شناسهٔ خبر: 54359342 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس پژوهشگاه «نبأ» در گفت‌وگو با ایلنا:

مصوبه پارلمان عراق راه را بر تمام تلاش‌های رژیم صهیونیستی بست/ تأثیر مثبت قانون جرم‌انگاری بر کشورهای دیگر از دستاوردهای آن است

استاد دانشگاه و رئیس پژوهشگاه استراتژیک «نبأ» در عراق تاکید کرد که مصوبه اخیر پارلمان درباره جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با اسرائیل، فضای مثبتی را برای امنیت منطقه ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

«هاشم الکندی» استاد دانشگاه و رئیس پژوهشگاه استراتژیک «نبأ» در عراق در تشریح تصویب قانون جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی در پارلمان این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: قانون جرم انگاری رابطه با اسرائیل هر گونه تعامل مستقیم و غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی را برای عراقی‌ها ممنوع کرده است. این قانون مؤید یا مؤکد قانون گذشته در ارتباط با ممنوعیت رابطه با اسرائیل است.

الکندی افزود: طرح این قانون را گروهی از نمایندگان پارلمان ارائه کردند و به مدت سه هفته در پارلمان مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه تحت عنوان جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تصویب شد.

وی گفت:«این یک قانون الزام‌آور و کامل است که ایرادها و اشکال‌های قانون گذشته را ندارد و فقط محدود به موارد جاسوسی نیست بلکه هر گونه رابطه فرهنگی، سیاسی و امنیتی و اقتصادی و نظامی با اسرائیل را جرم می داند.

این کارشناس برجسته عراقی در ادامه گفت: قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی با استقبال گسترده‌ای در پارلمان مواجه و سرانجام نیز تصویب شد. اهمیت این قانون این است که در زمان مناسبی اتخاذ شده است؛ درست زمانی که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و دوستان آنها در حاشیه خلیج‌فارس تلاش می‌کردند تا عراق را به جرگه عادی‌سازی بکشانند. در این راستا هم به شیوه‌های تطمیع و هم به اعمال فشار و نفوذ به برخی از طرف‌های سیاسی متوسل شدند. در نتیجه تصویب این قانون راه را بر تمام تلاش‌ها بست و به وضوح اعلام کرد که عراق مخالف عادی‌سازی است، اکثریت مردم این کشور رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند و حامی مردم فلسطین باقی می‌مانند.

الکندی گفت: از جمله مواردی که طی آن تلاش شد عراق را به سمت عادی‌سازی سوق دهد، برخی کنفرانس‌هایی بود که در گوشه و کنار برگزار می‌شد، مانند همان کنفرانسی که در اربیل عراق در سپتامبر گذشته برگزار شد. آنها تلاش کردند عراق را وارد این داستان کنند ولی به محض اینکه ماهیت این کنفرانس بر ملا شد با مخالفت شدید مواجه شد و در نتیجه حتی کسانی که به صورت پنهانی از این مسأله حمایت می‌کردند، موضع مخالف نشان دادند. بنابراین اگر هر کسی بخواهد در آینده تمایل برای عادی‌سازی نشان دهد، این قانون مانع خواهد شد.

وی درباره واکنش آمریکا به مصوبه پارلمان عراق گفت: آمریکا در بیانیه‌ای که وزارت خارجه این کشور صادر کرد، نسبت به این قانون اعتراض و آن را یهود ستیزی توصیف کرد بلکه حتی به طور ضمنی به تحریم و اینکه موقعیت عراق در منطقه را دستخوش تغییر می‌کند، تهدید کرد.

این استاد دانشگاه عراق گفت: همه این تلاش‌ها حتی تلاش دوستان آمریکا در داخل عراق به نتیجه‌ای ختم نشد و قانون اکنون تصویب شده است و امکان دور زدن آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد که برخی ملاحظات در این قانون وجود دارد مثلا در رابطه با سفرهای زیارتی که این موضوع را خیلی پوشش نداده است. در حال حاضر نیز برخی تحرک‌ها برای لغو یا حذف این بندها انجام شده است. همه مردم عراق تاکید می‌کنند که باید در این بندها تجدید نظر شده و هیچ مسامحه‌ای در این زمینه صورت نگیرد تا امکان سوء استفاده از آن‌ها سلب شود.

الکندی درباره نتایج مصوبه پارلمان برای عراق گفت: این قانون می‌تواند وضعیت داخلی عراق را بهبود ببخشد و همه گروه‌های سیاسی را به اجرای قانون ملزم کند از جمله اینکه باعث نشود عراق منشأ آسیب رساندن به کشورهای همسایه شود. شاید عده‌ای تا کنون به این موضوع پایبند نبوده‌اند و برای مثال عناصر موساد و جاسوس‌های اسرائیلی در اربیل پناه داده شدند. حضور آنها در اربیل به جمهوری اسلامی ایران آسیب وارد کرد و برخی شخصیت‌های ایرانی ترور شدند؛ چنانکه ایران اسناد مرتبط را ارائه کرد البته اقلیم کردستان این موضوع را تکذیب کرد اما پس از حمله موشکی ایران به مقر موساد در اربیل مشخص شد که این مسأله واقعیت داشته است. بنابراین بر اساس این قانون آنها هم مجبور به پایبندی و اجرای آن می شوند.

وی درباره پیامدهای قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با اسرائیل برای عراق گفت: ممکن است که این قانون بهانه و دستاویزی برای اسرائیل برای انجام اقداماتی علیه عراق و اعمال فشار بر آن شود و حتی عملیات‌های ترور انجام دهد همان طور که در گذشته نیز چنین اتفاق هایی چندین بار به ویژه علیه حشد الشعبی رخ داد اما این موضوع باعث نمی شود اراده مردم عراق سست شود.

این تحلیلگر برجسته عراقی درباره آثار و نتایج مثبت این مصوبه در منطقه و جهان افزود: بله تصویب جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با اسرائیل در پارلمان عراق می‌تواند انگیزه و تشویقی برای حرکت مشابه در کشورهای دیگر و تصویب چنین قوانین در پارلمان‌های آنها باشد و در واقع یکی از دستاوردهای این قانون به شمار رود. یمن، تونس، کویت، لبنان و بسیاری دیگر از کشورهای جهان حتی سودان می‌توانند تحت تاثیر پیام‌ها و فضاهای مثبت تصویب این قانون در پارلمان عراق قرار بگیرند.

 

نظر شما