شناسهٔ خبر: 54425911 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان و نوآموزان استان کردستان برای سال تحصیلی 1402-1401 اعلام شد

از سوی اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش کردستان، دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان و نوآموزان برای سال تحصیلی 1402-1401 اعلام شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، کامیل محمدی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات استان با اعلام این خبر از تشکیل ستاد ثبت نام در سطح اداره کل و شهرستانها و مناطق تابعه و تعیین اعضای ستاد به منظور هماهنگی و برنامه ریزی جهت اجرای مطلوب فرایند ثبت نام دانش آموزان با شعار« ثبت نام عادلانه، متوازن و آسان » خبر داد .

وی برنامه ریزی ، سازماندهی و اجرای فرایند ثبت نام از طریق تشکیل جلسات توجیهی- تبیینی برای مدیران و عوامل اجرایی مدارس، محدوده بندی مدارس، تمهید مقدمات و تشکیل تیم های نظارتی را از مهم ترین اقدامات ستاد ثبت نام شهرستانها و مناطق نام برد و گفت: محدوده جغرافیایی ثبت نام در مدارس بر اساس تراکم جمعیتی و ظرفیت مدارس با هدف توزیع متوازن جمعیت دانش آموزی باید به صورت دقیق ( حتی الامکان در قالب نقشه ) ، ابلاغ و در معرض دید مراجعین در ادارات و مدارس قرار گیرد.

محمدی از راه اندازی کارگروه نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان مطابق شرح وظایف تعیین شده، با هدف سازماندهی گروه های نظارتی به منظور تحقق پوشش صددرصدی بازدید از مدارس و نظارت مستمر بر فرایندثبت نام خبر داد و گفت: کارگروه تشکیل شده علاوه بر این اقدامات، وظیفه اطلاع رسانی مناسب و جامع از قوانین، مقررات و حقوق متقابل (مربوط به ثبت نام)را به دانش آموزان و اولیاء آن ها را بر عهده خواهد داشت.به طور کلی تمامی فرایندهای نظارتی و آگاه سازی، پاسخگویی به شکایات و برخورد یا تشویق عوامل مرتبط به ثبت نام دانش آموزان از طریق کارگروه نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان پیگیری خواهد شد.

وی افزود : مشخصات اعضای ستاد ثبت نام دانش آموزان و نوآموزان استان و شهرستان به همراه شماره تلفن دبیرخانه ستاد منطقه و استان و همچنین سامانه رسیدگی به شکایات وزارت متبوع به نشانی اینترنتی  http://shekayat.medu.ir    به مدارس اعلام و باید در محل تابلوهای اطلاعاتی (مدارس و اداره) نصب گردد.

 رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش استان هم چنین گفت: وضـعیت واحدهای آموزشی از نظر جنسیت، نوع مدرسه، دوره تحصیلی، تعداد پذیرش ثبت نام، تعداد کلاس های ورودی و سایر مورارد باید قبل از شروع فرآیند ثبت نام مشخص و پس از تصمیم گیری و انجام برنامه ریزی های لازم، از طرق مقتضی به مدارس تابعه اطلاع رسانی شود.

 وی با اشاره به اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: پایگاه های سنجش باید از طریق اداره آموزش و پرورش استثنایی استان به تعداد کافی تعیین و در اسرع وقت به اولیاء دانش آموزان معرفی شده و نظارت مستمر بر عملکرد آن ها توسط تیم نظارتی موضوع بند3 معمول گردد.

 محمدی در ادامه اظهار داشت : هم چنین باید هماهنگی لازم با فرمانداری ها جهت تسهیل ثبت نام دانش آموزان فاقد مدارک هویتی و اتباع خارجی مطابق ضوابط و مقررات انجام شود.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به تمهید مقدمات برای ایاب و ذهاب دانش آموزان پرداخت و گفت: لازم است، تدابیر مناسب جهت تشکیل کارگروه ماده 18 (سرویس های حمل و نقل دانش آموزی) در سطح منطقه و ساماندهی لباس فرم دانش آموزان مطابق دستورالعمل ابلاغی و با راهبری موضوع توسط انجمن اولیا و مربیان مدارس و بر اساس معیارهای مندرج در ماده 85 آیین نامه اجرایی مدارس صورت پذیرد.

 دبیر ستاد ثبت نام استان با بیان اینکه مسـئولیت ثبت نام دانش آموزان بر عهده مدیران مدارس می باشد، تصریح کرد،   ضروری است در این خصوص به گونه ای برنامه ریزی و اقدام شود تا با حضور فعال مدیران و توجیه دقیق عوامل اجرایی مدارس، فرآیند مزبور در جهت کاهـش نگرانی و رعایت اصـل تکریم دانش آموزان و اولیاء گرامی صورت پذیرد.

