شناسهٔ خبر: 54350117 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جزییات جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) اعلام شد

نشست خبری جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با حضور محمودرضا برازش صبح روز سه‌شنبه ۱۰ خردادماه ساعت ۱۰:۴۵ در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با حضور محمودرضا برازش مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و سیدجلال فیاضی (مدیر مسئول روزنامه قدس) صبح روز سه‌شنبه ۱۰ خردادماه ساعت ۱۰:۴۵ در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

در این برنامه، محمودرضا برازش، مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) گفت: بنیاد فرهنگی، هنری امام رضا (ع) در ابتدای فعالیت در دهه‌های قبل فقط جشنواره بود که چند بخش محدود داشت. در واقع بنیادی که حال وجود دارد در آن دوران برنامه‌ای مدون نداشت و به مرور بخش‌هایی به آن اضافه شد و در نهایت در دوره دهم بود که برنامه‌ای برای آن مدون شد و اصطلاحا فعالیتش قانونی شد. 

او در ادامه گفت: هدف ما این است که با کمک اصحاب رسانه برنامه‌های متنوعی را بر اساس شرایط استان‌های کشور برگزار کنیم و خداراشکر این اتفاق با وجود بخش‌های مختلف رخ داده است. مثلا اینکه برگزاری برنامه شعر به زبان ترکی یا عربی در آذربایجان و جنوب کشور را داریم که برگزار می‌شود. یا به طور مثال تولیداتی در زمینه گرافیک را در اصفهان و سیستان و بلوچستان داشته‌ایم. خطاطی در خرسان و سفرنامه در بوشهر و نامه به امام رضا به زبان ترکی را در زنجان، بخش‌های دیگری از برنامه‌های ماست. 

برازش در ادامه اذعان داشت: همکاری‌های نزدیکی هم با نهادها و سازمان‌ها داریم که همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از آن‌هاست و طی این اتفاق کودکان و نوجوانان به امام رضا (ع) نامه می‌نویسند و اختتامیه این رویداد چند روز دیگر برگزار می‌شود. از سویی بنیاد امام رضا (ع) با استان‌ها و نهادهای فعال در آن‌ها هم همکاری‌های نزدیک دارد. 

تمام بخش‌های جشنواره حضوری برگزار می‌شود

او توضیح داد: سال پیش و سال قبلش جشنواره را به دلیل بحران کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجازی برگزار کردیم و خداراشکر امسال تمام بخش‌های جشنواره به صورت حضوری برگزار خواهد شد. طی همکاری با استانها جشن میلاد امام رضا (ع) را داریم و امیدواریم مسئولان ارشد کشور و هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر و استادان در آن حضور یابند. همچنین امیدواریم نمایندگان فرهنگی و افرادی را از عتبات عراق در جشن امام رضا (ع) داشته باشیم تا به این ترتیب طبق روالی که از قبل داشته‌ایم خادمان فرهنگی معرفی شوند. 

+ (1)

رونمایی از اثر جدید روح‌الامین

برازش با تاکید بر اینکه تولیدات مختلف در رده‌های مختلف مورد حمایت بنیاد فرهنگی، هنری امام رضا (ع) هستند، گفت: در برنامه میلاد امام هشتم یکی از آثار آقای روح الامین هم رونمایی خواهد شد و امیداوریم تا آن روز کارهای مربوط به اثر به پایان برسد و آن را به نمایش دید حضار و عموم بگذاریم. 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در ادامه به ذکر جزییات بیشتر از بیستمین جشنواره پرداخت. او گفت: در بخش پژوهشی هم آثاری با کد و تایید وزارت علوم را داریم که چند شماره است. مجوز فصلنامه «معارفه اهل بیت» را هم گرفته‌ایم که انشالله به زودی ممنتشر می‌شود. 

رمان و نمایشنامه زنده‌یاد تشکری منتشر می‌شود

او ضمن یاد کردن از زنده‌یاد سعید تشکری هم گفت: ایشان به سفارش بنیاد داستانی را با موضوع امام رضا (ع) نوشتند که از دل آن  نمایشنامه‌ای هم بیرون آمد و انشاله هر دو اثر به زودی منتشر می‌شوند و انشالله ازآن‌ها رونمایی می‌کنیم. 

