شناسهٔ خبر: 54435828 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گروسی: طرفدار یا مخالف قطعنامه ضد ایران نیستم

لندن – ایرنا – رافائل گروسی روز دوشنبه در حاشیه نشست شورای حکام تصریح کرد که در مقام مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طرفدار یا مخالف قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گروسی این مطلب را در نشست خبری با خبرنگاران در وین مطرح کرد و افزود که تصمیم‌گیری درباره قطعنامه در حیطه اختیارات اعضای شورای حکام است.

وی با تکرار این ادعا که توضیحات ایران درباره مواد اتمی پیدا شده در سه مکان اعلام نشده به لحاظ فنی معتبر نبوده است، مدعی شد که مسائل پادمانی در این زمینه باقی مانده است. مدیرکل آژانس برهمین اساس گفت: ما همیشه باید تا زمانی که بتوانیم این موضوع را روشن کنیم ادامه دهیم. من راه دیگری نمی بینم. وی ادعا کرد که «این مسائل از بین نمی روند. حل نمی شوند و روشن نمی شوند».

گروسی در پاسخ به سووالی درباره هشدار ایران درباره صدور قطعنامه شورای حکام عنوان کرد که در این زمینه پیش‌داوری نمی‌کند اما مدعی شد که تضعیف همکاری‌ها به سود کسی نیست.

انتظار گروسی از رژیم صهیونیستی برای پیوستن به پیمان ان‌پی‌تی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که انتظار دارد اسرائیل به پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) ملحق شود اما این قدرت را ندارد دولتی را به اتخاذ این تصمیم وادار کند.

وی گفت: من معتقدم هر کشوری باید ان‌پی‌تی را امضا کند، از جمله اسرائیل، اسرائیل یکی از معدود کشورهای جهان است که تصمیم گرفته‌ است ان‌پی‌تی را امضا نکند.

گروسی درباره سفرش به تل‌آویو هم گفت: به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بسیار مهم است، من با همه صحبت می کنم. من باید این کار را انجام دهم. من نمی توانم با برخی صحبت کنم و با برخی دیگر نه.

وی ادعا کرد که سفر او از آن جهت مهم است تا با کسانی که علاقه خاصی به فعالیت‌های آژانس دارند یا مسائل مهمی را در این زمینه مطرح می‌کنند گفت‌وگو کند. مدیرکل آژانس با این حال ادعا کرد که حامل پیامی در سفر به فلسطین اشغالی نبوده و «سرگرم کاری است که باید انجام دهد». گروسی در عین حال اظهار داشت پیام او به سران صهیونیستی این بوده که بگذارند آژانس کارش را انجام دهد.

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی مربوط به این که آیا در سفر به فلسطین اشغالی درباره ادعاهای رژیم صهیونیستی در خصوص اسناد هسته‌ای ایران بحث شد، گفت: خیر، درباره دسترسی ایران به گزارش‌های محرمانه آژانس گفت‌وگویی با مقام‌های اسرائیلی نداشته‌ام.

وی با اشاره به این که این موضوع مربوط به 15 سال پیش بوده است، گفت: از آن زمان حفاظت از اطلاعات محرمانه به طور چشمگیری افزایش یافته است.

تا حل مسائل پادمانی به مذاکره با ایران ادامه می دهیم

گروسی درباره گزارش اخیر آژانس درباره اختلافات پادمانی با ایران گفت:‌ ما باید این مسئله را به رسمیت بشناسیم که به نتیجه دلخواه دست پیدا نکردیم و فکر می‌کنم که گزارش من کاملاً با عکس روشن و واضح بود. 

وی افزود: من تلاش کردم که در گزارش شفافیت داشته باشم و کاملاً واضح و مشخص است که به چه دلیل ما معتقدیم که آن چه که به ما گفته شد، از نظر فنی معتبر نبوده است و اطلاعات مورد نظر ارائه نشده است.

گروسی گفت: قطعاً تا زمان روشن شدن این موضوعات باید به مذاکرات با ایران ادامه دهیم. راه دیگری برای شفافیت وجود ندارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرچند تلاش می‌کرد اینگونه وانمود کند که از قطعنامه علیه ایران دفاع نمی‌کند اما اظهار داشت که در پایان نشست این دوره شورای حکام، تکلیف اختلافات پادمانی با ایران باید روشن شود.

وی گفت: ما باید به همکاری با ایران ادامه دهیم اما آن چه که از آن‌ها (ایران) دریافت کردیم، کافی نبوده است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم رو به جلو برویم. 

گروسی مدعی شد مسئله‌ای که در این جا وجود دارد این است که ایران باید همچنان به همکاری با ما ادامه دهد و همانطور که می‌دانید یک برنامه (هسته‌ای) جاه‌طلبانه دارد و هم‌اکنون اظهارات آنها زیر سؤال است زیرا خلاءها و تردیدهایی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است. بنابراین فکر می‌کنم به نفع ایران باشد که این موضوعات (باقیمانده و غیرشفاف) را برطرف کند تا بتوان به مسیر ادامه داد و به غیر از این راه دیگری برای صداقت وجود ندارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها درباره دسترسی ایران به مواد کافی برای ساخت سلاح اتمی ادعا کرد: ممکن است ظرف چند هفته یا چند ماه ایران، به این مواد دست پیدا کند. وی با این حال تاکید کرد که  فعالیت‌های غنی‌سازی ایران محرمانه نیست و آژانس از فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران آگاهی دارد و آن را بازرسی می‌کند.

گروسی همچنین درباره اظهارات «بنی گانتس» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی مبنی بر این که ایران سرگرم تأسیسات زیر زمینی تازه‌ای در نطنز است، گفت که از نظر او این موضوع تازه‌ای نیست «زیرا علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌تر گفته بود که قصد دارد، تأسیسات زیرزمینی بیشتری برای نصب سانتریفیوژهای بیشتری بسازد».

در نشست خبری امروز گروسی محور عمده سووالات مربوط به سفر نامبرده به فلسطین اشغالی در آستانه نشست شورای حکام، پرونده هسته ای ایران و قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا بود. گروسی در اظهارات خود تلاش می‌کرد تا جانب بی طرفی را حفظ کرده اما از نحوه اظهاراتش پیدا بود که ضمن حمایت از تداوم گفت‌وگو با ایران، مخالف قطعنامه پیشنهادی غرب نیست.

به گزارش ایرنا، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.این چهار کشور همچنین گفته‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.

جمهوری اسلامی ایران اقدام واشنگتن و سه کشور اروپایی را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات وین خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگوی روز جمعه با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز با بیان اینکه حل و فصل مسائل پادمانی با ایران به مرحله پایانی رسیده خواستار ملاقات مجدد با مقامات ایرانی شد. وی افزود: لازم داریم که مسائل بین ایران و آژانس حل و فصل شود.

نظر شما