شناسهٔ خبر: 54351749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

امیرعبدالهیان تاکید کرد

امیرعبداللهیان: روسیه مانع توافق هسته‌ای نبوده و نیست

وزیر امور خارجه کشورمان جزئیات مذاکرات خود با مقامات روسیه در جریان سفرش به این کشور بعد ار شروع جنگ اوکراین را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست هم‌اندیشی سیاست‌خارجی متوازن در مکتب امام خمینی(ره) در ایام ارتحال امام خمینی (ره) گفت: در راستای دکترین مبتنی بر دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند دولت سیزدهم به ذکر چند نکته در رابطه با یان دکترین و اندیشه های امام در سیاست خارجی اشاره می‌کنم تا به عنوان سرمشق بتوانیم حداکثر بهره وری را به عمل بیاوریم.

وی افزود: در اندیشه سیاسی امام از زمان مخالفت امام با موضوع کاپیتلاسیون مطرح شد که نقطه عزیمتی به تصویر کشیده شد که آن نفی و رد سلطه گری بود و این چیزی بود که در سیاست خارجی ایران چه در عهد حضرت امام و چه در سه دهه گذشته توسط مقام معظم رهبری به خوبی مدیریت شد و کشور در این مسیر حرکت کرد و لذا امروز ما مصادیق فراوانی در راستای این حرکت بزرگ و تاریخی امام داریم که نقطه عزیمت در اندیشه سیاسی معظم له است و می‌توانیم آثار آن را تبیین کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه توجه به شعار و عمل به موضوع نه شرقی و نه غربی که در کشور با نقدهایی همراه شده است، تصریح کرد: وقتی سخن از نه شرقی نه غربی می گوییم‌، چیزی که در قانون اساسی ایران به صراحت بیان شده و دقیقا کتیبه‌ای که در سر در وزارت خارجه ایران قرار داده شده است؛ منظورمان انزوا طلبی و نفی شرق و غرب نیست و در سیاست خارجی دولت سیزدهم به صراحت این را تبیین کردیم که آنچه هدف اصلی است عدم وابستگی به شرق و غرب است

امیرعبدالهیان تاکید کرد: ما بعد از اینکه رویکرد نگاه به آسیا با اولویت همسایگان را در دولت جدید طرح کردیم، برخی نقدهایی را وارد کردند که بعضی از آنها بسیار تند است که شما به سمت روسیه و چین حرکت می کنید و این دقیقا در تعارض با استقلال سیاسی ایران است.

وی با اشاره به سفر خود به روسیه بعد از جنگ با اوکراین گفت: به دلیل اینکه یک ابهام در روند مذاکرات برای لغو تحریم‌ها حاصل شده بود و طرف‌های اروپایی به ما اعلام کردند روسیه حتی در صورت رسیدن به یک توافق مورد تایید ایران به دلیل تبعات و تحولات ناشی از جنگ‌ اوکراین از توافق هسته ای حمایت نخواهد کرد، بلافاصله تماسی با آقای لاوروف داشتم و بعد از چند روز به مسکو سفر کردم و با هم ملاقات کردیم.

وی با اشاره به مذاکراتنش با وزیر امور خارجه روسیه گفت: در ان سفر  به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را بیان کردیم  که ما در سیاست خارجی خود کاملا مستقل عمل و بر اساس منافع ملی خود حرکت می‌کنیم و انتظار ما این است که در مسیر گفتگوها هر زمانی که به توافق رسیدیم، همانگونه که از ابتدا روسیه از اول همراهی کرده است باز هم نقش سازنده ایفا کند و اضافه کردیم که در مسیر منافع ملی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در مجموع گفتگوها این اطمینان را بدست آوردیم که این حدس و گمان برخی کشورهای غربی به ما منتقل کردند نمی‌تواند مورد توجه جدی قرار گیرد و به صراحت در کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد.

