شناسهٔ خبر: 54548049 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حماس: حمله اسرائیل به سوریه، به دلیل شکست در عادی سازی روابط با دمشق انجام شد

مریم مینایی

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد، هدف قرار دادن فرودگاه دمشق توسط رژیم صهیونیستی به دلیل شکست این رژیم در عادی سازی روابط با دمشق انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، خلیل الحیه، رئیس دفتر روابط با کشورهای عربی و اسلامی جنبش حماس، اقدامات اسرائیل در منطقه و همچنین هدف قرار دادن سوریه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

خلیل الحیه ضمن تاکید بر حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه، اعلام کرد که حمله اسرائیل به دمشق به این دلیل انجام شد که اشغالگران اسرائیلی در عادی سازی روابط با سوریه با شکست مواجه شدند.

رئیس دفتر روابط عربی و اسلامی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که این مقاومت است که زمان نبرد با دشمن صهیونیستی و شیوه آغاز و پایان آن را مشخص می‌کند و مقاومت هرگز زیر بار آنچه دشمن به دنبال آن است، نخواهد رفت.

 خلیل الحیه تصریح کرد که دشمن صهیونیستی مصرانه به دنبال یهودی‌سازی قدس و تخلیه آن از وجود ساکنان اصلی و تبعید و آواره کردن تمامی مدافعان این شهر و مسجد مبارک الاقصی است و به هر شیوه‌ای قصد دارد شهرک‌نشینان را در این شهر اسکان داده و شهرک‌سازی را در آن توسعه دهد.

الحیه عنوان کرد که قدس و مسجد الاقصی پایتخت ابدی و قبله هستند و ما هرگز تقسیم آن یا تعدی علیه آن را نخواهیم پذیرفت. وی سراسر امت را به حمایت از قدس و مسجد الاقصی فراخواند.

این رهبر حماس افزود که دولت ضعیف و سست رژیم صهیونیستی در تلاش برای صادر کردن  بحران‌های داخلی خود از طریق تشدید تجاوزات و جنایات در داخل و خارج فلسطین و توسعه شهرک‌سازی و یهودی‌سازی در قدس است.

رئیس دفتر روابط عربی و اسلامی حماس سراسر امت را به دفاع از مسجد الاقصی و در انزوا قرار دادن دشمن اشغالگر صهیونیستی دعوت کرد.

خلیل الحیه تاکید کرد که ما به راه مقاومت ادامه می‌دهیم و برای تقویت توان ملی و دفاعی خود تلاش می‌کنیم و تمامی طرف‌ها را به تسریع در روند بازسازی ویرانی‌های حاصل از جنایات دشمن در غزه فرا می‌خوانیم.

خلیل الحیه ضمن محکوم کردن ادامه همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی و بازداشت‌های سیاسی و سلب آزادی‌ها در کرانه باختری، خطاب به تشکیلات خودگردان و جنبش فتح تاکید کرد که نبرد ملت فلسطین با دشمن صهیونیستی است نه با خود و همه باید بر سر یک استراتژی جهت مقابله با این رژیم به توافق برسند.

وی از تشکیلات خودگردان خواست به سراب مذاکرات سازش با دشمن صهیونیستی دل خوش نکند. الحیه عنوان کرد که چشم انداز راه حل سیاسی به کلی به نابودی کشیده شده است.

این رهبر حماس خاطر نشان کرد که ملت فلسطین به دنبال ایجاد موسسات و نهادهای خود از رهگذر دمکراسی است و سیاست یکه‌تازی و به حاشیه راندن دیگران هیچ سود و نتیجه‌ای ندارد.

وی از پایداری و مقاومت ساکنان فلسطین اشغالی ۱۹۴۸ که به رغم تمامی جنایات دشمن، پایبندی به سرزمینشان را ثابت کردند، تقدیر کرد.

خلیل الحیه تصریح کرد که دشمن صهیونیستی از پروژه عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه برای توسعه شهرک‌سازی، یهودی‌سازی و جنایات علیه ملت فلسطین استفاده می‌کند.

وی رژیم صهیونیستی را خطری برای کل منطقه خواند و گفت این رژیم ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند و هرگز به درد همپیمانی نمی‌خورد.

این رهبر حماس ضمن محکوم کردن حملات و تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه سوریه، بر وحدت اراضی سوری تاکید کرد و برای این کشور صلح، امنیت و آسایش و بازگشت به جایگاه پیشگامانه خود در منطقه را آرزو کرد.

خلیل الحیه با تاکید بر اینکه حماس برای ترکیه و قوانین آن احترام قائل است، عنوان کرد که روابط بین جنبش متبوعش و ترکیه مبتنی بر احترام و منافع متقابل است.

الحیه اشاره کرد: ادعاهای مطرح شده در مورد اینکه ترکیه جنبش حماس را تحت فشار قرار داده، صحت ندارد و رهبران حماس در این کشور به شیوه‌ای کاملا عادی زندگی و امورات خود را پیش می‌برند.

وی تاکید کرد که ما به دنبال برقراری روابطی خوب و گسترده با تمامی کشورها هستیم و با کشورهای زیادی هم در ارتباط هستیم و در زمان مناسب آن را اعلام خواهیم کرد.

خلیل الحیه با اشاره به کارآمدی فعالیت و اقدام مشترک بین گروه‌های مقاومت فلسطین، تاکید کرد که جنبش متبوعش روابط خوبی را تمامی گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی دارد و در تلاش برای تقویت این روابط برای خدمت به ملت و قضیه عادلانه فلسطین است.

وی اظهار داشت که حماس امروز از روابط خوب خود با تمامی طرف‌ها احساس خرسندی می‌کند و در تلاش برای ایجاد یک فضای ملی مبتنی بر وحدت برای مقابله با هرگونه توطئه علیه ملت فلسطین است.

خلیل الحیه برگزاری دمکراتیک انتخابات داخلی جبهه خلق برای آزادی فلسطین و وفاداری این جنبش به اسیر احمد سعدات (دبیرکل اسیر این جنبش) تبریک گفت.

او همچنین برگزاری موفقیت‌آمیز مرحله نخست انتخابات داخلی جنبش جهاد اسلامی را هم به این جنبش تبریک گفت.

خبرگزاری سانا روز جمعه اعلام کرد: ساعت ۴:۲۰ بامداد جمعه به وقت محلی دشمن اسرائیلی حملات موشکی را از سمت بلندی‌های اشغالی جولان به مناطق جنوبی دمشق انجام داد.

طبق این گزارش، اغلب موشک‌های شلیک شده توسط رژیم صهیونیستی پیش از اصابت به اهداف مورد نظر، رهگیری و منهدم شدند.

یک منبع مطلع در این باره اعلام کرد که این حمله منجر به مجروح شدن یک غیرنظامی سوری و خسارت جزئی شد.

این تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی در حالی تکرار می‌شود که دولت سوریه بارها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد این حملات را محکوم و خواستار توقف آن شده است.

رژیم اشغالگر در سال‌های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی در بیشتر مواقع این حملات دفع شده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما