شناسهٔ خبر: 54557450 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فروش کرم‌های ضد لک، ۵ عطاری را به آستانه پلمب کشاند/داروخانه تنها مرجع عرضه دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: داروخانه تنها مرجع رسمی عرضه دارو‌ها و مکمل‌های دارویی است و از مردم می‌خواهیم که تحت هیچ عنوان این محصولات را از عرضه کنندگانی غیر از داروخانه‌ها تهیه نکنند.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل نیکوسیر گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۵ واحد صنفی عطاری مورد بازرسی قرار گرفته و طی آن به ۵ عطاری به دلیل تخلف اخطار کتبی داده شده است.

او گفت: بیشترین تخلف‌ها در صنف عطار، عرضه محصولات غیرمجاز نظیر شامپو، کرم و دارو‌های دست ساز ترکیبی بوده است و کرم‌هایی که تحت عنوان برطرف کننده تیرگی و لک و کک و مک عرضه می‌شود، عمدتا غیرمجاز بوده و استعمال آن‌ها منجر به عوارضی خواهد شد و مضراست.

نیکوسیر،به جمع‌آوری دارو‌ها و محصولات دارویی و مکمل‌های غیرمجاز از سطح عطاری‌های بازرسی شده اشاره و گفت: یکی از تخلفات عرضه شامپو‌های غیرمجاز تحت عنوان شامپوی تقویتی بود که عرضه آن‌ها منجر به ارجاع پرونده تخلف برخی عطاری‌ها به مراجع قضایی شده است.

نیکوسیر گفت: واحد‌های صنفی عطاری تنها مجاز به عرضه گیاهان دارویی فرآوری نشده، روغن‌های گیاهی دارای مجوز، ادویه و عرقیات هستند و عرضه هرگونه دارو توسط آن‌ها خلاف قانون است.

مدیر نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز گفت: ساخت و ترکیب هر گونه داروی گیاهی به صورت پودر، شربت، قرص، پماد، کپسول. در عطاری‌ها ممنوع است.

افروز جعفرنیا گفت: عرضه و تبلیغ دارو‌های شیمیایی و گیاهی با عنوان دارو‌های ترک اعتیاد، خواب آور، اعصاب و روان، دارو‌های چاقی و لاغری در عطاری‌ها ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.

او گفت: بسیاری از دارو‌های لاغری که توسط برخی آرایشگاه‌های زنانه، عطاری ها، باشگاه‌های ورزشی، مکمل فروشی‌ها و ... معرفی و عرضه می‌شود، قاچاق، تقلبی و دست ساز بوده و حاوی مواد مخدر (ترکیبات آمفتامین و شیشه) است و سبب اعتیاد مصرف کنندگان و ایجاد عوارض جانبی شدید می‌شود.

این مقام مسئول در علوم پزشکی جهرم  گفت: دارو‌های غیرمجاز که برای چاقی معرفی می‌شود، دارای کورتون و بسیار مضر است و چاقی کاذب برای فرد ایجاد می‌کند.

به گفته اوُ مردم هرگز به تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی مکمل‌های لاغری و چاقی توجه نکنند، زیرا دارو‌هایی که با این شیوه تبلیغ می‌شود، کیفیت و استاندارد‌های لازم را ندارند، چون اگر داشتند در داخل کشور می‌توانستند ثبت شوند.

جعفرنیان با بیان اینکه تنها مکان مجاز عرضه این گونه اقلام داروخانه است، گفت: معمولا ترکیبات درج شده بر روی ظروف محتوی مکمل‌های غذایی غیر مجاز، با ترکیبات داخل قوطی تطابق ندارد و حاوی مواد شیمیایی و یا هورمون‌هایی است که عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت.

جعفرنیا گفت: دقت و توجه به مشخصات برچسب هنگام خرید اقلام دارویی و بهداشتی، گامی موثر در جلوگیری از قاچاق کالا و اطمینان خاطر از سلامت فرآورده است.

او گفت: افراد می‌توانند پس از خرید محصولات مجاز، با مخدوش کردن لایه رویی قسمت مربوط به کد ۱۶ رقمی را با توجه به اطلاعات روی برچسب کنترل اصالت، از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲، تلفن گویا ۶۱۸۵_۰۲۱ یا مراجعه به آدرس سایت www.ttac.ir نسبت به تائید اصالت محصول خریداری شده اقدام کنند.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر ۷۵ واحد عطاری در شهرستان جهرم فعالیت دارد و هر عطاری برای فعالیت ملزم به اخذ پروانه کسب و کارت بهداشت است و سالانه دوره‌های آموزشی توسط اداره نظارت بر فرآورده برای عطاران برگزار می‌شود.

جعفرنیا گفت: قبل از آغاز فعالیت یا تمدید پروانه کسب، عطاران موظف هستند که تعهد نامه‌ای مبنی بر انجام ندادن امور غیرمجاز و دخالت نکردن در امر درمان، امضا کنند.

نظر شما