شناسهٔ خبر: 54468462 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سفیر روسیه در ایران:

از ایران در شورای حکام دفاع می‌کنیم

جاگاریان گفت: برخی متاسفانه مدعی می‌شوند که روسیه می‌خواهد در مذاکرات مشکل ایجاد کند، در صورتیکه ما حتی از توافق ایران با آمریکا هم حمایت می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

سفیر روسیه در ایران در مورد پیش‌نویس کشور‌های غربی برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: روسیه از جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کند، روسیه همواره در کنار ایران بوده و خواهان رسیدن ایران به توافق است، اما برخی متاسفانه مدعی می‌شوند که روسیه می‌خواهد در مذاکرات مشکل ایجاد کند، در صورتیکه ما حتی از توافق ایران با آمریکا هم حمایت می‌کنیم.

لوان جاگاریان همچنین گفت: روسیه در سال ۲۰۱۵ نیز از توافق ایران با کشور‌های دیگر نیز حمایت کرد و هیچ‌گاه مخالف رسیدن توافق ایران با کشور‌های دیگر نیست.

تهیه پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران در شورای حکام زمانی مطرح شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که گزارش جدیدی درباره ایران آماده کرده است و پس از آن مطرح شد که گزارشی که قرار است در نشست این هفته شورای حکام بررسی شود و می‌گوید ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است.

پس از آن نیز آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان [تروئیکای اروپا]پیش‌نویس یک قطعنامه را برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهیه کرده‌اند. پیش‌نویسی که از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه محل توضیح دهد.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشومان در واکنش به احتمال ارائه پیش‌نویس قطعنامه به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای توسط قدرت‌های غربی در نشست هفته آینده شورای حکام، آن را «برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده» خواند و موجب «سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات» دانست.

این اقدام کشور‌های غربی به دلیل گزارش کارشناسان آژانس است که به تازگی ادعا کرده اند که میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران با ۹/۹ کیلوگرم افزایش به ۴۳/۱ کیلوگرم، یعنی به بیش از ۱۸برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جدید نیست و همان ارائه مطالب مدیرکل آژانس در پارلمان اروپا است گفته که آژانس دقت کند مسیری را که با سختی آمده‌ایم تخریب نکند.

همه این‌ها در حالی است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها چند روز مانده به جلسه شورای حکام آژانس در وین با موضوع برنامه هسته‌ای ایران جمعه به فلسطین اشغالی سفر و با نفتالی بنت دیدار کرد.

در این دیدار، ایران به «فریب جامعه جهانی با استفاده از اطلاعات نادرست و دروغ» متهم و بر همین اساس درباره «ضرورت بسیج جهان برای اقدام علیه ایران با استفاده از همه ابزار‌ها به منظور جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای» تاکید شد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «نفتالی بنت» هشدار داده که تل‌آویو «در صورت عدم موفقیت جامعه جهانی برای جلوگیری از برنامه اتمی در بازه زمانی مربوطه، حق اقدام و دفاع از خود را برای خود محفوظ می‌دارد».

سفر گروسی به فلسطین اشغالی در حالی انجام شد که مذاکرات لغو تحریم‌های وین از ۲۰ اسفند پارسال با اعلام جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متوقف شده است.

نظر شما