شناسهٔ خبر: 54472358 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نیویورک تایمز: آمریکا در جمع‌آوری اطلاعات از جنگ یمن کوتاهی کرده است

نیویورک تایمز می‌گوید وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون در جمع‌آوری اطلاعات تلفات و سلاح‌های آمریکایی به کار رفته در جنگ یمن شکست خورده اند.

صاحب‌خبر -

بر اساس گزارش داخلی دولت آمریکا، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع این کشور در ارزیابی دو مورد مربوط به جنگ یمن شکست خورده اند. یکی تعداد غیرنظامیان یمنی که به خاطر حملات ائتلاف سعودی جان خود را از دست داده اند و دیگری استفاده از تسلیحات آمریکایی در این جنگ فاجعه‌بار.

به گزارش نیویورک تایمز، ائتلاف حملات مرگباری را با استفاده از جت‌های جنگی و مهماتی انجام داده است که عمدتاً توسط شرکت‌های آمریکایی با تأیید وزارت امور خارجه و پنتاگون تهیه و نگهداری می‌شده اند.

این گزارش دولت‌های اوباما، ترامپ و بایدن را در بر گرفته و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ را پوشش می‌دهد. این دومین گزارش مهم توسط یک آژانس آمریکایی است که کاستی‌های دولت را در جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در یمن بیان می‌کند. گزارش قبلی در در آگوست ۲۰۲۰ منتشر شد. در آن زمان،  بازرس کل وزارت امور خارجه در گزارشی اعتراف کرد  وزارتخانه در انجام اقدامات مناسب برای کاهش مرگ و میر غیرنظامیان کوتاهی کرده است.

مقامات گفته اند که یافته اصلی در گزارش جدید این است که وزارت امور خارجه و پنتاگون در جمع آوری داده‌ها و شواهد کافی در مورد تلفات غیرنظامیان یا نظارت بر استفاده از سلاح‌های ساخت آمریکا در جنگ یمن کوتاهی کرده اند. یک مقام پنتاگون گفت که آژانس‌های آمریکایی برای ارزیابی کشته‌ها به اطلاعات منبع  باز متکی هستند و پرسنل نظامی در یمن ندارند که بتوانند به مکان‌های حملات بروند.

گفتنی است، در یمن، تلفات غیرنظامیان در نیم سال گذشته دوباره شروع به افزایش کرده است. هرچند طی آتش بسی که از فروردین ماه آغاز شده تلفات رو به کاهش گذاشته است.

مقامات آمریکایی به شرط ناشناس ماندن در مورد این گزارش صحبت کرده اند چرا که هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است. گفته می‌شود این گزارش در دسته اسناد طبقه‌بندی شده قرار گرفته است. چندین مقام گفتند که نگرانند وزارت امور خارجه بتواند یافته‌های مهم را از طریق این فرآیند از مردم پنهان کند. در مورد گزارش قبلی که به تلفات غیرنظامیان پردخته بود، گفته شد که دفتر حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا در زمان مایک پمپئو، وزیر خارجه قبلی، بازرس کل این وزارتخانه را تحت فشار قرار داده تا یافته‌های عمده را در دسته اسناد طبقه‌بندی شده قرار دهد و بدینوسیله از انتشار آن جلوگیری کند.

بخش‌هایی از گزارش جدید دولت در حالی منتشر می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال برنامه ریزی سفر به عربستان است. هدف بایدن بازسازی روابط با این کشور اعلام شده؛ علیرغم اینکه وی قبلا در کمپین‌های انتخاباتی خود قول داده بود عربستان را به خاطر جنایات حقوق بشری و مخصوصا پرونده جمال خاشقچی، از سیاست خارجی آمریکا کنار بگذارد.

شایان ذکر است چندی پیش سازمان ملل متحد جنگ یمن را «بدترین بحران ساخته دست بشر» نامید.

نظر شما