شناسهٔ خبر: 54521927 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

رویارویی بازار نهاده‌های دامی با افزایش هزینه‌های باربری

معاون وزیر جهاد کشاورزی در حالی مدعی این است که مشکلی در تامین نهاده‌های دامی وجود ندارد که به گفته فعالان بازار، در حال حاضر میزان موجودی جو مطلوب نیست و میزان هزینه‌های باربری آنچنان افزایش پیدا کرده است که باعث شده قیمت نهاده‌های دامی افزایش سرسام‌آوری داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این خصوص گفته می‌شود رانندگان برای حمل نهاده‌های دامی از بنادر جنوبی به مراکز استان‌ها،‌ همچنین تقاضای پشت بارنامه (کرایه اضافه) می‌کنند. این در حالی است که مطابق با قانون دریافت پشت بارنامه از صاحبان کالا ممنوع است. محمد قربانی می‌گوید تامین نهاده به میزان کافی انجام شده و از آنجایی که واردکنندگان همواره در حال تامین نهاده هستند، ذخایر خوبی در کشور وجود دارد. اما بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور اعلام می‌کند که تامین نهاده‌های مورد نیاز بازار منوط بر آن است که دولت سیاست‌های خود را تغییر دهد و برای تنظیم بازار کالاهای اساسی از پتانسیل بخش خصوصی بهره مناسبی ببرد.

با توجه به اینکه خشکسالی که در کشور اتفاق افتاده است، هنوز تخمینی از میزان برداشت جو هم وجود ندارد اما این امید وجود دارد که با همکاری بخش خصوصی، از این دوره گذر و به وفور جو خریداری و ذخیره کنیم چراکه گفته می‌شود جو روسیه یک ماه دیگر به بازار می‌آید و اگر واردات به درستی انجام شود، مشکل کمبود در بازار حل می‌شود و قیمت‌ها بعد از عرضه این محصول کاهشی می‌شوند.

میزان موجودی جو مطلوب نیست

بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور با تشریح آخرین وضعیت موجودی نهاده‌های دامی گفت: میزان موجودی جو مطلوب نیست. کسری لشکری اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه تامین ذرت مشکلی وجود ندارد و ذرتی که در بنادر و گمرکات تخلیه شده بیش از یک میلیون و ٣٠٠ هزار تن است ضمن اینکه در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام نیز باید مقداری ذرت وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مقداری ذرت نیز در راه داریم، افزود: با توجه به اینکه فصل برداشت ذرت برزیل نیز به تازگی آغاز شده و می‌توانیم از این کشور نیز ذرت تامین کنیم، بنابراین چالش زیادی در این حوزه نخواهیم داشت.

لشکری تاکید کرد که این مساله منوط بر آن است که دولت سیاست‌های خود را تغییر دهد و برای تنظیم بازار کالاهای اساسی از پتانسیل بخش خصوصی بهره مناسبی ببرد.

وی همچنین گفت: وضعیت موجودی جو مناسب نیست. در حال حاضر کل موجودی جو در سراسر کشور زیر ١٠٠ هزار تن است.

لشکری اضافه کرد: تنها خوش‌شانسی ما آغاز برداشت جو در کشور است، اما با توجه به خشکسالی که در کشور اتفاق افتاده است هنوز تخمینی از میزان برداشت نداریم. این فعال صنفی ادامه داد: با این حال محصولی که برداشت می‌شود جوابگوی نیاز کشور در چندماهی که به آغاز فصل برداشت کشورهای صادرکننده از جمله روسیه و برخی کشورهای اروپایی مانده، خواهد بود.

لشکری اضافه کرد: باید برنامه‌ریزی و ارز مورد نیاز را فراهم کنیم تا در زمان برداشت محصولات این کشورها خرید یک‌سال خود را انجام دهیم، چون اگر بخواهیم به تناوب خرید کنیم همچنان با مشکل مواجه خواهیم شد. وی درباره وضعیت کنجاله سویا نیز با بیان اینکه در این زمینه تاکید بر واردات دانه است، افزود: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین میزان واردات دانه از این کشور کاهش یافته بنابراین باید از کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل و آرژانتین واردات داشته باشیم.

لشکری به لزوم ایجاد تنوع در منابع تامین پروتئین دام و طیور اشاره و اضافه کرد: می‌توانیم از کنجاله کلزا، آفتابگردان و تخم پنبه نیز در این حوزه استفاده کنیم تا با کمبود مواجه نشویم.

نهاده‌های دامی با ارز نیمایی بارگذاری شدند

در حالی گفته می‌شود میزان موجودی جو مطلوب نیست و در زمینه واردات نهاده‌های دامی به پتانسیل‌های بخش خصوصی توجه نمی‌شود که در زمینه حمل‌و‌نقل نیز مشکلات زیادی وجود دارد. در این رابطه مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران گفت: رانندگان برای حمل نهاده از بنادر جنوبی به مراکز استان‌ها،‌ تقاضای پشت بارنامه (کرایه اضافه) می‌کنند. این در حالی است که مطابق با قانون دریافت پشت بارنامه از صاحبان کالا ممنوع است.

مجتبی عالی با بیان اینکه رقابت بین شرکت‌های واردکننده نهاده ایجاد شده است، گفت: ساداتی‌نژاد با هدف شکستن انحصار واردات نهاده دام و طیور، از سوی افراد خاص، فضا را باز و تشکل‌ها را وارد میدان کرد تا آنها خود اقدام به واردات نهاده کنند.

