شناسهٔ خبر: 54507220 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

صدور قطعنامه شورای حکام و قطع دوربین های آژانس؛ تغییر مسیر مذاکرات وین و چشم انداز برجام

صاحب‌خبر -
صدور قطعنامه شورای حکام و قطع دوربین های آژانس؛ تغییر مسیر مذاکرات وین و چشم انداز برجام
خبرگزاری آریا- آیا تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران و قطع دوربین‌های فراپادمانی آژانس، مسیر مذاکرت وین را تغییر خواهد داد؟
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، در رأی‌گیری چهارشنبه شب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با 30 رأی موافق، 2 رأی مخالف روسیه و چین و 3 رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید.
جمهوری اسلامی ایران قبل از تصویب قطعنامه درباره تبعات آن به کشورهای غربی هشدار داده بود. بر همین اساس، سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای خبر داد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران قطع می‌شود.
در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش به تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا و تروئیکای اروپایی در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیانیه ای صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می نماید.
جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ 5 مارس 2022 ، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیجوجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در 15 دسامبر 2015 توسط شورای حکام بسته شد.
جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته همواره با آژانس همکاری سازنده ای داشته و انجام بخش قابل توجهی از بازرسی های آژانس در سطح جهانی در ایران موید این نکته است به گونه ای که کشورمان در حال حاضر از شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای در میان کشورهای عضو آژانس برخوردار است.
تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.
همانگونه که قبلا نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنهاست».

مسیر مذاکرات وین تغییر می کند؟
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه مدعی شد که اقدام اخیر ایران در متوقف کردن فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس، تاثیر منفی بر مذاکرات وین خواهد داشت.
«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه مدعی شد که اقدام ایران در توقف فعالیت برخی از دوربین‌های آژانس اقدامی منفی به شمار می‌آید.
وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «فعالیت‌های بازرسی به ایران کمک کرده و به این کشور فرصت اثبات این گفته را که چیری برای مخفی کردن در برنامه هسته‌ای خود ندارد، می‌دهد».
گروسی در ادامه سخنانش گفت که اقدام اخیر ایران بر مذاکرات وین تاثیر منفی خواهد داشت.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «ایران باید همیشه روی بازرسی‌های بی طرفانه و متعادل آژانس حساب کند، کاری که فقط آژانس می‌تواند آن را انجام دهد».
وی همچنین ابراز امیدواری کرده که در نزدیک‌ترین زمان ممکن بتواند به ایران سفر کرده و با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند.
گروسی گفت که از سرگیری مذاکرات توافق هسته‌ای ضروری بسیار مهم بوده و گزینه‌ بسیار منطقی به شمار می‌آید.

بیانیه جدید سه کشور اروپایی درباره برجام
انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه جدیدی از ایران خواسته‌اند اجرای پروتکل الحاقی را از سر بگیرد.
سه کشور اروپایی بامداد جمعه (20 خرداد/ 10 ژوئیه) بیانیه جدیدی درباره تحولات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و برجام منتشر کردند.
دولت‌های سه کشور اروپایی، با نادیده گرفتن قصور کشورهای غربی در به سرانجام رساندن مذاکرات وین در این بیانیه ادعا کرده‌اند: «ما- دولت‌های فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده- از آوریل 2021 به همراه سایر طرفهای برجام و ایالات متحده آمریکا با حسن نیت، به صورت فشرده با ایران برای احیای برجام مذاکره کرده‌ایم.»
تروئیکای اروپایی همچنین بار دیگر ادعاها درباره اینکه از مارس 2022 توافقی برای بازگشت به برجام میان طرف‌ها حاصل شده و بر روی میز قرار گرفته را تکرار کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «از مارس 2022 توافقی عملی که ایران را به پایبندی به تعهداتش در برجام و ایالات متحده را به توافق برمی‌گرداند بر روی میز قرار گرفته است.»
در ادامه آمده است: «ما از اینکه ایران از این فرصت دیپلماتیک برای به سرانجام رساندن توافق بهره نگرفته متأسفیم. ما از ایران می‌خواهیم الان این کار را انجام بدهد. ما آماده‌ایم توافق را به نتیجه برسانیم.»
سه کشور اروپایی در بیانیه خود تصریح کرده‌اند: «علی‌رغم این (آمادگی اروپایی‌ها برای به سرانجام رساندن توافق وین) ایران اکنون اقدام به نصب تعداد بیشتری سانتریفیوژ پیشرفته کرده و تصمیم خود مبنی بر اتمام تمامی اقدامات شفافیت‌ساز مرتبط با برجام را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.»
سه کشور اروپایی در ادامه تأکید کرده‌اند: «این، توانایی آژانس اتمی را برای بازگرداندن پیوستگی دانش خود در خصوص بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران، از جمله در خصوص تولید سانتریفیوژ به خطر می‌اندازد.»
تروئیکای اروپایی در بند پایانی گفته‌اند: «ما این اقدامات را و اینکه ایران نگرانی‌های شورای حکام آژانس را (که در قطعنامه‌ای با تأیید اکثریت قاطع مطرح شد) با کاهش بیشتر همکاری‌هایش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ می‌دهد، محکوم می‌کنیم.»
در ادامه آمده است: «این اقدامات تنها وضعیت را بدتر می‌کنند و تلاش‌های ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده می‌کند. چنین اقداماتی علاوه بر این بر تردیدها درباره تعهد ایران به دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز [در مذاکرات] هم می‌افزایند.»
سه کشور اروپایی تصریح کرده‌اند: «ما از ایران می‌خواهیم اجرای پروتکل الحاقی و تمامی تدابیر نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد، به تنش‌زایی هسته‌ای پایان دهد و فوراً توافقی را که برای احیای برجام بر روی میز است به نتیجه برساند.»

آمریکا آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام است
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برغم قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد این قطعنامه سیاسی است و واشنگتن آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام است.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توئیتر درباره تلاش های کشورش و متحدان اروپایی اش در تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: شورای حکام آژانس بین المللی اتمی پیامی بدون ابهام به ایران ارسال کرد مبنی بر اینکه ایران باید به تعهدات پادمانی تحت پیمان منع اشاعه سلاح های اتمی (ان پی تی) خود عمل کند.
نماینده دولت جو بایدن در امور ایران مدعی شد: این سیاسی نیست: به محض اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات فنی معتبر مورد نیاز خود را بدست آورد، شورای حکام نیازی به اقدام بیشتر در مورد این موضوعات نخواهد دید.
رابرت مالی ادامه داد: شورای حکام در مورد تعهدات پادمانی ایران که جدا از برجام است، اظهار نظر کرد. ما آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام هستیم. ایران باید تصمیم بگیرد که خواسته های خارج از برجام خود را کنار بگذارد و با توافقی که از ماه مارس در دسترس است، موافقت کند.
وی بدون اشاره به نقش کشورش در نقض برجام مدعی شد: ایران راهی برای خروج از بحران هسته‌ای که ایجاد کرده است، پیش رو دارد: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی و بازگشت به برجام، رفع نگرانی‌های فوری بین‌المللی در زمینه منع اشاعه هسته‌ای و رسیدن به رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا. انتخاب با آنها است.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و به رغم این اقدام تخریبی واشنگتن و متحدان اروپایی اش مدعی شد ایالات متحده آمریکا همچنان متعهد به بازگشت به برجام است .

نظر شما