او اضافه کرد: برای ترویج فرهنگ رضوی به استان‌ها گفته‌ایم شاعران ولایی را به ما معرفی کنند تا اشعارشان را در جشنواره و در بخش مربوطه قرائت کنند. در دوران کرونا و حین برگزاری جشنواره هم نزدیک به پانصد کلیپ از شرکت‌کنندگان دریافت کردیم. 

برازش گفت: برنامه‌های موسیقایی هم داریم که شروه‌خوانی در بوشهر یکی از آن‌ها بود و در چهار مکان استان طی چهل برداشت انجام شد. در بخش بین‌الملل هم از افغانی‌های شاعر در خانه‌های قدیمی برداشت‌هایی شد و به شعرخوانی پرداختند که مورد استقبال رایزن‌های افغانستان و پاکستان قرار گرفته چون هم این بخش هم به امام رضا (ع) می‌پردازد و طی آن زبان فارسی هم پاس داشته شده است. علاوه بر اینها در فضای مجازی حرکت گسترده‌ای انجام شده است.

اطلاعات فرهنگی درباره امام رضا(ع) از همه استان‌ها جمع‌آوری شده

برازش در ادامه با اشاره به اینکه رییس فرهنگ و ارتباطات هم عضو هیت مدیره بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) است، گفت: از رسانه ملی بابت حمایت‌هایش ممنویم از این بابت که با ما مشارکت‌هایی در برنامه‌ها داشته است. کار دیگری که انجام داده‌ایم جمع‌آوری اطلاعات فرهنگی درباره امام رضا (ع) از همه شهرها را در برنامه داریم و سعی کرده‌ایم در این زمینه دقیق عمل کنیم. آمار نهاد کتابخانه‌ها در اینباره چند تعریف داشته که ما طی روندی که گفتم آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم و انشالله آن‌ها را منتشر می‌کنیم. قرار است در رابطه با امام رضا بخش‌های تحقیقاتی داشته باشیم و انشالله نمای اولیه بانک جامع اطلاعات آنرا هم هرچه زودتر در هفته‌های آینده راه می‌اندازیم که بخش‌های مختلفی هم دارد. 

برازش درباره جزییات ستاد برگزاری جشنواره هم گفت: شاید باور نکنید اما همه پرسنل ما در بنیاد بیست و پنج نفر هستند و حتی خبرگزاری رضوی هم توسط یک نفر اداره می‌شود. می‌خواهم بگویم آنچه منظر ماست صرفه‌جویی و انجام کارهای باکیفیت است تا به فرهنگ و هنر خدمت کرده باشیم. 

بسوی هنرمندان و فرهنگیان مطرح دست دوستی دراز کرده‌ایم

محمودرضا برازش در ادامه برنامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا؛ مبنی بر اینکه چرا بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) طی بیست سال گذشته برای جذب هنرمندان و فعالان فرهنگی مطرح و موثر تلاش نکرده تا به این ترتیب جشنواره امام رضا (ع) از چهارچوب رویدادهای محدود و ارگانی خارج شود، گفت: ما تقریبا در همه طیف‌ها و رشته‌های هنری و فرهنگی دست دوستی سوی افراد مطرح و موثر دراز می‌کنیم و اگر لیست خادمان فرهنگی ما را ببینید متوجه خواهید شد؛ هستند افراد مطرحی که به عنوان خادم انتخاب شده‌اند. در تولیدات هم همواره از هنرمندان و خطاطان دعوت به عمل آورده‌ایم و این را همیشه به استان‌ها می‌گوییم که اکگر هنرمندانی را می‌شناسند به ما معرفی کنند که اخیرا این اتفاق در استان بوشهر و شهر شاهرود افتاده و افرادی به ما معرفی شده‌اند. 

