بردار گسترش خواهد یافت، گفت: برای استقرار این سامانه تاکنون ۳۰ جلسه و ۱۴۰۰ نفرساعت برای انتخاب مشاور و امضای توافقنامه چارچوب همکاری مشترک برگزار شده است.

نوشادی در پایان اظهار کرد: از آنجا که این شرکت از بودجه دولتی برای تغذیه پروژه‌ها بهره می‌برد، در مراحل رشد و بلوغ این سامانه انتظار داریم گزارش‌های شفاف از روند پیشرفت فعالیت‌ها به مردم ارائه و دلایل تاخیر احتمالی پروژه‌ها به‌صورت روشن برای افکار عمومی بیان شود.

نظر شما