شناسهٔ خبر: 54471797 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

تصویب برگزاری ۲ کنکور در سال؛ دروس عمومی حذف شد

صاحب‌خبر -

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور سه شنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ گفت: تاثیر کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ به ۴۰ درصد سابقه تحصیلیِ سال دوازدهم بر مبنای ۱۰ درسی است که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می شود و ضرایب خاص خود را دارد و ۶۰ درصد هم بر مبنای آزمون سراسری است.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در کنکور سال آینده تحولات اساسی را شروع می کنیم؛ همچنین دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می شود که از سال ۱۴۰۲ آغاز می شود و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد. آزمون اختصاصی برای دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی ۲ بار در سال برگزار شود و نتیجه آن برای ۲ سال معتبر است.

پورعباس با بیان اینکه داوطلبان به ۲ روش در دانشگاه ها پذیرش می شوند، ادامه داد: یک شیوه پذیرش فقط بر اساس سوابق تحصیلی بر مبنای معدل معمولی دانش آموزان است و هم اکنون ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها را شامل می شود.

نحوه اعمال تاثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی

وی درباره تاثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: منظور از تاثیر قطعی سوابق تحصیلی این است که نمره کنکور، تحت تاثیر سوابق تحصیلی بالا و پایین می رود. اگر داوطلب از سوابق تحصیلی خوبی برخوردار باشد، نمره کل را بالا می برد و حالت برعکس آن هم ممکن است رخ دهد.

پورعباس درباره برگزاری ۲ آزمون دروس اختصاصی در سال، گفت: داوطلب در ۲ آزمون دروس اختصاصی شرکت می کند و نمره هر کدام از آزمون‌ها که بالاتر بود، به عنوان ملاک پذیرش خود در دانشگاه اعلام می‌کند. نمره آزمون با نمره سوابق تحصیلی ترکیب و نمره کل ساخته می‌شود. بنابراین نمره کل، ملاک پذیرش نهایی است.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۱، تاکید کرد: امسال سوابق تحصیلی در آزمون تاثیر مثبت دارد؛ به این معنا که اگر داوطلبی نمره کنکور خوبی داشت، معدل نه تنها این نمره را پایین نمی‌آورد بلکه به بالا بردن نمره آزمون نیز کمک می‌کند.

معاون وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه سال آینده، زیر گروه ها حذف می شود، ادامه داد: بر این اساس، افراد بر مبنای یک نمره، انتخاب رشته می کنند. همچنین وزن دهی و ضرایب همه دروس کنکور در حوزه آزمون سوال های تخصصی و همه دروس آموزش و پرورش تغییر می کند که این امر باید به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو برسد.

منبع: همشهری آنلاین

نظر شما