رونمایی از یک آلبوم با ده سی‌دی

برازش در ادامه درباره سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه، چرا با وجود قدمت موسیقی در استان خراسان و وجود هنرمندان و استادان موسیقی نواحی در این منطقه که آخرین آن‌ها عثمان محمدپرست بود و به تازگی درگذشت، از وجود استادان و هنرمندان جوان در جشنواره امام رضا (ع) بهره‌ای برده نمی‌شود، گفت: اتفاقا معاون هنری بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) آقای ثابت‌نیا هستند که تا چندوقت پیش در تهران مسئولیت‌های دولتی داشتند و بسیار هم در زمینه کارشان تخصص دارند و فعال هستند. با تعامل با ایشان و تدبیرهایی که داشته‌اند یک آلبوم با ده سی‌دی ارائه کرده‌ایم و کلا برداشت‌های مختلفی از اهالی موسیقی نواحی داریم. در رابطه با دعوت از موسیقی‌دان‌های مطرح هم با آقایان محمد اصفهانی، علیرضا افتخاری و حجت اشرف‌زاده هم همکاری‌هایی داشته‌ایم و اثر جدید اشرف زاده که طی همکاری با ما تولید شده هفته بعد رونمایی خواهد شد. 

در رابطه با موسیقی با نهادهای مشهد و مسئولان آنها مشکلی نداریم

برازش در ادامه به سوال دیگر خبرنگار ایلنا که پرسید بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) و جشنواره مربوطه، با توجه به فضای مشهد که مسئولان آن با برگزاری برنامه‌های موسیقی‌محور و کنسرت‌ها و اجراهای موسیقی مخالفت کرده‌اند، چگونه موسیقی را مورد توجه قرار داده و در این رابطه چه چالش‌هایی دارد، گفت: ما با فضای مشهد و مخالفت‌هایی که می‌گویید از سوی نهادها و مسئولان مشکلی نداریم؛ چون تولیداتمان مذهبی است و آنچه مورد تایید ماست موسیقی با موضوع اهل بیت(ع) است. 

او در رابطه با حمایت از موسیقی پاپ و آثاری که در این سبک با موضوع امام رضا (ع) خوانده شده‌اند هم گفت: راستش من درباره سبک‌ها و موسیقی‌هایی که می‌گویید اطلاعات خیلی تخصصی ندارم اما می‌دانم آن نوع موسیقی در مشهد مجاز است که مقبول اجتماع باشد اما در نهایت حد و حدود موسیقی دست من و بنیاد نیست. می‌دانم اگر آثار مرزهای ایجاد شده را رعایت کنند موردی پیش نمی‌آید. 

برازش در ادامه گفت: در رابطه با ساخت فیلم هم با کمک سازمان سینمایی برنامه‌هایی را مد نظر داریم که چند ماه پیش درباره آن با مسئولان مربوطه صحبت داشته‌ایم. سال قبل هم آثار متعددی در زمینه فیلم کوتاه تولید کرده‌ایم و سازمان سینمایی هم برای ساخت آثار فاخر اعلام آمادگی کرده است. نظر ما این است که شهرداری و آستان قدس رضوی هم هم‌افزایی‌هایی داشته باشند تا بتوانیم در زمینه آثار فاخر بین‌المللی هم آثاری را به صورت فیلم یا انیمیشن تولید کنیم. 

برازش در بخش دیگری از صحبت‌هایش در رابطه با بودجه بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) هم گفت: خدارا شکر ما اطلاعات را شفاف در اختیار مسئولان می‌ذاریم. اطلاعات مالی و جزییات آن را ما هرماه ارائه می‌کنیم و ناظر هرچند ماه اسنادمان را کنترل می‌کند. در دوسال گذشته صورت مالی ما مقبول بوده و امسال هم آماده برگزاری مجمعی در اینباره هستیم. در سال نود و شش بودجه پرداختی به ما هفت میلیارد تومان بوده است و در چند سال اخیر حدود پنج میلیارد به آن افزوده شده است. شما حساب کنید در سال نود و شش برای اعطای هدیه به خادمان سکه را یک میلیون دویست هزارتومان می‌خریدیم و و حال چندین برابر شده است. کلا در پنج سال اخیر سی و پنج درصد به بودجه بنیاد امام رضا(ع) اضافه شده است. به هرحال با بودجه مذکور حمایت از سی و دو استان دشوار است و انشالله که بر آن افزوده شود.

نظر شما