شناسهٔ خبر: 54462755 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گفتگوی وزیران دفاع ترکیه و روسیه درباره سوریه و اوکراین

خلوصی آکار و سرگئی شویگو وزیران دفاع ترکیه و روسیه درباره تحولات در مناطق شمال سوریه و صادرات غلات از اوکراین گفتگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز از آنکارا، وزارت دفاع ترکیه روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، خلوصی آکار و سرگئی شویگو وزیران دفاع ترکیه و روسیه در گفتگوی تلفنی درباره احتمال ایجاد یک کریدور به منظور صادرات غلات از اوکراین و آخرین تحولات در مناطق شمال سوریه گفتگو کردند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع ترکیه، خلوصی آکار و سرگئی شویگو در حالی تلفنی با هم گفتگو کردند که آنکارا و مسکو، خود را برای دیدار میان مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه دو کشور آماده می‌کنند.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مرز‌های دریایی مشترکی با روسیه و اوکراین در دریای سیاه دارد و آنکارا در تلاش برای میانجی گیری میان مسکو و کی یف در جنگ فعلی میان آنان است.

آنکارا از یک سو بر حمایت خود از کی یف تاکید و در عین حال، اعمال تحریم‌ها علیه مسکو را رد کرد. این در حالی است که روسیه و ترکیه از برخی طرف‌های درگیر در جنگ سوریه حمایت می‌کنند.

وزیران دفاع ترکیه و روسیه در حالی درباره تحولات مناطق شمال سوریه گفتگو کردند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دو هفته پیش اعلام کرد، آنکارا حملات نظامی جدیدی را در مناطق شمال سوریه با هدف مقابله با گروه «ی پ گ» (شاخه نظامی نیرو‌های موسوم به سوریه دموکراتیک) که ترکیه آن را سازمانی تروریستی می‌داند، انجام خواهد داد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع ترکیه، خلوصی آکار به سرگئی شویگو گفت، آنکارا در برابر اقدامات بی ثبات کننده در منطقه (شمال سوریه) پاسخ لازم را خواهد داد و ترکیه حضور تروریست‌ها (نیرو‌های موسوم به سوریه دموکراتیک) در منطقه را نمی‌پذیرد و با آن برخورد خواهد کرد.

در همین حال، دفتر وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد خلوصی آکار در گفتگو با همتای روس خود بر لزوم پایبندی به توافقنامه‌های قبلی در مناطق شمال سوریه تاکید کرد.

قرار است وزیران امور خارجه ترکیه و روسیه روز چهارشنبه در آنکارا با هم دیدار و درباره تحولات سوریه و تلاش‌هایی که با سرپرستی سازمان ملل برای گشودن یک کریدور امن برای انتقال محموله‌های غلات اوکراین صورت می‌گیرد، گفتگو کنند.

با آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در فوریه گذشته، صادرات غلات از اوکراین از طریق دریای سیاه متوقف شده که این مسئله نگرانی‌هایی را درباره بروز بحران غذایی در جهان ایجاد کرده است.

خلوصی آکار و سرگئی شویگو همچنین اقداماتی را که می‌توان درباره حمل و نقل امن غلات، گل آفتاب گردان و سایر فراورده‌های کشاورزی اتخاذ کرد، ​ مورد ارزیابی قرار دادند.

 

نظر شما