شناسهٔ خبر: 54549437 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

جمعی از داوطلبان مطرح کردند؛

رعایت نشدن فاصله یک ماهه بین امتحانات نهایی و آزمون سراسری/ کنکور ۱۴۰۱ به تعویق می‌افتد؟

جمعی از داوطلبان برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۱ را به دلیل رعایت نشدن فاصله بین ماهه امتحانات نهایی و کنکور را ناعادلانه دانسته و خواهان به تعویق افتادن این آزمون هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پنجاه و دومین کنکور سراسری با آزمون‌های سال‌های پیش اندکی تفاوت دارد، دیگر خبری از یک پاسخنامه واحد نیست؛ بلکه ۱۴ پاسخنامه مجزا برای پنج گروه آزمایشی در نظر گرفته‌اند. از طرفی آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ و آزمون‌های پس از آن، فقط بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ برگزار می‌شوند و ضرایب دروس تخصصی نیز بر همین اساس اعلام شد.

سوابق تحصیلی در کنکور سراسری امسال به میزان ۴۰ درصد اثرگذاری مثبت خواهد بود و تاثیر ۶۰ درصد قطعی معدل نیز احتمالا به کنکور ۱۴۰۲ خواهد رسید.

با تمامی این تفاوت‌ها، کنکور سراسری ۱۴۰۱ با رقابت بیش از یک میلیون داوطلب،  از ۸ تا ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد؛ اما جمعی از داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۱، مشابه سال‌ها اخیر با تشکیل کمپین می‌خواهند کنکور امسال را تعویق بیندازند؛ اما نه به دلیل کرونا بلکه برای فرصت کم مطالعات دروس!

رعایت نشدن فاصله یک ماهه بین امتحان نهایی و کنکور

داوطلبانی که خواهان به تعویق افتادن کنکور امسال هستند، بر این باورند که فاصله بین امتحانات نهایی و کنکور کم است و فرصتی برای مرور و جمع‌بندی دروس سال‌های دهم و یازدهم را ندارند. منصور کبگانیان ۲۷ فروردین ماه ۹۹ در حاشیه جلسه ۱۲۹ آنلاین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام کرد: حداقل باید بین برگزاری آزمون نهایی دوره متوسطه و کنکور سراسری ۲۰ روز فاصله باشد.

از طرفی عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش وقت ۱۱ بهمن ۹۷ در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده است معتقدیم بین امتحان نهایی و کنکور باید فاصله وجود داشته باشد، دانش‌آموز باید بعد از امتحان نهایی فراغت داشته باشد تا خودش را برای کنکور آماده کند و ما معتقدیم باید حداقل یک ماه فاصله وجود داشته باشد.  این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ تنها حدود ۱۰ روز فاصله بین آزمون و امتحانات نهایی دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

محرومیت داوطلبان کنکور از کلاس های جبرانی

اگر اندکی هم واقع‌بین باشیم نمی‌توان از آثار سوءآموزش مجازی بر روند یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان غافل شد. یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز غیر حضوری شدن افراطی مدارس را عامل  جاماندگی تحصیلی دانش‌آموزان عنوان و ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در شورای اداری استان همدان اعلام کرد: برای رفع جامانده تحصیلی و تربیتی دانش آموزان از ابتدای تیرماه ماه کلاس‌های جبرانی برگزار می‌شود. داوطلبانی که خواهان به تعویق افتادن کنکور امسال هستند بر این باورند که در صورتی که آزمون به تعویق نیفتد، داوطلبان پایه دوازدهم از این کلاس‌ها محروم خواهند بود. در این صورت بین داوطلبان پایه دوازدهم با سایر پایه‌ها و حتی بین داوطلبان پایه دوازدهم امسال که هر سه سال پایانی را با آموزش مجازی گذرانده‌اند و داوطلبان پایه دوازدهم سال آینده تبعیض ایجاد خواهد شد.

نیمی از داوطلبان تجربی کنکور ۱۴۰۰‌ به یک سوال درس ریاضی هم پاسخ ندادند

«عملکرد عجیب داوطلبان کنکور به‌روایت آمار درصدهای صفر و منفی» یکی دیگر از دلایلی است که داوطلبان کنکور امسال به واسطه آن می‌خواهند آزمون ۱۴۰۱ به تعویق بیفتد. این گزارش به تحلیل نتایج کنکور ۱۴۰۰ در سه گروه آزمایشی علوم انسانی، ریاضی و علوم تجربی پرداخته و نتایج آن حاکی از آن است که بیش از ۵۳ درصد داوطلبان گروه تجربی حتی به یک سؤال ریاضی پاسخ صحیح نداده‌اند و صفر درصد زده‌اند. حدود ۱۹ درصد داوطلبان در این درس درصد منفی کسب کردند.

میانگین نمره دروس تخصصی این داوطلبان در درس زمین‌شناسی ۲.۲،‌ در درس ریاضی ۲.۷، در درس زیست شناسی ۷.۶، در درس فیزیک ۴.۶ و در درس شیمی ۵.۵ بوده است.
میانگین نمره دروس تخصصی داوطلبان گروه ریاضی نیز در درس ریاضی ۳.۹، در درس فیزیک ۴.۱ و در درس شیمی۴.۴ بوده است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد برای جبران این افت تحصیلی در کنکور ۱۴۰۱ فاصله‌ای یک ماهه بین امتحانات و کنکور نهایی لازم است.
داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ خواهان به تعویق افتادن چند ماهه آزمون نیستند؛ بلکه از مسئولان میخواند پنجاه و دومین کنکور کشور را با ۱۰ تا ۲۰ روز تاخیر برگزار کنند تا فاصله مناسب بین امتحانات نهایی و کنکور رعایت شود، در این صورت خللی در زمان آغاز ترم دانشجویان جدیدالورود ایجاد نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما