شناسهٔ خبر: 54541518 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کمربندی شیراز تنها با تغییر نام و تحمیل هزینه‌ها به شهرداری شیراز ایمن نمی‌شود

گروه استان‌ها_ رئیس کمیسیون عمران شورا با بیان اینکه کمربندی شیراز تنها با تغییر نام و تحمیل هزینه‌ها به شهرداری شیراز ایمن نمی‌شود، خواستار اجرای تعهدات همه دستگاه‌های مربوطه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش‌ خبرگزاری تسنیم از شیراز ، شصت‌ و چهارمین جلسه صحن علنی شورای شهر با دو نطق پیش از دستور و چندین دستور کار بعد از ظهر امروز برگزار شد که مباحث مرتبط با سرمایه‌گذاری و عمرانی از کلیدی‌ترین مباحث مطرح شده در این جلسه از صحن بود.

علیرضا اسکندری، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در این صحن و در نطق پیش از دستور خود پاسخگویی به شهروندان با هدف رفع نیازها و توسعه عدالت محور شهر را از مولفه‌های اصلی برنامه‌ریزی شورا و کمیسیون عمران دانست و بر فراهم کردن مسیرهای ایمن برای ترددهای وسایل حمل و نقل در معابر شهری تاکید کرد.

وی با اشاره به مبحث پر از حاشیه کمربندی شیراز گفت: ایمنی در مسیر حمل و نقل کمربندی جنوبی شیراز به دلیل قرار گرفتن و شکل‌گیری شهرک‌های مسکونی متعدد در اطراف این محور و کارکرد برون شهری آن تبدیل به دغدغه شده که به دلیل تداخل ترددهای خودروهای سنگین و سبک و ترانزیتی بودن این محور سوانح ترافیکی مرگبار را  ایجاد می‌کند.

اسکندری عنوان کرد: تاکنون طرح‌های کوتاه مدت و بلند مدت متعددی برای ایمنی این مسیر در نظر گرفته شده است اما هیچکدام نتوانسته از حجم تصادفات مرگبار این محور کم کند و ایمنی این مسیر 14 کیلومتری نیازمند پای‌بندی و اجرای تعهدات است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز با بیان اینکه اجرای 6 تقاطع یکی از درمان‌ها برای علاج درد تصادفات مرگبار در این محور پرتردد است، افزود: برخی از این تقاطعات در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده و تقاطع غیر همسطح نواب صفوی هم با سیاست‌گذاری و مصوبه کمیسیون عمران دوره ششم شورا شروع به کار کرده که از شهرداری می‌خواهیم افتتاح آن به زودی انجام شود. 

وی تصریح کرد: عدم اجرای تقاطعات باقی مانده و سایر اقدامات اصلاحی به منظور افزایش ایمنی این مسیر از سوی متولیان از سنوات گذشته تا به امروز سبب شده اقدامات صورت گرفته نقش یک درمان نصف و نیمه را داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز افزود: طی سالیان گذشته انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین شهرداری شیراز و راه و شهرسازی یکی از سازکارها برای ایمنی این مسیر بوده است، تفاهم نامه‌ای که بدون لحاظ کردن عمل به تعهدات متولی اصلی این مسیر پرتردد تنها تحمیل اجرای طرح.های ایمنی به مدیریت شهری بوده است هر چند که احداث کمربندی شمال شرقی شیراز به عنوان راه علاج این استخوان در زخم مانده است اما تا اجرای کامل این کمربندی باید مسیر فعلی با اجرای تقاطع شهید مطهری – کمربندی به صورت شفاف تعین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه رفع معارض رفوژ وسط کمربندی که در تفاهم نامه قبلی بر عهده اداره راه بوده باید بصورت شفاف قید شود، خطاب به استاندار فارس گفت: کمربندی شیراز تنها با تغییر نام و تحمیل هزینه‌ها به شهرداری شیراز ایمن نمی‌شود موضوعی که در دوره‌های قبل شورا و شهرداری شیراز نیز بر روند اجرای تعهدات توسط راه و شهرسازی پافشاری شده است تا نمایندگان مردم به وظایف خود در مقابل افزایش ایمنی مسیر دسترسی به شهرک جنوبی از حق شهروندان کوتاه نیایند.

