شناسهٔ خبر: 54478128 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیریت گذر از پیک بار انرژی برق در تابستان پیش رو

جلسه "ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران استان آذربایجان شرقی" با هدف مدیریت گذر از پیک بار انرژی برق در تابستان پیش رو به ریاست استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

آقای خرم طی سخنانی با اشاره به بحران کمبود آب و برق در کشورمان در ایام گرم سال گفت: بنده معتقدم که مشکل بحران کمبود آب و برق در کشور ما قبل از اینکه سخت افزاری باشد، نرم افزاری است و متاسفانه مصرف ما در تمامی بخش‌ها اعم از خانگی، صنعت، تجاری، عمومی، کشاورزی و ... تقریباً بی حساب و کتاب و دارای الگوی مصرف مناسبی نیست و مصرف حامل‌های انرژی ما به شدت با استاندارد‌های جهانی بسیار متفاوت و در شرایط "بدمصرفی" است.

 ادارات دولتی باید برای رفع مشکل این بد مصرفی و بسط گسترده‌تر الگو‌های مدیریت مصرف، ابتدا از خود شروع و اجرا نمایند.

 ما باید در اقدامات پیشگیرانه، دقت نماییم در بخش صنایع، موضوع تولید و اشتغال دچار مشکل نشود و پرواضح است که تامین آب و برق مردم مخصوصاً در بخش خانگی، برای ما بسیار اولی‌تر است.

تعطیلی دو روزه اصلا مورد قبول ما نیست و باید مدیران ادارات برق، صمت و سایر ارگان‌های ذیربط، مدیریت پیک برق را طوری برنامه‌ریزی کنند که در ایام گرم سال، واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی یک یا نصف روز تعطیلی داشته و این مضیقه، در ایام تعطیل از جمله جمعه‌ها جبران گردد تا ایام گرم سال را بتوانیم بسیار مناسب‌تر در استان خودمان که یک استان مهم صنعتی و دارای توانمندی‌های تولید و اشتغال است، مدیریت و سپری نماییم.

 ساعات کار کلیه ادارات دولتی استان آذربایجان شرقی نیز از روز شنبه ۲۱ خردادماه تا اطلاع ثانوی از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۳:۳۰ خواهد بود.

آقای دکتر اسماعیل زاده مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان نیز ضمن ارائه گزارشی از سیمای کلی صنعت برق استان در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع نیروی برق، برنامه‌های وزارت نیرو و شرکت توانیر برای عبور موفق از پیک بار ایام گرم سال را تشریح کرد و گفت: بر اساس مطالعات کارشناسان صنعت برق، پیش‌بینی می‌کنیم مصرف برق امسال استان آذربایجان شرقی در شرایط اوج بار حدود ۲۲۰۰ مگاوات باشد که در شرایط ماگزیمم، حدود ۱۷۱۵ مگاوات چه از طریق نیروگاه‌های منطقه و چه از طریق شبکه سراسری در این ایام قابل تامین خواهد بود و مابقی که حدود ۴۸۵ مگاوات است، باید با برنامه‌های مدیریت پیک و برنامه‌های مشوق محور همانند سایر استان‌های کشور مدیریت و پیک سایی شود.

 نیاز مصرف برق در ایام اوج بار در تابستان برای سه استان تحت خدمات این شرکت (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل)  که طبق پیش‌بینی‌های ما، مصرف برق سه استان در ایام پیک بار به حدود ۳۸۰۰ مگاوات می‌رسد که ۵۷ درصد آن به دلیل گستردگی صنایع در استان آذربایجان‌شرقی مربوط به این استان می‌باشد، اما سقف تولید و تامین برق در این ایام برای سه استان مذکور به حدود ۳۰۰۹ مگاوات می‌رسد که حدود ۸۰۰ مگاوات باید با برنامه‌های صرفه جویی، مدیریت شود.

 عملکرد، تلاش‌ها و فعالیت‌های فنی این شرکت و شرکت‌های توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی و تبریز برای هوشمندسازی هر چه بیشتر و حفظ پایداری شبکه برق استان را نیز تشریح و برخی دستورالعمل‌های دولت برای مدیریت پیک برق تابستان سال جاری را بیان داشت.

در این جلسه همچنین، دکتر کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، مهندس هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری و مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، آب و فاضلاب استان، مدیرکل صمت، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان، مدیرکل هواشناسی استان و ... راه‌های همکاری، برنامه‌ها و حتی برخی اقدامات خود برای مدیریت گذر از پیک بار انرژی برق در ایام گرم سال جاری را تشریح نموده و پیرامون برخی موضوعات با حضور استاندار بحث و تبادل نظر کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما