شناسهٔ خبر: 54422405 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

روزنامه جوان

تأخیر در اعمال افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان، اتفاق جدیدی نیست، مثلاً در سازمان تامین اجتماعی سابقه این تأخیر تاریخی تا انتهای فصل هم می‌رسد. برای صندوق بازنشستگی کشوری نیز چنین تأخیر‌هایی در سال‌های گذشته ثبت شده است.

صاحب‌خبر -

تأخیر در اعمال افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان، اتفاق جدیدی نیست، مثلاً در سازمان تامین اجتماعی سابقه این تأخیر تاریخی تا انتهای فصل هم می‌رسد. برای صندوق بازنشستگی کشوری نیز چنین تأخیر‌هایی در سال‌های گذشته ثبت شده است. تأخیر دو ماهه در واریز افزایش حقوق بازنشستگان، وزرای رفاه و اقتصاد را هفته گذشته به کمیسیون اقتصادی مجلس کشاند. در آن جلسه، وزیر اقتصاد وعده داد تا نیمه خرداد افزایش حقوق بازنشستگان در هیئت وزیران نهایی شود. از این‌رو روز گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۱۰ تا ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق‌ها خبر داد و گفت: «افزایش حقوق بازنشستگان از خرداد‌ماه اعمال می‌شود و مابه‌التفاوت حقوقشان برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز در ماه‌های تیر و مرداد واریز خواهد شد.»
دولت سیزدهم پس از افزایش بی‌سابقه حقوق کارگران در اسفند‌ماه (۵۷ درصدی) در افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی رکورد دیگری ثبت کرد. با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در اواخر اردیبهشت و افزایش هزینه‌های زندگی، بازنشستگان بیش از سایر اقشار جامعه در انتظار افزایش حقوق امسالشان بودند. برخی ترافیک کاری هیئت دولت و برخی دیگر چالش تأمین بار مالی و برنامه اصلاحات ارز ترجیحی را دلیل این تأخیر عنوان می‌کردند.
براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، افزایش مستمری مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی هر سال به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. امسال به دلیل مشغله دولت و پیاده‌سازی طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، تصمیم‌گیری برای افزایش حقوق بازنشستگان دو ماه به تعویق افتاد. اواخر هفته گذشته سرانجام هیئت وزیران افزایش ۴/۵۷ درصدی را برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی مصوب کرد. این مصوبه در حالی است که بازنشستگان در سال‌های گذشته چنین افزایش حقوقی نداشته‌اند. علاوه بر این با مصوبه دولت کسانی که در سال ۱۴۰۰ کمترین حقوق (۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) را می‌گرفتند بیشترین افزایش حقوق را برای سال جاری خواهند داشت و کسانی که حقوق بازنشستگی‌شان بیش از ۲۰ میلیون تومان بوده در سال جاری افزایش حقوق کمتری خواهند داشت.
براساس قانون باید حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد. وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹/۱۲/۱۴۰۰ حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱، ۵۷ درصد بود. از این‌رو همین درصد افزایش نیز برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به تصویب رسیده است.
در این خصوص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با رسانه ملی، جزئیاتی از افزایش حقوق امسال بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی اعلام کرد.
حجت‌الله عبدالملکی با تأکید بر اینکه دلیل تأخیر دو ماهه در تعیین افزایش حقوق بازنشستگان مشغله هیئت دولت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها بود، گفت: «دولت مردمی، معیارش خدمت‌رسانی به مردم، به‌منظور افزایش رفاه توده مردم با رویکرد عدالت است. از این‌رو ضمن افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق، عدالت نیز برقرار شده و افرادی که بیشترین حقوق را در سال گذشته می‌گرفتند کمترین درصد افزایش را داشته‌اند.»
وی تصریح کرد: «در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کارافتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۴/۵۷ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد. در رابطه با مستمری از کارافتادگان جزئی و نیز سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.»
رشد ۱۰ درصدی صندوق‌ها
عبدالملکی ادامه داد: «با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در تمامی صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. همچنین به منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به‌صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.»
وی با اشاره به زمان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: «با توجه به تصویب مصوبه در هیئت وزیران، افزایش حقوق بازنشستگان از خرداد‌ماه انجام خواهد شد. ضمن اینکه مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز در ماه‌های تیر و مرداد واریز می‌شود.»
وزیر رفاه ادامه داد: «افزایش صورت گرفته برای حقوق بازنشستگان و کارگران با رقم ۴/۵۷ درصد حداقل‌بگیران، سایر سطوح ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان بی‌نظیر است. در همین ارتباط حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سال جاری کمتر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نخواهد بود. به عنوان مثال افرادی که سال گذشته ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتند با افزایش ۲ میلیون و ۳۰۰ تومانی، در سال جاری حدود ۶ میلیون تومان حقوق خواهند گرفت و افرادی که سال گذشته ۹ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند، امسال با افزایش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی، حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ تومان حقوق خواهند گرفت.»
وی تأکید کرد: «همچنین دهک‌های بالاتر به نسبت دهک‌های پایین افزایش حقوق کمتری خواهند داشت. به عنوان مثال افرادی که سال گذشته ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند امسال با افزایش ۱۰ درصدی حقوقشان حدود ۲۲ میلیون تومان خواهد بود.»
وی افزود: «مصوبه امسال در حالی است که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۰، حدود ۳۹ درصد و سال ۹۹ حدود ۲۶ درصد بود. در خصوص سایر صندوق‌های بازنشستگی نیز در سال جاری افزایش ۱۰ درصد حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده است.»
در افزایش حقوق سال‌های گذشته عدالت رعایت نمی‌شد
وزیر رفاه با برجسته کردن دو ممیزی در افزایش حقوق بازنشستگان، یعنی افزایش ۵۷ درصدی حقوق و رعایت عدالت در افزایش حقوق‌ها گفت: «در سال‌های قبل در افزایش حقوق بازنشستگان، عدالت رعایت نمی‌شد. کسانی که حدود ۲۰ میلیون تومان در سال ۹۹ حقوق می‌گرفتند در سال ۱۴۰۰ افزایش ۵/۵ میلیون تومانی داشتند، در حالی که حداقل‌بگیران مبلغ افزایش حقوقشان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. به عبارت دیگر دهک‌های بالاتر چهار تا پنج برابر دهک‌های پایین افزایش حقوق برایشان اعمال می‌شد که دور از عدالت بود.»

نظر شما