شناسهٔ خبر: 54558006 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با تکریم مرحوم دعائی؛

سیدعباس صالحی مدیرمسئول جدید روزنامه اطلاعات معارفه شد

طی مراسمی حجت الاسلام معزی به نمایندگی از دفتر رهبر معظم انقلاب حکم مدیرمسئول جدید روزنامه اطلاعات را به سیدعباس صالحی ابلاغ کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری شبستان ، در ابتدای این مراسم، جلال رفیع، روزنامه نگار , طنزپرداز با اشاره به متنی که در فضای مجازی با این مضمون که حجت الاسلام دعایی فردی با اخلاق اما توسعه‌گرایی با اخلاق ممکن نمی‌شود، گفت: مرحوم دعایی از جمله افرادی بود که بینش زیادی داشت و این امر را از همان بعد از جنگ شاهد هستیم. وی در همان زمان ها پیش بینی کرده بود که شهر تهران در آینده به شهری بزرگ تبدیل خواهد شد که نیازمند اتوبان ها و بزرگراه های زیادی خواهد بود و ترافیک گریبان بسیاری را خواهد گرفت و از همین منظر محل دفتر روزنامه اطلاعات را از خیابان خیام که مرکز ترافیک در تهران امروز است به منطقه میرداماد منتقل کرد تا هم گرفتاری ترافیک شهری برطرف و هم دسترسی به تمام شهر ممکن شود، همچنین مجموعه فعلی موسسه اطلاعات را از ابتدای دهه 70 کلنگ زنی و همه را در یک مجموعه مستقر کرد.

 

وی ادامه داد: مرحوم دعائی برای اینکه کشور ایران دچار تحریم بود و ما در صنعت چاپ با مشکلات زیادی روبرو بودیم بسیاری از مهندسان و مدیران موسسه را از جمله خود بنده را به کشورهای آلمان، انگلستان، فرانسه و آمریکا فرستاد تا علوم مرتبط با چاپ و نشر را بیاموزیم، با همین اقدام ما توانستیم بسیاری از دستگاه های صنعت چاپ خودمان را درست یا تعمیر کنیم، البته یکی دیگر از اقدمات توسعه گرایانه ایشان وارد کردن دستگاه های به روز چاپ و نشر از کشورهای آلمان و انگلستان به مجموعه اطلاعات بود.

 

رفیع با ذکر خاطره ای از سفر خود به آمریکا گفت: بنده پس از بازگشت از کشور آمریکا به آقای دعایی گفتم که در کشور آمریکا مجموعه کتابداران شرایطی را فراهم کردند که هر کسی برای مطالعه کتاب های کتابخانه بدون حضور در مجموعه به صورت اینترنتی می تواند از مطالب بهره‌مند شود. ایشان سریعا مدیر کتابخانه موسسه اطلاعات را فرا خواند و خواستار شد شرایطی فراهم شود تا محققان و نخبگان و علاقه مندان بتوانند بدون حضور در کتابخانه از مطالب آن بهره مند شوند.

 

وی یادآور شد: ایشان با بسیاری از نخبگانی که امروز چهره های شاخصی هستند، ارتباط بسیار نزدیکی داشت و با چاپ آثار آنها در پیشرفت‌شان بسیار نقش داشت. همچنین پس از آنکه تحریم در حوزه های مختلف به کشور ما فشار آورد، مجموعه اطلاعات نیز با مشکلات زیادی روبرو شد اما ایشان تلاش کرد با وجود مشکلات زیاد مالی مجموعه را مدیریت کند.

 

 

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام مهدوی راد، قرآن پژوه و پژوهشگر مسایل دینی با بیان اینکه مرحوم دعایی فرد بسیار مجاهدی بود، اظهار کرد: ایشان از قبل و بعد از انقلاب فردی مجاهد بود و از جمله کسانی بود که پس از انقلاب از سر صدق و صفا همچنان بر همان پایه و آرمان هایی که داشت، باقی ماند و هیچ گاه مسئولیتی که داشت ایشان را از مسیر خود دور نکرد.

