شناسهٔ خبر: 54443442 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

خیز اسرائیل برای تصرف ثروت‌های دریایی لبنان

درحالی که مسئولان لبنانی تاکنون اقدام جدی برای دفاع از حقوق دریایی خود در آب‌های مشترک با رژیم صهیونیستی انجام نداده‌اند، اسرائیل اقدامات عملی خود برای بهره‌برداری در این منطقه را آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، درحالی که بعد از تعیین میانجی جدید آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهایی دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی صحبت‌هایی درباره احتمال ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم میان بیروت و تل‌آویو تحت نظارت آمریکا و سازمان ملل مطرح شده بود، اما شواهد نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها قبل از روشن شدن تکلیف این پرونده درحال اکتشاف و حفاری در منطقه مورد مناقشه هستند.

در همین راستا روز یکشنبه یک کشتی متعلق به شرکت «انرژین» یونان که برای رژیم صهیونیستی کار می‌کند وارد منطقه مورد مناقشه با لبنان در میدان گازی «کاریش» شد. این اقدام اسرائیل با واکنش و اعتراض مقامات لبنانی همچون «میشل عون» رئیس جمهور، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر، «موریس سلیم» وزیر دفاع و نیز مقامات حزب‌الله همراه بوده و آن را تجاوز به حریم دریایی لبنان و نقض قطعنامه‌های بین‌المللی دانستند.

با توجه به هشدارهای مکرری که اخیرا حزب‌الله و سید «حسن نصرالله» دبیر کل این حزب مطرح کردند مشخص بود که صهیونیست‌ها قصد تحریک‌آفرینی در منطقه دریایی مورد مناقشه با لبنان را دارند.

البته اکتشاف و حفاری در منطقه مورد مناقشه لبنان و فلسطین اشغالی قبل از ترسیم مرزها، اقدامی تکراری از جانب اسرائیل است و این رژیم طی ده سال گذشته نیز بارها شروع به حفاری و بهره‌برداری از منابع دریایی مدفون در منطقه مذکور کرده بود. این درحالی است که لبنانی‌ها با وجود نیاز اقتصادی شدید، اجازه هیچ تحرکی برای استفاده از ثروت‌های دریایی خود که در منطقه مورد مناقشه واقع شده را ندارند.

اما به نظر می‌رسد که این بار تل‌آویو با حمایت واشنگتن در تصمیم خود برای بهره برداری از منابع دریایی در آب‌های مشترک با لبنان جدی است. میدان کاریش یکی از مخازن عظیم گازی در این منطقه محسوب می‌شود و طبق ارزیابی‌های شرکت‌های نفتی و گازی اسرائیل بیش از 1.5 تریلیون فوت مکعب گاز در این میدان وجود دارد.

شایان توجه است که سران صهیونیست تا این لحظه هیچ واکنش رسمی درباره اقدامات خود برای حفاری در میدان کاریش نداشته‌اند و سعی دارند وانمود کنند که ورود کشتی شرکت یونانی به این میدان یک مسئله عادی بوده و میدان کاریش اصلا در منطقه مورد مناقشه با لبنان واقع نشده و نیازی به توضیح درباره تحرکات تل‌آویو جهت حفاری در میدان مذکور وجود ندارد.

همچنین کارشناسان و رسانه‌های اسرائیلی که نماینده این رژیم برای اظهار نظر درباره اتفاقات اخیر در مرزهای دریایی با لبنان محسوب می‌شوند نیز اعلام می‌کنند که اسرائیل بنا به نیاز اقتصادی خود شروع به اکتشاف گاز در میدان کاریش کرده و این میدان صرفا در مجاورت منطقه مورد مناقشه بوده و بخشی از این منطقه به شمار نمی‌رود.

این درحالی است که اخیرا رژیم صهیونیستی توافق‌نامه‌های متعددی با کشورهای اروپایی جهت صادرات گاز از دریای مدیترانه امضا کرده و به نظر می‌رسد که حفاری و تولید گاز در میدان کاریش در راستای همین هدف قرار داد. از طرف دیگر به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها به میدان گازی «قانا» که متعلق به لبنان است نیز چشم دوخته‌اند. در همین چارچوب «آموس هوکستاین» میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزها در سفری که طی دو ماه گذشته به بیروت داشت به مقامات لبنانی پیشنهاد داد که در ازای حفاری در خط 23 از میدان قانا عقب‌نشینی کنند. او حتی پیشنهاد حفاری و بهره برداری مشترک لبنان و اسرائیل در منطقه مورد مناقشه را نیز مطرح کرد.

علت این امر در وهله نخست به نیت اصلی تل‌آویو و واشنگتن یعنی کشاندن لبنان به مسیر عادی سازی با رژیم صهیونیستی برمی‌گردد و در وهله بعدی مربوط به ثروت‌های عظیم گازی میدان قانا است. اما در شرایطی که اسرائیلی‌ها تقریبا سازوکار حفاری در منطقه مورد مناقشه را آغاز کرده‌اند، مسئولان لبنانی هیچ اقدام عملی و جدی انجام نداده و صرفا به اعتراض و محکومیت‌های زبانی اکتفا می‌کنند.

کارشناسان اسرائیلی نیز می‌گویند عاملی که تاکنون مانع تحرک جدی این رژیم برای استفاده از منابع دریایی در منطقه مورد مناقشه شده، ترس از رویارویی نظامی با حزب‌الله بوده است. به همین دلیل اکنون نیز صهیونیست‌ها به شکل تدریجی و محتاطانه در صدد نفوذ در منطقه آبی مشترک هستند. 

در این بین خطری که مقامات لبنانی خواسته و ناخواسته آن را نادیده می‌گیرند این است که اگر اقدام واقعی برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی در آب‌های مشترک انجام ندهند عملا لبنانی‌ها را از ثروت‌های عظیمی که می‌تواند موجب خروج این کشور از بحران اقتصادی بزرگ خود شود، محروم می‌کنند.

متاسفانه تعلل برخی مقامات لبنانی و تسلیم شدن آنها در برابر دیکته‌های آمریکا تاکنون ضربه‌های زیادی به منافع لبنان در ایستگاه‌های مختلف وارد کرده و پرونده ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی نیز از جمله همین ایستگاه‌هاست. حزب الله بارها تاکید کرده که آمادگی مواجهه با هر سناریویی جهت دفاع از ثروت‌های دریایی لبنان را دارد و اگر این کشور نتواند از منابع دریایی خود بهره برداری کند اسرائیل نیز اجازه هیچ اقدامی در منطقه مورد مناقشه را ندارد.

اما در هرحال اینکه لبنان بتواند به شکل رسمی از حقوق خود در آب‌های مشترک با فلسطین اشغالی دفاع کند، وابسته به مواضع مقامات و دولت این کشور است که اگر قصد واقعی برای تامین منافع لبنان را دارند باید در کنار مقاومت و همسو با مواضع آن در مقابل توطئه‌های دشمن باشند.

نظر شما