شناسهٔ خبر: 54460484 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نگاه عجیب کمیته انضباطی به تخلفات ورزشگاه تبریز

هواداران غایب پرسپولیس قربانی شدند

روزنامه جوان

حکم دیدار حساس و جنجالی تراکتور- پرسپولیس سرانجام بعد از سه هفته صادر شد. احکامی که با وجود تأخیر بسیار در اعلام آن باز هم جای بسی سؤال و تعجب داشت!

صاحب‌خبر -

حکم دیدار حساس و جنجالی تراکتور- پرسپولیس سرانجام بعد از سه هفته صادر شد. احکامی که با وجود تأخیر بسیار در اعلام آن باز هم جای بسی سؤال و تعجب داشت!
صدور رأی‌های غیرمنتظره در فوتبال ایران، نه داستانی تازه است، نه عجیب. با این وجود بریدن حکم برای ۲۶ هوادار محبوسی که نه موقعیت مناسبی داشتند و نه امنیت از آن دست اتفاقاتی است که تنها در فوتبال ایران می‌توان دید.
۲۰ روز زمان برد برای آنکه کمیته انضباطی فدراسیون در خصوص حاشیه‌های دیدار تراکتور – پرسپولیس به نتیجه برسد، آن‌هم در شرایطی که کمیته انضباطی موظف است ظرف مدت یک هفته تکلیف دیدار‌های برگزار نشده را مشخص کند، نه بعد از گذشت تقریباً سه هفته، نتیجه‌ای که بعد از گذشت مدت زمانی طولانی، علامت سؤال بزرگی هم با خود به دنبال داشته باشد.
اعلام احکام صادره پنج، شش روز بعد از مختومه اعلام شدن رقابت‌های لیگ برتر با توجه پایان رقابت‌های لیگ بیست و یکم و عدم تغییر در جایگاه دو تیم، کمترین حساسیتی در پی نداشت و تنها نکته قابل توجه تصمیمات گرفته شده از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به حکمی برمی‌گشت که به واسطه اندک هوادار انگشت‌شمار پرسپولیس در ورزشگاه یادگار امام برای تماشاگران این تیم بریده شد.
اعتراض سرخپوشان تبریزی و تهرانی به احکام صادر شده اتفاق روتینی است که بعد از صدور هر حکمی از سوی دو طرف محاکمه رخ می‌دهد. اعتراض‌هایی که در بسیاری از موارد وارد نیست، اما گاهی نیز بجاست، درست مانند اعتراض پرسپولیس در خصوص محرومیت تماشاگران این تیم به دلیل اتفاقات رخ داده در ورزشگاه تبریز.
۳ بر صفر شدن بازی به سود پرسپولیس کاملاً قابل پیش‌بینی بود، چراکه براساس قانون و آیین‌نامه انضباطی، ایجاد امنیت استادیوم (محل برگزاری مسابقه) به عهده میزبان است و در صورتی که داور به دلیل عدم امنیت در ورزشگاه بازی را نیمه‌تمام بگذارد، نتیجه ۳ بر صفر به سود میهمان اعلام می‌شود. با این حساب کاملاً مشخص بود که پرسپولیس برنده بازی خواهد بود و این حکم غیرمنطقی یا غیرمنتظره‌ای نیست، درست مثل حکمی که برای عالیشاه بریده شد. اگرچه تماشاگران میزبان با سنگ، بازیکنان حریف را نشانه رفته بودند، اما کاپیتان پرسپولیس هیچ حقی برای مقابله به مثل نداشت و رفتار او باعث تهییج بیشتر تماشاگران شد و قاعدتاً نیز اشتباه بود که باعث شد کمیته انضباطی محرومیت دو جلسه‌ای و نقدی ۶۰ میلیون تومانی برای این بازیکن ببرد. بدرفتاری سعید آقایی با مسئولان رسمی مسابقه نیز یک جلسه محرومیت تعلیقی و ۳۰ میلیون تومان جریمه برای او در پی داشت. محمد مسلمی‌پور و حامد پاکدل بازیکنان تراکتور و پرسپولیس هم به خاطر بدرفتاری در مقابل یکدیگر به ۲۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند که نه دور از انتظار بود و نه تصمیمی عجیب، حتی رأی به برگزاری بازی فصل آینده دو تیم در زمین بی‌طرف و جریمه نقدی تراکتور به عنوان میزبان هم جزو اتفاقات و تصمیمات روتین کمیته انضباطی بود که اعتراض به آن بیشتر به نوعی عادت می‌ماند و بس. اما تصمیم‌گیری در خصوص محرومیت تماشاگران پرسپولیس، آن‌هم در شرایطی تنها ۳۰ نفر بودند، نه فقط تعجب‌برانگیز است که می‌تواند حکمی ناعادلانه نیز باشد.
پرسپولیس در یادگار امام تبریز تنها ۳۰ تماشاگر انگشت‌شمار داشت که در موقعیتی نامناسب حضور داشتند که امنیت قابل قبولی هم نداشتند و بعد از پایان بازی نیز به دلیل شرایط و جو متشنج ورزشگاه محبوس شده بودند، ولی در کمال تعجب کمیته انضباطی بعد از ۲۰ روزی که زمان داشت برای بررسی مدارک و شواهد موجود در خصوص دیدار سرخپوشان تبریزی و تهرانی، حکم به محرومیت هواداران پرسپولیس در فصل آینده می‌دهد، آن‌هم در شرایطی که طبق قانون، مسئولیت نظم و انضباط تماشاگران تیم میهمان به تیم میزبان محول شده و جدا از آن تعداد تماشاگران پرسپولیس در این دیدار تا اندازه‌ای اندک بود که نه فقط می‌شد با دست شمارش کرد که به‌طور مشخص کوچک‌ترین سهمی در التهاب ایجاد شده در ورزشگاه نداشتند. اما به نظر می‌رسد تصمیم‌گیرندگان در کمیته انضباطی برای جلب رضایت حریف تبریزی و شاید هم متعادل کردن احکام صادره در کمال تعجب تصمیم به محروم کردن هواداران پرسپولیس گرفته‌اند. هوادارانی که عدم حضورشان در ورزشگاه نیز نتوانست آن‌ها را از تصمیمات عجیب کمیته انضباطی محفوظ بدارد.

نظر شما