 

وی افزود: انتصاب آقای سید عباس صالحی که فردی فرهنگ شناس، فرهنگ بان و فرهنگ گستر است در این سمت بسیار اتفاق خوبی بود. آقای صالحی در حوزه تفسیر فردی بسیار عالم است و همچنین دانش مطالعاتی بسیار بالایی دارد و از این رو برای موسسه اطلاعات خوشبختانه فردی انتخاب شده است که می تواند مسیر مرحوم دعایی را به خوبی ادامه دهد.

 

 

در ادامه این مراسم، احمد مسجدجامعی، عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه مجموعه اطلاعات با مرحوم دعایی و تمام کارکنان اش به یک پیکره واحد تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: همین اتفاق باعث شد که این مجموعه فراتر از یک رسانه باشد و اولین نشریه طنز کشور را توسط آقای دعایی داریم که با نام گل آقا بسیار دیده شد.

 

وی ادامه داد: مرحوم دعایی در جایگاهی خود را قرار داده بود که نقد را به قدرت های حاکم داشته باشد اما هیچ گاه از این نقدها در جایگاه خود در جهت منافع شخصی استفاده نکرد و همیشه به دنبال منافع عمومی بود.

 

مسجدجامعی بیان کرد: مرحوم دعایی با وجود اینکه نماینده امام راحل و پس از آن رهبر معظم انقلاب در مجموعه اطلاعات بود هیچ گاه از این ارتباط نزدیک استفاده شخصی نداشت و حتی کسی متوجه این ارتباط نزدیک هم نبود و ایشان همیشه سعی کرد با قدرتی که دارد در جهت حل مشکلات مردم کمک کند.

 

وی یادآور شد: با وجود اینکه 90 سال از عمر مجموعه اطلاعات می گذرد در دوره 42 ساله ای که ایشان مدیرمسئول روزنامه اطلاعات بود، تماما با اخلاق این مجموعه را مدیریت کرد و این اتفاق مهمی است چرا که در طول این سال ها بسیاری از رسانه ها با وجود داشتن اخلاق کار حرفه ای کنار می گذاشتند اما کار حرفه ای آن است که زمانی که غرض به میان می آید، هنر پوشیده نشود و این مهمترین اتفاقی بود که مرحوم دعایی به آن اهتمام داشت.

 

مسجدجامعی با اشاره به انتخاب مدیر جدید این مجموعه یعنی سید عباس صالحی گفت: آقای صالحی علاوه بر اینکه در حوزه فرهنگ فعالیت داشته اما تجربه رسانه ای هم دارد و این بسیار مهم است. اولین نشریه حوزه توسط ایشان منتشر شده است. همچنین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانست تمام سلایق را به سمت خود جلب کند و امید است ایشان راه مرحوم دعایی را به خوبی طی کند.

 

فرقانی، پیشکسوت عرصه رسانه در ادامه این مراسم با بیان اینکه ما زمانی که در دانشگاه رسانه دانشجویان را درس می دادیم با مشکل کارآموز مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: تنها کسی که در این شرایط پذیرفت که کارآموزهای ما در مجموعه رسانه فعالیت کنند، مرحوم دعایی بود که به ما اعلام کرد هر تعداد که کارآموز برای امر رسانه وجود دارد، می توانند در تحریریه ما کار حرفه ای را بیاموزند.

 

وی ادامه داد: توسعه یک رسانه باید از پایین به بالا شکل بگیرد و باید شهروندان پرسشگر و آگاه باشند و اگر قرار است توسعه از قاعده جامعه شکل بگیرد به افرادی چون مرحوم دعایی نیاز داریم. ایشان فردی توسعه گرا بود و دیگران را با خود همراه می کرد.

 

فرقانی تاکید کرد: یکی از بالاترین سطح تنش در جوامع توسعه یافته استفاده از زبان سخت است. جامعه برای توسعه نیاز به همگرایی اجتماعی دارد و با زبان تند و خشن نمی توان همگرایی کرد و بخش عمده ای از رسانه های ما با تاسی از عرصه سیاست در کالبد زبان سخت هستند.

 

وی یادآور شد: بیش از هر چیز ما به توسعه تفاهم اجتماعی نیاز داریم و تفاهم اجتماعی توسعه پیدا نمی کند جز با زبان نرم که مرحوم دعایی در این زمینه بسیار الگو بود. ایشان زبان و رفتار نرمی با همگان داشت، البته به نظرم آقای صالحی هم همین مشی و این زبان نرم و صلح را در موسسه اطلاعات ادامه خواهد داد.

