شناسهٔ خبر: 54522995 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

کمیته تحقیق کنگره امریکا نتایج تحقیقات پرونده یورش 6 ژانویه را منتشر کرد:

ترامپ کودتاچی است

صاحب‌خبر -
بنفشه غلامی/ ساعتی بعد از اینکه «دونالد ترامپ» حمله هوادارانش به ساختمان کنگره امریکا در 6 ژانویه 2021 را «بزرگ‌ترین جنبش تاریخ امریکا» دانست، کمیته تحقیق کنگره درخصوص این حمله که اندکی بیش از یک‌سال است، در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره این یورش است، نظر نهایی خود را صادر و رئیس‌جمهور سابق امریکا را متهم کرد با سازماندهی اعتراض‌ها تلاش کرده است، کودتایی در این کشور به راه اندازد.
به گزارش «نیویورک تایمز»، کمیته منتخب مجلس نمایندگان امریکا برای بررسی یورش 6 ژانویه در اولین جلسه رسمی استماع خود خبر داد، «ترامپ» در یک توطئه هفت مرحله‌ای تلاش کرد علیه یک انتخابات دموکراتیک آزاد و منصفانه کودتا کند. او با انتشار اطلاعات نادرست، به مردم امریکا دروغ گفت، تلاش کرد دادستانی امریکا را با خود همراه کند، تمام شواهدی را که ادعاهای دروغین او درباره وقوع تقلب را رد می‌کرد، نادیده گرفت، مقامات ایالتی و فدرال را تحت فشار قرار داد تا نتایج انتخابات را رد کنند، تیمی تشکیل داد تا در ایالت‌های مختلف برگه‌های رأی مشکل‌دار تهیه کرده و به کنگره ارائه دهند، اوباش را تشویق به یورش به ساختمان کنگره و حتی از اعدام معاون خودش حمایت کرد و کاری برای پایان دادن به خشونت‌ها نکرد.
به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، در این جلسه رسمی استماع که به صورت زنده در پربیننده‌ترین ساعت پخش تلویزیونی از شبکه‌های ماهواره‌ای روی آنتن رفت، از جزئیات تحقیقات در این پرونده رونمایی شد. بنا بر این گزارش، برگزارکنندگان این جلسه، پیش از هر صحبتی کار خود را با به نمایش در آوردن فیلم‌هایی مستند از یورش 6 ژانویه آغاز کردند. فیلم‌های مربوط به دوربین‌های امنیتی نشان می‌‌دادند، چگونه و با چه خشونتی حامیان «ترامپ» وارد ساختمان کنگره می‌‌شوند. همچنین بخشی از فیلم مستند تهیه شده نیز نشان می‌‌داد که شورشیان در واقع از «ترامپ» برای شورش خود خط گرفته‌اند و یکی از آنها با یک بلندگوی بسیار قوی در حال خواندن توئیتی از «ترامپ» برای سایر شورشیان است که در آن از «مایک پنس»، به خاطر پذیرش نتایج انتخابات 2020 و نپذیرفتن لغو انتخابات، انتقاد می‌‌کند. پس از آن نیز در تصاویری دیگر شورشیان 6 ژانویه دیده می‌‌شوند که شعار می‌‌دهند «پنس را اعدام کنید.»
 افشای علاقه ترامپ به شورش
پس از نمایش ویدیوهایی که وحشت 6ژانویه را به تصویر می‌‌کشیدند، تصاویری از پرسش و پاسخ‌ها با تعدادی از کسانی که در ارتباط با این پرونده احضار شده بودند و شمار کلی آنها به بیش از یکهزار نفر می‌‌رسید، پخش شد. در این تصاویر، شهادت برخی از نزدیکان به کاخ سفید دیده شد که همگی تأکید می‌‌کردند، ترامپ با وجود هشدارها، نمی‌خواست حمله به کنگره متوقف شود. «لیز چنی»، نایب رئیس کمیته بررسی و تحقیق مجلس نمایندگان امریکا که از معدود جمهوریخواهانی است که با این کمیته همکاری کرده است اطلاع داد، یکی از شاهدان اعلام کرده «ترامپ» بعد از اینکه از شعارهای شورشیان برای اعدام معاون خود با خبر شد، پاسخ داد: «شاید حامیان من حق داشته باشند و پنس لایق چنین چیزی باشد.». «چنی» در این جلسه همچنین خبر داد که «مک کارتی» بعد از آغاز حرکت شورشیان به سمت کنگره، تا چه حد وحشت زده شده بود و بعد از اینکه نتوانست ترامپ را متقاعد کند که مانع خشونت‌ها شود، با اعضای خانواده رئیس جمهور سابق امریکا تماس گرفت.
 دوستان ترامپ علیه ترامپ
نکته جالب در این جلسه این بود که در ویدیوهایی که از شهادت خانواده «ترامپ» به نمایش در آمد، دیده می‌‌شد، «ایوانکا ترامپ» و «جارد کوشنر»، دختر و داماد رئیس جمهور سابق امریکا خبر می‌‌دهند که آنها نیز به اتهامات تقلب که «ترامپ» به انتخابات 2020 امریکا وارد می‌‌کرد، اعتقادی نداشتند. علاوه بر آنها، «ویلیام بار»، دادستان کل سابق امریکا نیز به صراحت می‌‌گوید: «ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات چرند است.» و باز «ایوانکا» دیده می‌‌شود که می‌‌گوید: «به نظر ویلیام بار احترام می‌‌گذارم.» «جیسون میلر»، سخنگوی ترامپ و مسئول اطلاعاتی کمپین او در انتخابات نیز تأکید کرد که با «کلماتی کاملاً صریح» به وی گفته بوده که در انتخابات «می‌بازد». «الکس کانن»، وکیل کمپین ترامپ هم از کسانی بود که شهادت داد: «از اواسط نوامبر تا اواخر آن به میدوز (رئیس دفتر سابق ترامپ) اطلاع دادم که هیچ تقلب گسترده‌ای وجود ندارد.»  «مک کارتی»، نماینده ارشد جمهوریخواهان نیز که در جریان حمله به کنگره امریکا تماس‌های تلفنی مستقیمی با «دونالد ترامپ» داشت، در ویدیویی می‌‌گوید: «ترامپ مسئول یورش 6 ژانویه است.»
جلسه استماع روز پنجشنبه که از آن به عنوان نشستی تاریخی  یاد شده است، نشان داد که چگونه کمیته مجلس نمایندگان امریکا و البته «لیز چنی» که سال گذشته توسط «مک کارتی» از سمت رهبری حزب جمهوریخواه برکنار شد، در یک‌سال گذشته روی اعمال «ترامپ» در نخستین روزهای بعد از انتخابات 2020 متمرکز شده‌اند. به نوشته «نیویورک تایمز» در تاریخ 246 ساله ایالات متحده، هرگز هیچ کیفرخواستی علیه هیچ رئیس‌ جمهور امریکا مانند کیفرخواستی که پنجشنبه شب در جلسه کنگره ارائه شد، دیده نشده بود. در این جلسه ترامپ تنها به عنوان یک رئیس جمهور سرکش معرفی نمی‌شود، بلکه رئیس جمهوری توصیف می‌‌شود که متقلب و مستبد است و حاضر است قانون اساسی را نادیده بگیرد تا خود به قدرت برسد.

نظر شما