به گفته وی، مصوبه امنیت غذایی به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در بخش دام و طیور اجازه واردات نهاده را می‌دهد، تشکل‌ها نیز اقدامات اولیه برای واردات نهاده را انجام داده‌اند.

عالی، ورود تشکل‌ها به بحث واردات نهاده را جزو اقدامات دولت برای کنترل رانت در این بخش معرفی کرد و افزود: تشکل‌ها در این زمینه باید راهکار ارائه بدهند و با دولت همکاری کنند. مطابق با آخرین مصوبه امنیت غذایی، سامانه بازارگاه در اختیار اتحادیه سراسری دامداران قرار داده می‌شود و این اتحادیه مکلف به واردات نهاده‌ها و عرضه آن در کشور می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد که این افراد (انحصارگران واردات نهاده) نفوذ و قدرت بیشتری در این زمینه دارند و اجازه نمی‌دهند شرکت‌های وابسته به دولت در این زمینه ورود کنند.

وی با اشاره به مشکلات ایجادشده در زمینه ترخیص و حمل نهاده از بنادر جنوبی به مراکز استان‌ها، گفت: رانندگان برای حمل محموله‌ تقاضای پشت بارنامه (کرایه اضافه) می‌کنند این در حالی است که مطابق با قانون دریافت پشت بارنامه از صاحبان کالا ممنوع است. همین مساله باعث شده است روند حمل بار از بنادر جنوبی با کندی صورت بگیرد، به عنوان نمونه رانندگان برای جابه‌جای سویا از بنادر جنوبی کیلویی ۴۰۰ تومان پشت بارنامه می‌خواهند.

مشکلات در بنادر جنوبی زیاد است

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مشکلات در بنادر جنوبی زیاد است، افزود: کارمندان علاقه چندانی برای کار کردن از خود نشان نمی‌دهند و گرمی هوا را بهانه می‌کنند، همین مساله پیشبرد یک روال اداری را کند می‌کند و حداقل یک ماه زمان نیاز است که یک کار اداری پیش برود. این در حالی است که دام و طیور موجود زنده هستند و روزانه به خوراک نیاز دارند.

بنا به اظهارات عالی، نهاده‌ها در سامانه بازارگاه با ارز نیمایی بارگذاری شده‌اند. در حال حاضر نهاده موجود است و دامداران می‌توانند خرید کنند. وی تاکید کرد: تعزیرات حکومتی با همکاری وزارت کشاورزی تلاش دارد مانع احتکار کاه، یونجه، علوفه‌های خشبی و ذرت از سوی دلال‌ها شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران در پاسخ به این پرسش که رییس‌جمهور وزارت کشاورزی را ملزم به ذخیره‌سازی کالاهای اساسی کرده و آیا اقدامی در این راستا صورت گرفته است؟ گفت: نهاده‌ها جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود. از این رو محسن سلامی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ماموریت دارد که اقدام به ترخیص بارها از بنادر جنوبی ‌کند، هم‌اکنون روند ذخیره‌سازی کالاهای اساسی آغاز شده است.

وی با اشاره به بحران ۳۰روزه در تامین نهاده‌ها، تصریح کرد: جو روسیه یک ماه دیگر به بازار می‌آید و قیمت‌ها بعد از عرضه این محصول کاهشی می‌شوند. امیدواریم با همکاری بین بخش خصوصی و دولت از این دوره گذر و به وفور جو خریداری و ذخیره کنیم.

به گفته عالی، نهاده از روسیه، قزاقستان و برزیل وارد می‌شود. تحریم‌ها امکان مراودات پولی و بانکی را از ما گرفته است و بلای جان تولید و تولیدکنندگان شده است. اگر تحریم نبودیم می‌توانستیم به سهولت نیاز کشور را تامین و نیازهای خود را خریداری کنیم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامی در زمینه تهاتر نهاده انجام داده‌ایم؟ گفت: نامه‌نگاری‌های اولیه را انجام دادیم اما لابی‌های نفتی در این زمینه قدرتمند هستند. اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران توان و قدرت لازم برای معامله کردن با آنها را ندارد.

آذربایجان‌غربی ‌هاب نهاده‌های دامی می‌شود

در این خصوص همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی گفت: به دلیل بعد مسافت، میزان هزینه‌های باربری بسیار هنگفت است که این امر موجب شده قیمت نهاده‌های دامی افزایش سرسام‌آوری داشته باشد.

اکبر کرامتی با تاکید بر اینکه باید ساز‌و‌کارهای لازم برای تبدیل آذربایجان‌غربی به ‌هاب نهاده‌های دامی فراهم شود، اظهار کرد: برای حل این مشکل آذربایجان‌غربی می‌تواند نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را از طریق بندر مرسین ترکیه و از طریق شبکه ریلی در بازه زمانی کوتاه چهار تا پنج ساعته تامین کند که وارد‌کنندگان نهاده‌ها نیز برای این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند. کرامتی یادآور شد: تامین به موقع نهاده‌های دامی برای این استان با داشتن۸۴۰ واحد مرغداری و هفت زنجیره طیور و تولید سالانه ۱۱۰ هزار تن گوشت سفید مرغی از اهمیت فراوانی برخوردار است که مسوولان باید برای این امر سازوکار لازم را پیش‌بینی کنند.

نظر شما