وی با اشاره به رویکرد وزیر خارجه روسیه بیان داشت: لاوروف برخلاف ادعاهای دروغین طرف‌های غربی تاکید کرد در هر نقطه‌ای که ایران اعلام کند محتوای توافق مورد تایید است، روسیه بلافاصله در کنار دیگر کشورها حمایت خود را اعلام خواهد کرد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه هیچ خدشه‌ای در این نگاه اصولی در اندیشه سیاسی امام ره پایه ریزی شده بود به وجود نیامده است و این سیاست نه شرقی نه غربی البته سیاست استفاده از هر انچه را که در راستای منافع ملی وجود دارد چه در غرب چه در شرق مورد توجه جدی  است. ما وقتی میگوییم سیاست خارجی متوازن در چارچوب اندیشه های امام راحل، مقام معظم رهبری و قانون اساسی است. نگاه و تاکید ویژه داریم که زیر سلطه غرب و شرق نخواهیم بود اما مبتنی بر منافع با هر دو طرف روابط منطقی و تعامل لازم را خواهیم داشت. 

وی با اشاره به دیگر نکات اندیشه امام در سیاست خارجی گفت: تاکید بر مسیر استقلال جمهوری اسلامی ایران از دیگر نکاتی است که تاکید ویژه‌ای بر روی آن وجود دارد؛ توازن بخشی به سیاست خارجی ایران در زمانی که دو بلوک شرق و غرب جهان را درگیر سیاسیت های جاه طلبانه کرده بودند، حضرت امام یک مسیر سومی را پیش روی ما قرار  دادند که این مسیر خلق پویایی متفاوت در مسیر سیاست خارجی ایران کرد و هویت جدیدی را در مباحث بین الملل بر روی ساختار و کارگزار بنا گذاشت که ما در عرصه عمل به اندیشه های امام در سیاست خارجی، از این فرصت بزرگ در چهار دهه گذشته توانستیم استفادع کنیم و امروز با افتخار بتوانیم از کلیدواژه استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران با عزت یاد کنیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید به نگاه عمیق معظم له و تولید گفتمان مبتنی بر اصول سه گانه؛ عزت حکمت و مصلحت افزود: مسیر برای ادامه کار ما با اندیشه امام راحل بازتعریف شد؛ موضوعاتی که حضرت امام در سیره عملی خودشان و انچه که من از وزرای دوره ایشان شنیدم در توصیه‌هایشان پایبندی به توافق و تعهدات بین المللی است. 

امیرعبداللهیان با مخاطب قرار دادن مقامات کاخ سفید تصریح کرد: در مذاکرات وین مکثی ایجاد شده است؛ به دلیل اینکه موضوع تحریم ها و عمده آن تحریم های یکجانبه اتخاذ شده از طرف آمریکا، مذاکرات و رفت و امد پیامهای ما ازطریق نماینده اتحادیه اروپا به صورت non paper جریان دارد و کمتر هفته ای است که یک یا دو پیام میان ایران و آمریکا برای رفع ابهامات و موانعی که در مسیر چگونگی برداشتن تحریم ها وجود دارد را انجام میدهیم. 

امیرعبداللهیان با اشاره به حضور خود در کنفرانس امنیتی مونیخ یادآور شد: در این کنفرانس اعلام شد که مقامات آمریکایی علاقمند به دیدار و گفتگوی مستقیم با وزیر امور خارجه ایران هستند و در پیامشان این بود برای به جلو بردن مذاکرات گفتگو کنیم؛ ما در پاسخ گفتیم طرف آمریکایی باید در عمل نشان دهد پیامی را که مکررا بایدن از طریق وزرای خارجه منطقه و اروپایی اعلام میکند که حسن نیت دارم و روش اقای ترامپ را قبول ندارم این را باید در عمل نشان دهد؛ ما باید یک چشم اندازی از تفاوت رویکرد و عملکرد بایدن نسبت به بایدن باید در عمل ببینیم. 

وی افزود: به رابط اعلام کردم به وزیر خارجه آمریکا و یا کامالا هریس اعلام کند که چرا شما مکررا می‌گویید که تعهدی نمیدهیم که دولت بعدی آمریکا توافق را اجرا کند؟!