 

 

سید حسین دعایی، فرزند مرحوم دعایی در بخشی از این مراسم با اشاره به اینکه پیام رهبر معظم انقلاب به پدر مرحومم و استفاده از القابی چون پاکدستی، صفای نفس، اعتقاد راسخ به امام و انقلاب درد ما را آلام بخشید، گفت: الگو گرفتن ایشان از حضرت امام راز ماندگاری ایشان بود. روزنامه اطلاعات خانه ما بود و هست، 42 سال در این خانواده زندگی کردیم و با شادی و غم آن شریک بودیم. قطعا از این روزنامه جدا نخواهیم بود و حتما همکاری همکاران روزنامه اطلاعات در این سال ها عامل موفقیت این موسسه بوده است، از این رو از دوستان مجموعه اطلاعات می خواهم که رخت عزا برکنده و کار موسسه را با آقای صالحی به خوبی به پیش ببرند.

 

 

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام معزی، نماینده رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه در این روزها نکات زیادی را در خصوص شخصیت اخلاقی مرحوم دعایی شنیده‌ایم، اظهار کرد: بنده آن مرحوم را در سلسله جوانمردان می بینم. ویژگی ها و اصولی که در این سلسله وجود دارد بخشی از آن در مرحوم دعایی تجلی پیدا کرده بود، از این رو می توان گفت مرحوم دعایی صدق و وفا را همیشه داشت و تا پایان عمر خود به پای انقلاب و امام راحل و رهبر معظم انقلاب ماند.

 

وی ادامه داد: تواضع مرحوم دعایی زبانزد بود. وی همیشه شخصیتی خاکی و افتاده داشت و در همه مراسم ها نیز این رفتار ایشان مشخص بود. همچنین وی دارای حسن خلق و دارای طبع بسیار بلند بود و از این رو هیچ گاه از شرایط و جایگاه خود برای منافع شخصی بهره نبرد.

 

حجت‌الاسلام معزی بیان کرد: مرحوم دعایی شخصی رشید و مدیر داشت. روزگاران مبارزات و مدیریتش در موسسه اطلاعات بیانگر ویژگی رشید بودن آن مرحوم هست. وی همچنین از شجاعت زیادی برخوردار بود. زمانی که در طرابلس لبنان مبارزات با طاغوت را آموزش می دید رشادت های خود را کسب کرد و در مبارزات انقلاب آن را به نمایش گذاشت اما مهمترین ویژگی ایشان ایمان و ارادت وی به حضرت حق بود.

 

نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب در ادامه افزود: باور عمیق ایشان به امام راحل در عمل و گفتارشان نمایان بود. در نخستین سال های دهه 40 به قم رفت و به خواست امام به مبارزه با رژیم پرداخت. دوستانی هم در همین زمان در کرمان همچون شهید باهنر و مرحوم هاشمی را با خود همراه داشت و کار رسانه ای را از همان جا آغاز کرد. در آن زمان در روزنامه انتقام که مطالبش بسیار سخت و تند به رژیم بود، فعالیت می کرد. اما پس از آنکه امام به نجف رفت ایشان هم تحت تعقیب رزیم قرار گرفت به نجف رفت و در آنجا کار رسانه‌ای خود را ادامه داد و در همین راستا باید گفت به گفته رهبر معظم انقلاب شخصیت مرحوم دعایی از ابعاد مختلف باید به خوبی تبیین شود.

 

وی تصریح کرد: مرحوم دعایی اولین سفیر امام راحل در عراق بود اما ایشان در همان زمان نیز به امام اعلام کرد که من هیچ حقوقی را نمی خواهم مگر همان شهریه طلبگی و از آن روز تا به امروز سند مالی ای را برای ایشان جز شهریه طلبگی نمی توان یافت. وی 24 سال نماینده، یک دوره سفیر و 40 سال هم مدیرمسئول روزنامه اطلاعات بود اما تا پایان زندگی خود با شهریه طلبگی زندگی کرد و حقوقی نگرفت، این در حالی است که کسانی که سابقه ای در انقلاب نداشتند ادعای سابقه مبارزاتی کردند اما ایشان با وجود مبارزات فراوان همیشه خود را به عنوان یک طلبه معرفی می کرد.

