شناسهٔ خبر: 54433649 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

گروسی به سیم آخر زد

مهر تایید صهیونیستها بر اقدام ضد ایرانی آژانس

سفر آشکار رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرزمینهای اشغالی ،فرضیه تاثیرپذیری مطلق و فراسازمانی وی و دیگر مقامات آژانس از تل آویو را مورد

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سفر آشکار رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرزمینهای اشغالی ،فرضیه تاثیرپذیری مطلق و فراسازمانی وی و دیگر مقامات آژانس از تل آویو را مورد تایید قرار داده است. 

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس  با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  که پنچ شنبه 12 خرداد ماه وارد تل آویو  شده بود، دیدار کرد. وی طی این دیدار که در تل آویو انجام شد، ضمن هشدار در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی را به «فریب دادن جامعه جهانی» متهم کرد.در این میان، رافائل گروسی کمترین اعتراضی بابت وجود حداقل دویست سلاح هسته ای در اراضی اشغالی و عدم پیوستن رژیم اشغالگر قدس به ان پی تی مطرح نکرد و صرفا جزئیات نقشه سیاسی و غیر حقوقی آژانس در خصوص صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام را برای صهیونیستها تشریح کرد. این سفر گروسی، نقطه ای تاریک در حیات حقوقی آژانس و بیانگر ماهیت سیاسی سازمانی است که قاعدتا وظیفه آن باید صیانت از حقوق حقه اعضای خود باشد. 

نخست رژیم صهیونیستی  در حالی در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر به دولت‌های جهان هشدار می‌دهد و در مورد توقف آن سخن می‌گوید که تنش‌ها بر سر این برنامه پس توقف گفت‌وگوهای احیای برجام در وین به شدت اوج گرفته است. تل آویو مهم ترین نقش را در این معادله ایفا کرده است. رایزنی های پنهان و آشکار صهیونیستها با بازیگران آمریکایی و اروپایی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به وضوح نشان می دهد که تل آویو پررنگ ترین نقش رادر توقف مذاکرات وینو اتخاذ مواضع غیرسازنده آمریکا و اتحادیه اروپا ایفا کرده است. با این حال، در خصوص آژانس این ماجرا به مراتب تلخ تر بوده و به وضوح نشان می دهد که یک سازمان بین المللی به صورت مطلق از ماهیت و کارکرد خود عدول کرده است.

رافائل گروسی پس از سفر سه هفته پیش خود به ایران با گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا دیدار و در مورد مجهولات  ادعایی و غیر مستند در فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بویژه یافتن رد اورانیوم غنی‌شده در مکان‌ها اعلام نشده از سوی دولت تهران، شدیدا ابراز نگرانی کرد! این موضع گروسی،اسم رمز عملیات روانی و رسانه ای  مشترک آژانس، غرب و رژیم اشغالگر قدس علیه ایران بوده است. گروسی در حالی راهی تل آویو شده است که مقامات رژیم صهیونیسستی  به صورت علنی در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای را تایید یا رد نکرده‌اند. با این حال ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در یکی از اظهارات جنجالی خود اذعان کرد که اسرائیل دارای 200 بمب هسته ای می باشد. هرچند صهیونیستها اکنون به «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای»، (NPT) نپیوسته اند،  اما توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، را تهدید جدی برای امنیت کشور خود تلقی می کند و با آن شدیدا مخالف است. 

در هر حال، سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیدار وی با نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس که  در آستانه برگزاری نشست شورای حکام صورت گرفته است، علنا پرده از بازی گروسی در زمین تل آویو بر می دارد. در سال 2019 میلادی و در نخستین سال حضورگروسی در مسند مدیری کلی آژانس، شاهد صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه کشورمان بودیم .این قطعنامه در حالی صادر شد که جمهوری اسلامی ایران  در پاسخ به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و بدعهدی مطلق اروپاییان در تامین منافع اقتصادی حداقلی کشورمان در برجام، روند کاهشی تعهدات برجامی خود را وفق سند توافق آغاز کرده بود. با این حال، مقامات آژانس بدون توجه به این واقعیات و با هدف تقویت مؤلفه‌های فشار حداکثری علیه کشورمان دست به چنین اقدام سیاسی و غیرسازنده زدند.

درهر حال، صدور قطعنامه ضد ایرانی آژانس در حالی صورت می گرفت که حدود و ثغور مطالبات پادمانی آژانس در قبال حل و فصل موارد ادعایی مطروحه از سوی این نهاد مشخص شده و جمهوری اسلامی ایران نیز درچارچوب همکاری های تعریف شده، به این موارد پاسخ داده است. تهران بارها اعلام کرده است که در صورت عدم احیای توافق هسته ای و رفع تحریمهای ضد ایرانی، هرگز زیر بار مطالبات فراپادمانی آژانس نخواهد رفت. این قاعده در حال حاضر و حتی در صورت تصویب نهایی قطعنامه شورای حکام علیه کشورمان نیز به قوت خود باقیست.

نظر شما