امیرعبداللهیان گفت: به رابط گفتم به مقامات آمریکایی بگویید اگر قرار است بعد از شما یه گروه شورشی در کاخ سفید مستقر شود لطفا به ما اطلاع دهید که حتی اگر یک گروه شورشی هم حاکم شوند بر مبنای حقوق بین الملل باید به تعهدات و توافقات بین المللی پایبند باشند. این جمله از لحاظ حقوقی و سیاسی قابل قبول نیست که یک دولت مستقر بیاید به یک توافقی برگردد اما قبل از بازگشت به توافق بگوید من تعهدی به دولت بعدی ندارم. 

وی ادامه داد: شاید با نگاه به واقعیت‌های ساختار آمریکا برای برخی قابل قبول باشد اما ما با صراحت گفتیم نسبت به تعهد پایبندیم. دولت قبلی جمهوری اسلامی توافق برجام را پذیرفت و به آن پیوست؛ دولت جدید جمهوری اسلامی ایران علی رغم اینکه منتقدین جدی نسبت به برجام وجود دارد؛ هیچ جا اعلام نکردیم که برجام را در دولت جدید نمی‌پذیریم، آن را کنار بگذاریم و بیاییم در مورد یک توافق جدید صحبت کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: لذا همه گفتگوهای ما در بهترین حالت به همان نقطه برجام برمیگردد و این هم یکی از نکاتی است که منتقدین به ما ایراد می‌گیرند که چرا شما در بهترین حالت به برجام برمیگردید؟ ! بالاخره این یک تعهد بین المللی است که جمهوری اسلامی ایران تا آخرین لحظه پای این تعهد ایستاده است و زمانی که مجلس، دولت را ملزم کرد، اتفاقات جدیدی افتاد و ما در گامهایی عقب نشینی کردیم از آنچه که باید انجام می‌شد در یک عمل متقابل. 

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: این سیره حضرت امام که همواره تاکید داشتند به توافقات بین‌المللی پایبند باشید یک نگاه مترقی در ذهن حضرت امام بود که فراروی ما قرار دارد. حضرت امام در حوزه اندیشه‌های تقریبی نقش بسیار مهمی در جهان اسلام و بین امت مسلمان ایجاد کردند. ما امروز در عرصه سیاست خارجی خودمان را موظف می‌دانیم با تمسک به این اندیشه و با پیروی از تاکیدات مقام معظم رهبری در چارچوب این نگاه، سیاست خارجی را به پیش ببریم.

وی افزود: در حوزه مشی حضرت امام هم بگو‌یم برای ما در همه عرصه‌ها از جمله حوزه سیاست خارجی شجاعت حضرت امام یک انگیزه و فرصت قوی را ایجاد کرده و مسیر خیلی بزرگی را در نظام بین‌المللی و نظام سلطه کنونی ایجاد کرده که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بر پایه استقلال و عزت، منافع کشور و امنیت ملی کشور را  در بهترین سطح خودش پیش ببرد. حساسیت امام نسبت به مقدسات اسلامی را هیچگاه فراموش نمی‌کنیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به فتوای تاریخی امام خمینی در دفاع از حرم مسلمین و اندیشه‌های ناب اسلامی در موضوع سلمان رشدی گفت: این فتوا موجب یک تحول و خیزش بزرگ در امت اسلامی شد و توجه ایشان به موضوع قدس و فلسطین که امروز بعد از چهار دهه همه اندیشمندان بزرگ در جهان و جهان اسلام بر این مسئله تاکید دارند که تاکید بر موضوع فلسطین و آزادسازی قدس از موضوعات مهمی بود که در نگاه امام احیا شد و ادامه یافت.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پایان یاداور شد: امام درباره روابط خوب با کشورهای اسلامی و همسایگان که اولویت سیاست خارجی دولت کنونی است، جمله‌ای را در وصیتنامه دارند که وصیت من به وزرای خارجه آن است که مسئولیت شما بسیار زیاد است چه در اصلاح و تحول وزارتخانه و سفارتخانه‌ها و چه در سیاست خارجی، حفظ استقلال و منافع کشور و روابط حسنه با دولت‌هایی که قصد دخالت در امور کشور ما را ندارند، مورد توجه جدی شما باشد. 

انتهای پیام/ 

نظر شما