شناسهٔ خبر: 54347140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع):

تسهیل‌گری وظیفه‌ حوزه فرهنگ و هنر در دولت مردمی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت مردمی وظیفه‌ حوزه فرهنگ و هنر، تسهیل‌گری است بدین معنا که نه تنها مانع نباشد، بلکه حتی موانع را هم بردارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اختتامیه سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) با حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
مسعود کاویانی دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم گزارشی از اقدامات این سوگواره که از محرم سال گذشته تا امروز آغاز شده ارائه داد و گفت: کربلا‌ آوردگاه پاسداری از حریم انسان است و محرم وجدان همیشه بیدار تاریخ است و بدین‌گونه است که در فرهنگ و تاریخ بشری محرم همیشه زنده و مانا است. عالمان و شاعران و آزادمردان درباره آن گفته و سروده‌اند و چه زیبا رهبر فرزانه انقلاب در ترسیم این چشمه جوشان می‌فرماید: روح نهضت ما و جهت‌گیری کلی و پشتوانه پیروزی آن، همین توجه به حضرت ابی عبداللّه(ع) و مسایل مربوط به عاشورا بود.

وی افزود: بنابراین عاشورا یک روز نیست. یک فرهنگ است. در این کرانه بی‌پایان خدمت حسینی، رادیو معارف با همکاری و پشتیبانی مرکز توسعه فرهنگ در فضای مجازی تلاش کردند ستاد سوگواره‌های حسینی را با نام سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) برگزار کنند.
 
کاویانی گفت: هر سال سوگواره اشراق از سوی دفتر تبلیغات اسلامی قم، سوگواره بوی سیب از سوی رادیو معارف و سوگواره مهر محرم از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد سمنان، به صورت مجزا برگزار می‌شد که این سه سوگواره با هم ترکیب شدند و سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع)را برای جلوگیری از هدر رفت بیت‌المال، استفاده بهینه از رسانه ملی، هم‌افزایی در استفاده از تجربیات یکدیگر، پرهیز از کار تکراری و موازی‌کاری و تخصصی کردن هر بخش صورت گرفت.
 

وی ادامه داد: براساس این اهداف و مزیت‌ها سوگواره‌های اشراق، بوی سیب و مهرمحرم با شعار «ما ملت امام حسین» هستیم که از سوی سردار دل‌ها مطرح شد ترکیب شده و فعالیت مشترک خود را آغاز کردند.
 
او ادامه داد: در هر بخش در دو حوزه سطح عمومی و سطح حرفه‌ای (رسانه‌های مکتوب، شعر، فیلمنامه، عکس، صوت،مقالات شبکه‌های مجازی، پادکست، نغمات عاشورایی، ایده‌های برتر آیینی، فیلم کوتاه 3دقیقه‌ای، عکس‌نوشت و...) آثاری به دفتر سوگواره رسید و مورد ارزیابی قرار گرفت که به برگزیدگان هر بخش در پایان مراسم امروز هدایایی داده می‌شود.

در ادامه این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دهه کرامت را پیش رو داریم که با ولادت حضرت معصومه آغاز می‌شود تا به نقطه اوج این ایام 11 ذی القعده که تولد امام رضاست ختم شود.

او با اشاره به مجموعه اقدامات خوبی که در این ایام درحال انجام است گفت: ما نیز در وزارت ارشاد برنامه‌های ویژه‌ای داریم. به عنوان مثال نهاد کتابخانه‌های وزارت ارشاد در شیراز برنامه ویژه‌ای را برگزار کرد که بیش از 1 میلون نفر عاشقان امام رضا(ع) در این همایش بزرگ فرهنگی شرکت کزده بودند که اوج این برنامه‌ها در حرم امام رضا(ع) و در روز ولادت آن حضرت است
 
وی درباره سوگواری بین‌المللی ملت امام حسین(ع) بیان کرد: این سوگواره به نام نامی امام حسین(ع) مزین است که موضوع امام حسین(ع) تمامی ندارد و این پایان فصل اول آن است. تمام فعالیت‌های ما در عرصه علم و هنر با هدف سعادت در دنیا و آخرت با توسل به اهل بیت انجام می‌شود.
 
 اسماعیلی در ادامه اظهار کرد: حوزه فرهنگ و هنر یک ابزار است و افتخار هنرمندان ما این است که با ذوق و درخشش ذهنی و قلبی و عاطفی‌ که نسبت به اهل بیت پیدا می‌کنند در قالب شعر و نقاشی و خوشنویسی و سایر هنرهای تجسمی این احسات خود را ابراز کنند. 
 
او افزود: هنر وقتی ارزشمند می‌شود که در گرو محبت اهل بیت باشد. همه این‌ها صفرهایی هستند که  وقتی به محبت اهل بیت(ع) می‌رسند به یک تبدیل می‌شوند و معنا پیدا می‌کنند. ما با این محبت زندگی می‌کینم و به این محبت برای آینده خود امیدواریم و تمام تلاشمان این است که قلب و روح مردم را با محبت اهل بیت گره بزنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: کاری ماندگار است که به مهر اهل بیت(ع) پیوند بخورد و ماموریت ما ایجاد این ارتباط و گره است و غیر از این ماموریت اگر کار دیگری بکنیم کارمان هدر رفت است و ماندگار نمی‌شود.
 
او گفت: وقتی عرصه‌های مختلف و جدید پدید می‌آید باید خود را به‌روز کنیم و برای آن فضای جدید محتوا تولید کنیم. اکنون که مسئولیت تولید محتوا در فضای مجازی به عهده نهادی در وزارت ارشاد است باید تمام تلاش خود را بکنیم. زیرا در دولت مردمی وظیفه‌ حوزه فرهنگ و هنر تسهیل‌گری است که نه تنها مانع نباشد بلکه حتی موانع را هم بردارد.
 
او در انتها صحبت‌های خود را با شعار «نهضت بازگشت به مساجد» که شعار وزارت ارشاد در دولت مردمی است پایان داد و گفت: هر کار فرهنگی و هنری که در قالب یک کار مسجدی انجام شود ماندگار می‌شود. امسال هدف ما تجهیز مصلاهایی است که در آن‌ها کتابخانه و فعالیت‌های فرهنگی و هنر گسترده برگزار کنیم. 
 

نظر شما