 

حجت الاسلام معزی ادامه داد: امام راحل در حکم خودشان به ایشان فرمودند شما هم لیاقت و هم شایستگی مسئولیت روزنامه اطلاعات را دارید و به گفته رهبر معظم انقلاب ایشان در رسانه‌ای حضور داشت که نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع انقلاب اسلامی بود به همین منظور تلاش 42 ساله ایشان در این موسسه فراموش نخواهد شد، البته شخصیت مرحوم دعایی نه تنها در بین اصحاب رسانه بلکه در تاریخ کشور فراموش نمی شود.

 

نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: موسسه اطلاعات در آینده با سرمایه های خوبی روبرو است. ارتقا و احیای موسسه اطلاعات در طول 90 سال عمرش توسط ایشان شکل گرفت. این رسانه صدای همه گروه های جامعه است و این ماموریت در حکم امام راحل و رهبر معظم انقلاب به ایشان قابل توجه بود که ایشان باید زبان گویای همه گروه ها باشد و ایشان نیز برای همه نگاه ها و سلایق مختلف شرایط بروز و ظهور را مهیا کرد.

 

وی ادامه داد: جامعه اگر اخلاق نداشته باشد حتی اگر توسعه پیدا کند یک جامعه موفق نخواهد بود. مرحوم دعایی در کنار روزنامه اطلاعات تلاش کرد مجموعه ای از مجلات خوب را تولید کند. همچنین در انتشارات اطلاعات هم اتفاقات خوبی را رقم زد. مرحوم دعایی الگوی اخلاق و مروت بود و به معنای واقعی یک مردی است که توانست صداها و احتیاج های مردم را پاسخ دهد.

 

حجت الاسلام معزی با اشاره به انتصاب سید عباس صالحی به عنوان مدیرمسئول جدید روزنامه اطلاعات گفت: پس از فوت مرحوم دعایی نگرانی ها برای جانشینی ایشان زیاد بود، همه بر این تفکر بودند که آیا شخصی با اخلاق و معتدل همچون مرحوم دعایی خواهد آمد یا خیر اما رهبر معظم انقلاب کسی را انتخاب کرد که نگرانی همگان را برطرف کرد. ایشان فردی را مامور کردند که سوابق علمی، مبارزاتی و دارای مسئولیت های خطیر بوده است. صالحی با همان سبک و سیاق در اخلاق و فروتنی و اعتدال این دستگاه را اداره خواهد کرد.

 

وی یادآور شد: سوابق رسانه ای آقای صالحی از سال 60 در مجله وزین حوزه شکل گرفته است و ایشان مولفه های رسانه ای را به خوبی می شناسد. همچنین ایشان در حوزه نواندیشی دینی نیز دستی بر قلم دارد و نامه ایشان به رهبر معظم انقلاب در سال 81 بیانگر این موضوع می باشد.

 

نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب در پایان سخنان خود یادآور شد: آقای صالحی در علوم قرآنی اهل تبلیغ هستند و شاگردی مراجع بزرگی را در کارنامه خود دارند. همچنین در دوران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کارهای به یاد ماندنی را انجام دادند، بنابراین ایشان در انجام این ماموریت مدیریت مجموعه اطلاعات موفق خواهند بود و این را آرزومندم.

 

 

سید عباس صالحی، مدیر مسئول جدید روزنامه اطلاعات در بخش پایانی این مراسم با اشاره به اینکه این مراسم مختص به مرحوم دعایی است، گفت: اگر مراسم مرسوم معارفه وجود نداشت بردن نام من در این مراسم اصلا جایز نبود زیرا این مراسم، مراسم تکریم مرحوم دعایی است.

 

وی با اشاره به خانواده مرحوم دعایی افزود: خانواده آقای دعایی بخشی از عطر ایشان را در محیط ما پخش کردند. کسانی که در کنار این بزرگمرد می زیستند، کم نیستند اما بسیاری از آنها حتی نام و نشان این فرد را هم نمی دانستند.

