شناسهٔ خبر: 54450781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سازمان‌ ملل خواستار مذاکره تل‌آویو و بیروت برای حل اختلافات گازی شد

سازمان ملل متحد در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی به میدان گازی «کاریش» لبنان، خواستار مذاکرات دو طرف برای حل اختلافات شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان ملل متحد از لبنان و رژیم صهیونیستی خواست تا از طریق مذاکرات، هر گونه اختلافات خود را حل‌وفصل کنند.

این سازمان اعلام کرد که از ورود کشتی به میدان گازی کاریش واقع در فاصله ۸۰ کیلومتری سواحل فلسطین اشغالی با هدف استخراج گاز در منطقه مورد مناقشه با لبنان، اطلاع دارد.

«استفان دوگاریک» سخنگوی رسمی سازمان ملل گفت که ما با دقت اوضاع را زیرنظر داریم و «یوانا ورونتسکا» هماهنگ‌کننده ویژه لبنان با مسئولان عالی‌رتبه این کشور در خصوص این مسئله در تماس است.

وی افزود که ما هر دو طرف اسرائیلی و لبنانی را به حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکرات تشویق می‌کنیم.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، دوگاریک با اشاره به توافق لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر چارچوب ترسیم مرز دریایی دو طرف که در ماه اکتبر ۲۰۲۰ اعلام شد، گفت که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در آن زمان گفت که این سازمان به طور کامل به حمایت از این روند پایبند خواهد ماند.

در همین ارتباط، هاچستین رئیس هیأت آمریکایی در مذاکرات غیر مستقیم برای ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی هفته گذشته با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان در کاخ بعبدا دیدار کرد. در این دیدار «دورتی شیا» سفیر آمریکا، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه و «ولید فیاض» وزیر انرژی لبنان نیز حضور داشتند.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آن است.

انتهای پیام/ص

نظر شما