شناسهٔ خبر: 54509605 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد

صرفه جویی ۱۴۵ هزار میلیارد تومانی در واردات نهاده

رئیس اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک گفت: با اصلاح نظام یارانه از محل واردات ۲۰ میلیون تن نهاده رقمی بالغ بر ۱۴۵ هزار میلیارد تومان صرفه جویی می‌شود.

صاحب‌خبر -

آقای فضل خرم گفت: در فروردین ۲۲۰ هزار تن نهاده برای دام روستایی عشایر و دام سنگین روستا در سامانه بارگذاری شده که سهم جامعه عشایری ۱۰۲ هزار تن از این میزان است.

به گفته او، مطرح شدن تولید قراردادی به دامدار و عشایر کمک می‌شود که دام در بازه زمانی ۵ ماهه به بازار عرضه شود تا تولیدکننده در چرخه تولید فعال بماند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایرانیان گفت: با اصلاح نظام یارانه و آزادسازی قیمت، صرفه جویی ۱۴۵ هزار میلیارد تومانی در واردات نهاده داریم و عرضه و تقاضا بازار را به تعادل می‌رساند، کما اینکه قیمت مرغ و تخم مرغ تعدیل شده است. طبق گفته دست اندرکاران بازار گوشت متوسط قیمت کنونی هر کیلو دام ۷۰ هزار تومان است، اما با اصلاح نظام یارانه و ازادسازی قیمت‌ها انتظار می‌رود که قیمت دستوری برای دام اعلام نشود و بازار تابع مکانیزم‌ عرضه و تقاضا باشد.

بنابر آمار اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایرانیان، ماهانه ۱۳۰ هزار تن نهاده دامی برای عشایر بارگذاری شده، در حالی که با وجود شرایط خشکسالی و کاهش یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی علوفه مرتعی میزان نیاز بیش از این رقم بوده است.

نظر شما