 

صالحی یادآور شد: موسسه اطلاعات خانواده مرحوم دعایی است. بنده در طول هشت سال مسئولیت خویش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایشان بسیار ارتباط داشتم و ایشان با سماجت و ملاحت پیگیر گره گشایی مردم بودند. همچنین دغدغه موسسه اطلاعات را نیز داشت و این مجموعه به مثابه خانواده خود می دانست.

 

وی با بیان اینکه سخن گفتن در مجموعه اطلاعات بدون حضور مرحوم دعایی بسیار سخت است، یادآور شد: این موسسه به طور کامل با نام مرحوم دعایی عجین شده است و این کار را برای من سخت می کند زیرا پا گذاشتن بر جای پای کسی که ویژگی های اخلاقی بسیار والایی داشته است، کار دشواری است اما امیدوارم بتوانیم با همکاری همه پیشکسوتان رسانه و همکاران مجموعه اطلاعات این موسسه را به سرمنزل مقصود برسانیم.

 

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات یادآور شد: جهان به یک دوره جدید در حال انتقال است، باید دید بنگاه مطبوعاتی اطلاعات در کجای آن ایستاده است، البته رهبر معظم انقلاب در حکم شان در این راستا افق گشایی کردند و همین امر قدم های ما را محکم تر خواهد کرد، البته در این حکم رهبر معظم انقلاب اقدامات مرحوم دعایی را نیز تایید و پاسخ بسیاری از کسانی که معتقد بودند مرحوم دعایی به موجب حکم امام راحل و رابطه عاطفی که با رهبر معظم انقلاب دارند تا به امروز در این سمت حضور دارد و تایید ایشان در این حکم نشان داد شایستگی ایشان دلیل تداوم حضورش بوده است.

 

 

صالحی اظهار کرد: ایران جامعه ای است که نمی توان آن را تک‌صدا یا تک حزبی اداره کرد زیرا ما رنگین کمانی از اقلیم ها را داریم که نمی توان با یک صدا و رنگ از آن سخن گفت و جغرافیای ایران تنوعی دارد که اقتضا می کند یک جامعه چند صدا اما همگرا را داشته باشیم، به همین دلیل امثال حزب رستاخیزها در این کشور شکست خوردند زیرا ایران را حزب رستاخیز یا یک رسانه و یا حتی یک سلیقه رسانه ای نمی تواند اداره کند و رهبر معظم انقلاب به این موضوع آگاه و در حکم خود وظایفی با توجه به شرایط ایران ابلاغ کردند.

 

وی یادآور شد: هر چقدر ما رسانه رسمی را تک‌صدا کنیم، رسانه های غیر رسمی چند صدا خواهند شد. رسانه های غیر رسمی هم در شرایط مختلف سونامی هایی را درست خواهند کرد که مرکز جدال خواهد بود و نه مرکز منطق. وقتی شما در رسانه های وسیع تک‌صدایی ایجاد کنید حتما قابلیت مدیریت را ندارید.

 

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات ابراز داشت: جامعه ایران به گفته آقای افروغ از پیشکسوتان رسانه و نشر، قطبی نیست بلکه طیفی است. در واقع جامعه ایران را نمی توان یک قطب و قطب های مختلف دید بلکه ما یک طیفی در طیف های متعدد هستیم. امکان ندارد با یک طیف بتوان قدرت فرهنگی ساخت و حکومت کرد.

 

صالحی با اشاره به حکم رهبر معظم انقلاب و متین شمردن آن، خاطرنشان کرد: در این حکم شاهد نگاه بلند رهبر معظم انقلاب به رسانه داری و حکمرانی جدید هستیم، اینکه می توان در چهارچوب انقلاب، ادب، منافع ملی، منطق، اخلاق و حرف های متعدد زد، برگرفته از نگاه های بلند ایشان است. در واقع ما نمی توانیم با یک سلیقه حرکت کنیم و آنهایی که می گفتند مرحوم دعایی در یک مناسبات کلاسیک رهبری قرار دارد، اشتباه فکر می کردند زیرا آن مرحوم در یک مناسبات استراتژیک قرار داشت و باید از او در این راستا بسیار آموخت.

 

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام معزی حکم رهبر معظم انقلاب را به سیدعباس صالحی داد.

 

گفتنی است، در این مراسم بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای حضور داشتند.

 

پایان پیام/523

نظر شما