اسکندری با بیان اینکه کمربندی شیراز هم اکنون دارای مشکلات عدیده‌ای از جمله نامناسب بودن آسفالت و در چندین نقطه از مسیر، نبود حفاظ در برخی نقاط، وجود دوربرگردان‌های خطرناک و حادثه‌ساز، نبود روشنایی کافی و کاهش دید در شب، عدم خط کشی مناسب یا وجود خط کشی‌های بی‌دوام روبه‌رو است که منجر به این می‌شود که سالانه جان بسیاری از شهروندان شیراز در سوانح ترافیک با خطر مرگ مواجه شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم سهم کمربندی شیراز تنها از ایمنی و ساماندهی یک تفاهم نامه یک جانبه نباشد چرا که حفظ جان شهروندان وظیفه تمام دستگاه و مطالبه جدی نمایندگان شورای اسلامی شهر شیراز است موضوعی که جزء مطالبات جدی استاندار فارس نسبت به رفع معضلات و در نهایت انجام اقدامات ایمنی در مسیر همکاری چند جانبه است.

محمدرضا هاجری، عضو شورای شهر شیراز نیز در نطق خود بر چابک‌سازی مدیریت واحد شهری تاکید کرد و اظهار داشت: در عرصه خدمات و تلاش‌های عملی، شورا و شهرداری جلودار است و سنگینی کار دیگر دستگاه‌ها را بر دوش می‌کشد و لازم است بخشی از اختیارات و بودجه‌های دیگر دستگاه‌های ترک فعل‌کننده به شهرداری انتقال تا تعادل و عدالت شهری بهتر و بیشتر رعایت و گسترش یابد.

وی با اشاره به گستردگی پرونده‌های کمیسیون ماده 100 در شهرداری گفت: این امر نشانه خوبی از رعایت اصولی فنی و شهرسازی ندارد و می‌بایست با تخلفات به صورت کاربردی و محکم‌تر برخورد شود همچنین درآمدهای کمیسیون ماده 100 نباید محور و اصل تأمین هزینه قرار گیرد بلکه باید منابع مالی پایدار، جایگزین شوند.

هاجری با اشاره و انتقاد از سگ گردانی در بوستان‌ها، خیابان‌ها و خودروهای گرانقیمت در شهر شیراز افزود: این موارد دیگر حالت طبیعی ندارد و امنیت و آسایش خانواده‌ها قربانی افرادی شده که به نام آزادی، بر روح و روان مردم سوهان‌کشی می‌کنند و با وجود آنکه در بوستان‌ها ورود سگ ممنوع است اما سگ‌گردانی به یک امر فراگیر تبدیل شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه شورای اسلامی مرکز تولید فکر و ایده‌های نو، ابتکاری و تازه است، بیان کرد: شورا محل بروز تضادهای داخلی نیست، محل پیروزی یا شکست در ورطه امور جناحی، باندی و سیاسی نیست، محل معطل و تحقیر کردن مردم پشت درب‌های بسته نیست و اگر اصلاح نشود، منافع شهر چوب حراج خورده، هزینه‌اش بیش از منافع خواهد بود.

عضو شورای شهر شیراز در پایان با بیان اینکه در کلانشهر شیراز، بسیاری از طرح‌ها به علت نداشتن قیر با مشکل مواجه شده است، بیان کرد: کمبود تولید قیر در ایران نداریم، اما دلال‌ها نمی‌گذارند توزیع قیر عادلانه و منطقی مدیریت شود. بهتر است به مافیای قیر پایان داده شود تا مردم لایق و شایسته، افتتاح طرح‌های عمرانی را مشاهده کنند.

انتهای پیام/424/ح

نظر شما