 محمدی با تاکید بر اینکه ثبت نام دانش آموزان تمام پایه های تحصـیلی در مـدارس دولتی عادی و هیات امنائی بدون برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه، لحاظ شرط معدل و سایر قیود مغایر با ماده 41 آیین نامه اجرایی مدارس بوده و صرفاً می بایست براساس محدوده جغرافیایی داوطلب صورت پذیرد، اظهار داشت : ثبت نام دانش آموزانی که والدین آنها هر دو شاغل هستند، در مدرسه نزدیک به کار هریک از والدین بلامانع است.علاوه بر این، هر گونه مصاحبه یا آزمون برای پذیرش دانش آموزان در دوره های ابتدایی و پایه هفتم دوره متوسطه اول در مدارس غیردولتی نیز ممنوع است.

 وی هم چنین در توضیح بیشتر این بخش گفت: مدارس هیات امنایی از نوع مدارس دولتی بوده و لذا از قوانین و مقررات مربوط به این گروه از مدارس پیروی خواهد کرد. لیکن در صورت عدول حجم متقاضیان واجد شرایط از ظرفیت ثبت نام تعیین شده، استفاده از ابزارهای استاندارد با تایید ستاد نظارت بر ثبت نام استان جهت غربالگری افراد قابل بررسی و اعمال خواهد بود و هم چنین ثبت نام از هنرجویان هنرستان ها و مدارس خاص بدون لحاظ محدوده جغرافیائی و بر اساس ضوابط و دستورالعمل های مربوطه صورت خواهد پذیرفت.

 رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در بخش پایانی سخنان خود گفت: دریافت هر گونه وجه در قالب شـهریه، کمک هزینه تحصـیلی و اخذ تعهدات مالی به اسـتثناء وجوه تعیین شده مجاز (بیمه حوادث و کتب درسی) در فصل ثبت نام و در مدارس دولتی (عادی- هیات امنایی) ممنوع می باشد.

 وی افزود : میزان شـهریه در مـدارس مجـاز به دریـافت آن می بایست مطابق دستورالعمل های تعیین شده در تابلوی اعلانـات مدرسه و در معرض دیـد اولیا و مراجعین نصب و فهرست پرداخت کننـدگان با ذکر مشـخصات کامل و تعیین دقیق مبلغ دریافتی به صورت تاییـد شده جهت ارائه به ناظران و بازرسان در دسترس قرار گیرد، دریافت وجوه اختیاری مربوط به کمک های مردمی، فعالیت های فوق برنامه، سرویس ایاب و ذهاب و ... با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان مدرسه و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه پس از شروع سال تحصیلی امکان پذیر خواهد بود و در نهایت اینکه دریافت وجه نقد در تمام مدارس دولتی (خاص و عادی) و غیر دولتی ممنوع است.

وی به زمان ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی 1402-1401 نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی از هفته اول خرداد آغاز و ثبت نام دانش آموزان سایر پایه های تحصیلی نیز بعد از برگزاری امتحانات نوبت خرداد ماه و اعلام نتایج انجام خواهد شد، گفت: به جهت لزوم مدیریت منابع مالی و سرمایه انسانی، ضروری است به گونه ای برنامه ریزی شود که تمامی ثبت نام ها حداکثر لغایت تاریخ 31 مرداد ماه 1401  به اتمام رسیده و میزان مشخصی از ظرفیت ثبت نام مدارس (مطابق برآوردها) به دانش آموزان قبول شده در شهریور ماه اختصاص یابد.

  محمدی ادامه داد : ثبت نام کلیه دانش آموزان ورودی دوره های مختلف تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی به صورت حضوری و از طریق سامانه سیدا (sida.medu.ir) و با مسئولیت مدیر مدرسه انجام می شود. علاوه بر این، ثبت نام میان پایه ها پس از برگزاری امتحانات نوبت دوم و اعلام نتایج نهایی در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه انجام خواهد شد و الزام دانش آموزان میان پایه به حضور در مدرسه به دلایلی نظیر دریافت کارنامه، ثبت نام برای سال بعد و ... ممنوع می باشد.

وی در پایان، ایجاد انسجام و هماهنگی در ستادهای ثبت نام، شناسایی بهتر و سریعتر موانع و نارسایی ها و به کار بستن راه حل های موثر در راستای اجرای صحیح قوانین و مقررات، ارتباط اخلاق مدارانه، صبورانه و منطبق بر قانون عوامل ثبت نام با مراجعین و اولیاء دانش آموزان، اهتمام ویژه بر جذب حداکثری جمعیت دانش آموزی لازم التعلیم و جلوگیری از بازماندگی تحصیلی و استقرار هر چه مطلوب تر شعار " ثبت نامی عادلانه، متوازن و آسان" را از اهداف و انتظارات غایی مورد نظر در فرآیند ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی 1402-1401عنوان کرد .

 

نظر شما