شناسهٔ خبر: 54342986 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

شوخی با خصوصی سازی!

به نظر می رسد خصوصی سازی در این صنعت به هیچ وجه اتفاق نیفتاده است.

صاحب‌خبر -
تین نیوز سعید قصابیان* :

در حال‌ حاضر حدود ۱۷‌ درصد از سهام شرکت سایپا و 6 درصد از سهام ایران‌ خودرو که در فهرست واگذاری سال‌۱۴۰۱ سازمان خصوصی قرار دارند در اختیار دولت است. حسین امیر رحیمی سرپرست شرکت‌ ها و آماده ‌سازی بنگاه‌ های سازمان خصوصی‌ سازی در یک برنامه تلویزیونی[1] یاد آوری کرد که وقتی بیش از۵۰‌ درصد سهام دولت در یک شرکت به بخش ‌خصوصی واقعی واگذار شود، کاملا خصوصی‌ سازی اتفاق افتاده است.

شوخی اول: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که 83 درصد از سهام سایپا و 94 درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد اما اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل دو گروه خودروسازی (شامل سه شرکت ) را وزیر صمت مشخص می کند؟ بخش خصوصی کجاست؟

شوخی دوم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که قیمت محصول (خودرو) از طرف رئیس جمهور و وزیر صمت (و قبلا شورای رقابت) ابلاغ می شود؟ بخش خصوصی کجاست؟  

شوخی سوم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که می تواند چند ده هزار میلیارد تومان زیان انباشته و چند ده هزار میلیارد دیگر بدهی روز داشته باشد و همچنان سر پا باشد و فعالیت کند؟ این اسمش بخش خصوصی ست؟

شوخی چهارم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که با وساطت وزارتخانه بخشی از سهام خود را نزد بانک وثیقه می گذارند و وام می گیرند و وام را باز نمی گردانند؟ آنقدر قوی که رئیس قبلی بانک مرکزی علی رغم ایستادگی اولیه، در مقابل آنها سپر انداخت و سکوت کرد. در کجای دنیا بخش خصوصی از چنین حمایتی برخوردار است؟ 

چرا اینها تامین مالی را از بازار سرمایه انجام نمی دهند؟ 

شوخی پنجم: وقتی اربگ باز نمی شود دولت به جای آن که از طرف ملت مدعی باشد، در صندلی حمایت از خودروسازان می نشیند و یک نماینده در مجلس بازنشدن اربگ را دروغ می خواند. در کجای دنیا بخش خصوصی از چنین حمایتی برخوردار است؟ 

شوخی ششم: این چه بخش خصوصی است و این چه خصوصی سازی است که وزارتخانه تا پای جان می ایستد و در مقابل کالای رقیب خارجی دیوار تعرفه به این بلندی می چیند؟ در کجای دنیا بخش خصوصی از چنین حمایتی برخوردار است؟   

شوخی اخیر: سرپرست شرکت‌ ها و آماده ‌سازی بنگاه‌ های سازمان خصوصی‌سازی در این برنامه تلویزیونی همچنین تاکید کرد که با توجه به شرایط کنونی، متقاضی اصلی سهام دولت، خودِ شرکت‌ های ایران‌ خودرو و سایپا هستند.

جمع بندی: به نظر می رسد بر خلاف نظر این سرپرست محترم، خصوصی سازی در این صنعت به هیچ وجه اتفاق نیفتاده. خصوصی سازی شرایط و الزامات بسیار دیگری هم دارد که از نگاه سازمان متبوع ایشان دور مانده است. عملکرد این سازمان با مفهوم و غایت خصوصی سازی فرسنگ ها فاصله دارد و بهتر است نام آن را بگذارند «سازمان واگذاری سهام».

پاورقی:

- برنامه میز اقتصاد شبکه خبر (یکشنبه اول خرداد 1401)

سعید قصابیان

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس

نظر شما